Waterhuishouding Flak Bedding

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door KWD »

Hallo Allemaal,

Zoals iedereen weet neem ik aan, heeft een Flak bedding een op zich zelf werkende regenwater afvloeiing systeem, daar is bij het ontwerp goed over nagedacht alle aanwezige kamers zijn voorzien van een afvoerbuis zodat er na een regenbui geen water in blijft staan.

Men wilde er zeker van zijn dat de opgeslagen munitie droog bleef in de desbetreffende kamers, zo ook die in Normöle, het is mij al jaren een doorn in het oog dat er gedurende het storm seizoen water in de bedding blijft staan met gevolg kans op bevriezing en eventuele vorst schade.

Voordat ons museum weer open gaat voor het publiek is daar weer een opruim klus om de Flak bedding weer netjes eruit te laten zien dat betekent alle boomtakken verwijderen, ondergelopen kamers leegpompen en flink de bezem er doorheen halen zodat men tijdens de rondleiding door het veld een goed te betreden bedding aantreft.

Dit jaar wilde ik eens zien of ik niets aan de afvloeiing kon doen van het overtollig regenwater wat maar in de bedding bleef staan het was onder tussen niet meer om aan te zien één grote blubber zooi niet erg uitnodigend om eens lekker door de bedding te lopen. Omdat het terrein doorgaans te betreden is voor het publiek en deze bedding onderdeel is van het museum is het een soort van visitekaartje en als daar geen onderhoud aan word gedaan staat het gewoon niet netjes krijg je een slechte indruk.
IMG_0116.jpg
IMG_0121.jpg
Na de zoveelste keer voor studie te hebben gepleegd foto's maken, ik ontdek iedere keer weer nieuwe elementen die het ontwerp interessant maakt. Brv archief erop nakijken naar verschillende Flak beddingen of er overeenkomsten waren te ontdekken betreffende afvloeiing regenwater. Van de Beddingen die Nordmöle gebouwd zijn de Brv tekeningen ronduit schraal te noemen, je hebt er eigen niets aan daarvoor kan je beter de tekening van de Flakbatterij op Texel bij Den Hoorn bestuderen die is tot op de kleinste millimeter uitgetekend maar daar mis ik in de aanwezige kamers weer de buizen voor het regenwater afvloeiing, die weer wel te zien zijn op de tekening van Flak Batterij Zande en die van Vrijburg in Zeeland daar kan je aan de hand van de plattegrond tekening (gemaakt door C.C.D. Burcht) rondom de beddingen lopen en het afvloeiing systeem van dichtbij bekijken.

Op 13 februari groef ik mijn eerste gat buiten de 10.5 cm bedding op zoek naar de aanwezige regenpijp die in de kamer bevond, de kamer stond op dat moment vol met regen water dus kon ik niet weten wat ik nu wel weet dat ik op de verkeerde plek aan het graven was. In mijn enthousiasme groef ik een ware een schuttersput die niet breder was dan ik zelf, die ik nadien zelf heb laten storten en zo een breder gat te maken,
Kuil 1.jpg
Een week later op 20 februari begon ik opnieuw deze put open te maken nog steeds overtuigd dat ik op de goede plek zat en vond de rand waarboven de regen water pijp moest bevinden helaas niet te zien ook deze put was te gevaarlijk en heb deze weer dicht laten gooien de moed zakte in mijn oude werkschoenen, zal ik hem nog vinden
IMG_5868.JPG
IMG_5876.jpg
IMG_5880.jpg
Weer een week later het bleef maar knagen onder m'n hersenpan op 27 februari deed ik een nieuwe poging en groef het gat opnieuw open maar nu op aan raden van een mede vrijwilliger meer naar de hoek van de bedding en veel groter voor mijn eigen veiligheid om het idee van instorting gevaar tegen te gaan werd het gat ongeveer 1.5 bij 2 meter zodat ik meer beweging vrijheid had bij een instorting, het resultaat bleef uit en ik kwam niet op de eerder genoemde rand omdat ik veel meer zand moest verplaatsen voor een veilige put, deze heb ik maar open gelaten en werd hij door Henk van Toor voorzien van de nodige takken versperring voor de veiligheid van het onwetende publiek.
IMG_0187.jpg
IMG_0199.jpg
IMG_0197.jpg
Gisteren 5 Maart trof ik de put gedeeltelijk ingestort aan wat was te verwachten na een week vol wind en regen. ten opzichte van de vorige keren had ik nu een voorsprong en ging weer eenzaam aan de slag met mijn graafwerk wetende dat waar ik naar op zoek was ook gevonden dien te worden, gedurende dag vroeg ik mijzelf wel af waar ik mee bezig was maar die gedachte was snel voorbij toen ik de regenwater afvloeiingspijp uiteindelijk vond, om hem geheel vrij te krijgen moest ik een brok harde klei voorzien van grind verwijderen er bleek een natuurlijke grind box rondom de pijp te zijn aangelegd maar er onder kwam ik ook grind tegen duidelijk over nagedacht bij de aanleg van dit afvoeiings systeem.
IMG_0192.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door BunkerOwner »

Mooi werk hoor.
Voorzien van nieuw grint en weer afdekken wellicht?
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door KWD »

vervolg

Eureka blij als een klein kind genoot ik even van het behaalde resultaat eindelijk na een maand van graven, puzzelen, tekeningen bekijken en opnieuw beginnen en zeker de moed niet opgeven aanschouwde ik een door aarde en wortels verstopte pijp. Helaas ik kon op dat moment niemand van mijn vondst delen (eerder in de week was m'n mobiel gejat en had ik nog geen nieuwe) en moest ik afwachten wie er langs kwam.
IMG_0226.jpg
IMG_0224.jpg
IMG_0229.jpg
Met behulp van een stuk betonijzer peuterde ik de buis open of je stop uit het bad haalde het water spoot naar buiten de beoogde kamer liep gedeeltelijk leeg. al wachtende was nadien de belangstelling groots. Nadat het water was gezakt kwam ook de rest naar buiten en kon ik de kamer ontdoen van de aanwezige modder die zich had ontwikkeld. De pijp bevind zich op ± twee meter vanaf de bovenste rand van de bedding.
IMG_0230.jpg
IMG_0233.jpg
IMG_0236.jpg
IMG_0231.jpg
IMG_0235.jpg
Volgende week gaan we een soort van grindbox aan leggen zodat het regenwater weer door de aanwezige pijp kan afvloeien waarna het gat weer veilig dicht kan, om het afwatering proces van de bedding weer werkende te krijgen begin ik aan de andere kant van de bedding opnieuw met een gat te gegraven die nog breder en dieper word om de eigenlijke afvoer van de bedding te vinden. Uitgaande van een aanwezige tekening zit deze richting de fundering van de bedding in de open loopgraaf ± 3m diep. Deze kuil zal een stuk veiliger zijn daar hij buiten het wandel gebied ligt en makkelijker open te laten is. Stukje bij beetje krijg ik de boel weer aan de praat. Er gaat alleen heel veel tijd inzitten als je alles handmatig alleen moet doen, voorheen was er een (h)echte graafploeg aanwezig maar tijden en interesse veranderen misschien kan ik binnen onze club nog een paar nieuwe gravers vinden. Dit is iets wat buiten de normale klussen valt en niet zo belangrijk word gevonden. Aan mij zal het niet liggen ik graaf wel door.
IMG_0123.jpg
Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen die volgen.

Groet Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door Ties »

Heeft elke kamer een eigen buis of zijn alle kamers met elkaar verbonden?
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door KWD »

Ties Schreef
Heeft elke kamer een eigen buis of zijn alle kamers met elkaar verbonden?
Iedere kamer heeft een aparte buis naar buiten en zijn niet aan elkaar verbonden.
Vrijburg-4.jpg
De afvoer binnen in de bedding zie foto afvoer putje of bijgaande tekening deze is met de andere afvoer put aan de andere kant van de bedding wel aan elkaar verbonden en loopt naar een grindput die buiten de bedding bevind.
Plan -2-8 kamers.jpg
Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door ErwinZ »

Mooi man. Eindelijk gevonden!
Heb je die gaten ook opgemeten? Mss kun je zelf een goeie tekening maken van de beddingen aldaar.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door Ties »

Wel naar dat je dan voor alle ruimtes zo'n gapend gat moet graven.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door tim »

Lekker bezig Klaas!

"Durch zucht zur frucht" :lol:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door WimVe »

Ties schreef:Wel naar dat je dan voor alle ruimtes zo'n gapend gat moet graven.
En weer dichtgooien.
is het niet een idee om meteen drainagepijp te leggen of een grintbed/zinkput ?
Joop Schreuder †

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door Joop Schreuder † »

Klaas (en andere geïnteresseerden),

kijk voor info tbv een goed werkende zinkput eens op http://www.infiltratie.nl/
Voor de afwatering van schakelstations (hemelwater, condenswater van de koelaggregaten en lenswater van de kabelkelders) gebruiken we met goed resultaat kunststof infiltratiekratten. Werkt makkelijker dan los worteldoek.
Een gaatje graven en een zakje grind van de bouwmarkt erin kieperen is zonde van de moeite. Zit binnen de kortste keren vol met wortels en de boel raakt verstopt.

Greetz en succes met het herstellen,

Joop
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door KWD »

Joop Scheef
Voor de afwatering van schakelstations (hemelwater, condenswater van de koelaggregaten en lenswater van de kabelkelders) gebruiken we met goed resultaat kunststof infiltratiekratten.
Kijk daar hebben we wat aan, altijd interessante oplossingen waarmee je komt aandragen dank Joop

Natuurlijk zou ik het liefste rondom de bedding een pijp aanleggen waarop alle kamers aangesloten waren heb ik ook al over nagedacht maar dat gaat hem op deze manier niet lukken, het kost mij al moeite genoeg om deze ene put al open te houden laat staan dat ik een hele bedding ga uitgraven met de hand een bedding is tot de fundering ± 3m hoog (een 625 of 680 is ± 4 m hoog) waar laat ik al dat zand en machines zijn uit den boze. In Den Haag gaan de dingen nu eenmaal iets makkelijker dan in Rotterdam. waar Hoek van Holland onder valt. Ik heb dan ook met een jaloerse blik naar Jullie activiteiten gekeken rondom W.n. 67 in Kijkduin

Aan de hand van de info van Joop is het handiger en goedkoper om 10 van die infiltratie kratten per bedding te installeren en later als we groot zijn of een leuke Sponsor kunnen vinden over te gaan naar een completer systeem waarbij we de originele grindbox kunnen gebruiken.
IMG_0239.jpg
IMG_0248.jpg
Vanmiddag na m'n werk ff wezen kijken de afvoer werkt het water stroomt geleidelijk ( klein stroompje) de bunker uit. Die grootte hoeveel heden of je de stop uit de badkuip trok zal het nu niet meer worden.
IMG_0256.jpg
Eerst zal ik die afvoer naar de grindbox moeten vinden en aan de praat krijgen dus ben ik voorlopig van de straat, daar kan ik nou echt van genieten dat wat 70jr geleden is bedacht het tot op heden te dagen nog gewoon doet.


Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door WimVe »

KWD schreef: Eerst zal ik die afvoer naar de grindbox moeten vinden en aan de praat krijgen dus ben ik voorlopig van de straat, daar kan ik nou echt van genieten dat wat 70jr geleden is bedacht het tot op heden te dagen nog gewoon doet.
Gr Klaas-Willem
Zeker waar.
Een paar keer per jaar een hogedrukspuit (riool ontstopper er op) er doorheen halen zal ook wel schelen. Grindboxen zoals Joop die voorstelt zijn natuurlijk een mooie oplossing maar zolang er bergen bagger door die afvoer moet zal die toch snel verstopt raken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door ErwinZ »

Een duurzame moderne oplossing kan nutuurlijk ook voor iets wat onder de grond verstopt zit.

Wat voor materiaal is de pijp eigenlijk?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door tim »

Uit m'n hoofd gewoon Flußstahl.
Als je nu alle afvoeren opgraaft en schoonmaakt, en zo nu en dan eens de bedding/nissen opruimt ben je de komende jaren echt wel gevrijwaard van problemen!
je kan ook een klein filtertje van geperforeerd rvs plaat voor de afvoeren in de nisjes monteren.
dan voorkom je heel simpel het instromen van vuil..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door WimVe »

tim schreef:Uit m'n hoofd gewoon Flußstahl.
Als je nu alle afvoeren opgraaft en schoonmaakt, en zo nu en dan eens de bedding/nissen opruimt ben je de komende jaren echt wel gevrijwaard van problemen!
je kan ook een klein filtertje van geperforeerd rvs plaat voor de afvoeren in de nisjes monteren.
dan voorkom je heel simpel het instromen van vuil..
Je haalt me de woorden uit de mond. Ik dacht echter aan zo'n plastic regenpijp roostertje :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”