Waterhuishouding Flak Bedding

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door KWD »

Tim Schreef
er kan ook een klein filtertje van geperforeerd rvs plaat voor de afvoeren in de nisjes monteren.
dan voorkom je heel simpel het instromen van vuil..
Onder elk van deze kamer afvoeren (eterniet buis) is een kleilaag met daarin grind aanwezig deze was versteend en heb deze gedeeltelijk verwijderd om de uitgang zichtbaar te maken dus daar is tijdens de bouw ook al over nagedacht.

Heb zelf ook al aan zo'n oplossing gedacht zodat water er wel uit kan en wortels er niet in kunnen, volgens mij de goedkoopste oplossing gewoon met een klemmetje vast zetten.

De nissen worden regelmatig schoon gemaakt daar zorg ik wel voor dat de aandacht hiervoor niet verzwakt. De afvoerbuis die in de bedding ligt is een op zichzelf staand afwateringssysteem die geheel verzand is door de loop der jaren normaal hangen hierin ook opvang emmertjes die het vuil verzamelen die zijn toen verwijderd omdat die gestolen konden worden (het is en blijft open terrein met weinig toezicht), in het begin dan spreek ik gauw over 15jr geleden heb ik hem wel is werkende gekregen het onderhoud is verslonsd omdat met het niet belangrijk genoeg vond men had andere prioriteiten.

Nu wil ik het weer werkende zien te krijgen door het begin of eindpunt open te graven om zo in een keer de gehele buis schoon te spuiten en te ontdoen van aanwezige zand waardoor er weer een natuurlijke afvloeiing kan plaats vinden.

Gr Klaas-Willem
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door KWD »

Afgelopen zaterdag alvast een begin gemaakt voor de nieuwe kuil door eerst eens de randen van de bedding geheel vrij te maken van het aanwezige zand wat twee mooie panorama plaatjes opleverde zie onderstaande foto's,
IMG_0279.jpg
IMG_0278.jpg
Tijdens het vrij maken sneuvelde mijn nieuwe bats die ik hiervoor gekocht had waarschijnlijk doordat ik bleef haken achter een wortel om toch nog verder te kunnen meteen maar een nieuwe bats aangeschaft omdat het demonteren en opnieuw monteren van een nieuwe steel te lang ging duren.
IMG_0272.jpg
Onderhand ligt er weer een nieuwe sleuf open langs de bedding die meteen al nieuwe verrassingen aan het licht bracht de uitsparingen in het beton geeft aan dat ik in een gedeelte van de open loopgraaf bezig ben wat op zich een leuk vooruitzicht bied daar op de bodem een geplaveide straat van Ijssel steentjes aanwezig zal zijn ( bij een eerdere opgraving tegen gekomen)
IMG_0276.jpg
IMG_0274.jpg
Het meeste werk gaat in het verwijderen van de toplaag aarde en wortels zitten daarna is het een stuk makkelijker en kan er vrijuit gegraven worden wie weet vind ik nog bijzondere bodemvondsten die kunnen evenaren met de eerder opgraving waarbij wij een potkachel aantroffen in de open loopgraaf.

ik hou jullie op de hoogte van mijn ontdekkingen.

gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door XX_Alexander_XX »

Mooi project. Leuk om de vorderingen te volgen.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door tim »

Klaas, die uitsparingen zijn toch om houten balken in te bevestigen ter camouflage boven loopgraaf en manschappenverblijf?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door KWD »

Tim Schreef
Klaas, die uitsparingen zijn toch om houten balken in te bevestigen ter camouflage boven loopgraaf en manschappenverblijf?
Ja Tim helemaal correct, als je namelijk een open loopgraf aanlegt in los zand heb je een overspanning nodig die de inwaartse druk van het zand tegen houdt deze werd ook weer gebruikt om de open loopgraaf te camoufleren zodat hij niet opviel op een luchtfoto die van het gebied werd genomen.

Als de camouflage goed werkte ging het geheel op in de omgeving en werd het niet herkent als een stelling of steunpunt een goed voorbeeld hiervan is W.N. 51H nabij de Zanddijk in 's-Gravenzande die werd aangezien als een groep boerderijen voorzien van ramen met vitrages (zie blz. 11-14 Festung Hoek van Holland van H.Sakkers) pas nadat het verzet duidelijk had aangegeven had dat het hier om gecamoufleerde bunkers ging doorzag men de camouflage.

Overdekte loopgraven zijn dan ook vaak van steen en zijn door hun stevigheid bestand tegen de inwaartse druk van het zand wat rondom aanwezig is. Open loopgraven zonder overspanning hebben ook meestal een trechter vorm breed van boven en smal van onderen.

Klaas-Willem
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door KWD »

Het vervolg,
19 Maart was zo'n dag dat alles mee zat behalve dat de Griep de vooruitgang in de war gooide hierdoor bleef de zandkuil wat langer open dan normaal de bedoeling was. Ook was daarbij de nodige commotie wat nou wel en wat nou niet op facebook getoond kon worden en daar werden nogal vreemde woorden gesproken die ik hier maar niet zal herhalen.
IMG_0303.jpg
Helaas werd hiervoor de verkeerde persoon voor aangesproken waar wij nu helemaal mee bezig waren, en of we maar geen linten konden spannen voor de Veiligheid of zo'n aarden wal niet voldoende zou zijn en degene die daar verantwoordelijk voor was (ik) vond het wel raar, had het gewoon kunnen uitleggen dat ik na jaren eindelijk de waterhuishouding van de Flak bedding weer probeerde te herstellen, en dat je daar soms aan de buitenkant van de bedding van die diepe Zandkuilen moet graven, het resultaat is er, het water loopt nu zijn natuurlijke gang weer maar niemand die het ook maar kwam vragen. (Het zijn net Romeinen blijven rare Jongens die aan wal staan en uitbundig schreeuwen !)
IMG_0319.jpg
IMG_0298.jpg
Het oogt inmiddels verblindend zo mooi dat de bedding er weer uit ziet, lekker droog en geen natte voeten meer zolang het duurt natuurlijk de afvoerputten aan elk van de kant van de bedding werken nog niet mee daarvoor zijn we nu mee van start gegaan door een begin voor mijn nieuwe kuil te maken waar ik die middag dan ook weer met volle overgave mijn tijd aan besteed heb, de meest veilige manier van graven vind ik toch wel eerst twee geulen graven naast elkaar en de tussenwand in de andere geul laten storten hierdoor graaf je gelijkmatig en voorkom je te diepe gaten zoals ik nog wel eens in het begin van dit epos heb gedaan. Hierdoor lijkt het net of ik de kuil weer dicht heb gegooid maar er is aanmerkelijk wat zand verplaatst om dit zo veilig mogelijk te doen. De nieuwe zandkuil is nu een heel stuk breder geworden hierdoor.
IMG_0300.jpg
Over de volledige breedte van de bedding ben ik nu bezig de aanwezige Loopgraaf te ontdoen van het aanwezige zand er zijn wat vondsten gedaan wat het graven alleen maar leuker en interessanter maakt zie hieronder het vervolg daarvan.

gr Klaas-Willem (Zandhaas)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door KWD »

Inmiddels zijn we alweer een week verder, eindelijk degene die mij zou voorzien van een rooster voor de afvoerpijp was weer beter voelde mij net een klein kind met een nieuwe speeltje, voorzien van de nodige bevestiging materialen daalde ik weer af in m'n oh zo vertrouwde en voor sommige ogen een doorn Zandkuil om voor bereidingen te treffen door de afvoerpijp weer wat open te graven zodat hij het rooster kon monteren.
IMG_0048.jpg

Misschien had je het al gezien, echt het is iets wat je normaal gebruikt onder de douche maar nu met de vlakke kant tegen de bunker aan gemonteerd (een deksel van het Douche putje) waar het al niet goed voor is en het werkt want de afgelopen dagen heeft het het nodige hemelwater te verduren gekregen de kamer is tot nu toe droog gebleven.
IMG_0052.jpg
Zoals het hoort hebben we de kiezellaag die moest wijken bij de opgraving opnieuw hersteld alvorens de kuil definitief te sluiten tot een bepaald niveau. Al het zand wat je eruit hebt gehaald krijg je er nooit helemaal weer in dus is er nu een extra duinpan ontstaan waar je heerlijk van de zon kan liggen genieten
( foto hiervan volgt z.s.m.)
IMG_0362.jpg
Gelijktijdig werd aan de andere kant van de bedding de nodige bodemvondsten gedaan en vond mijn eerste bordje in het zand van de Keramiek fabrieken uit Maastricht ook een mooie vondst alles is welkom met en zonder zie ook het veilige geulen systeem wat ik toe pas, het middenstuk zal in de rechter geul verdwijnen om zo toch weer een gelijkmatige zandvloer te creëren.
IMG_0350.jpg
IMG_0353.jpg
Hieronder nog maar zo'n mooie foto van mijn werkzaamheden betreffende waterhuishouding van de Flak bedding op de afvoerputjes na is hij geheel droog vorige week ben ik tot 1.30 m onder de bovenste rand gekomen Zaterdag zal daar zeker een meter bijkomen.
IMG_0366.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door tim »

Lekker bezig Klaas!
Hopelijk ga je zo snel mogelijk op de gaten in de bedding ook roostertjes plaatsen? Als er nu troep/bladeren in de afvoerbuizen komt kan het er niet meer uit door die roostertjes, en verstopt het weer...

Tip:
Als je zeker wil weten dat je al het zand wat je uit de kuil schept weer terug kan gooien, kun je het beste een dekzeil neerleggen op de plek waar je het gaat neergooien.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door AvB »

Roostertje op de plek waar het water binnen komt lijkt mij ook een meer logische plek. :)
Als er nu troep blijft gangen mag je de hele buitenkant weer open graven.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door KWD »

AvB schreef
Roostertje op de plek waar het water binnen komt lijkt mij ook een meer logische plek.
Ik ben er mee bezig probeer van die kraaienpoten in het gat waar het water naar binnen komt te installeren zit alleen even met het opmeten van het gat vaak hebben die kraaienpoten een standaard maat en als ze te klein of te groot zijn zal ik soort gelijks moeten fabriceren. Helaas denken andere mensen daar anders over dat je iets probeert te behouden want ondanks dat het in open terrein ligt is ongewenst bezoek en gebruik van de bedding nooit leuk om te ontdekken.

Afgelopen weekend was dit het geval ze zullen het wel gezellig hebben gehad aan het aantal bierblikken die ik aantrof, als ze nou ook hun troep hadden opgeruimd dan was het nog wel te overzien, helaas met stille trom vertrokken.
IMG_0226.jpg
Ben flink in de weer geweest om het weer schoon te krijgen het was een hels karwei daar ik geen bezem tot mijn beschikking had alleen dit kleine borsteltje
IMG_0227.jpg
Toen ik eenmaal bezig was kon ik de lol er wel van in zien, ben op mijn knieën door de hele bedding gekropen om hem weer schoon te krijgen (gekkenwerk, je hebt een Hobby en daar heb je wat voor over) niet iets om wekelijks te doen maar hij ligt er weer als een zonnetje bij.
IMG_0233.jpg
IMG_0235.jpg
Daar krijg je toch weer een goed gevoel bij en nu maar hopen dat ze volgende week weer niet langs zijn gekomen want dan zakt de moed wel in m'n schoenen hoor.

Volgende week hoop ik weer met m'n nieuwe kuil verder te gaan want bovenstaand kon ik niet laten liggen daar de eerste rondleiding er ook weer aan komt, nu is het weer een plaatje.

Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Olieman
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2015, 17:47

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door Olieman »

Hoi Klaas-Willem,
ik heb als kind vaak gespeeld in o.a. deze flakopstelling en herinner me dat er ook een was met een aangebouwd onderkomen. Was dat deze? Verder niets dan complimenten over je noeste werk om dit stukje Hoekse geschiedenis weer op de kaart te krijgen! Trek je niks aan van negatieve reacties en ga lekker door!
Recht zo die gaat!
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door KWD »

Hallo Remco,
Bedankt voor de mooie verrassing dat filmpje, ik heb er echt van genoten, normaal gesproken zie je alleen de bunkers als je door het veld heen loopt maar om het eens vanuit de lucht te zien krijg je toch weer een heel ander zicht op de objecten die daar liggen. onderhand ligt het werk even stil maar binnenkort ga ik er weer verder mee op zoek naar de grindput.

gr Klaas-Willem
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door KWD »

Inmiddels zijn we alweer een maand verder en is iedereen weer met zijn of haar projecten bezig na het Terschelling weekend wat toch een fantastische happening was, hierdoor waren mijn werkzaamheden ook stil gevallen.
IMG_0558.jpg
Hierboven laten de plassen water nog maar is goed zien waar het allemaal om te doen is, beidde putjes staan met elkaar in verbinding en komen buiten de bedding uit in een grindput, ik probeer deze te lokaliseren en weer gaan baar te maken zodat je dit soort plassen niet meer voorkomen of dat de gehele bedding onder water staat.

Er is een begin gemaakt om de open loopgraven ook weer zichtbaar te maken voor het oog en het zand word rondom weggehaald nu nog een smalle sleuf later kan je er langs lopen maar met het oog op de veiligheid van het publiek zal dit pas op het laatste moment breder worden gemaakt.
IMG_0568.jpg
Tussentijds is de kuil aardig verzand en gedeeltelijk ingestort er werd weinig aangewerkt wel is er een verbinding gemaakt met de loopgraaf die zo'n tien jaar geleden open is geweest maar uit veiligheid weer is dicht gegooid.
IMG_0570.jpg
IMG_0565.jpg
De schoorsteen markeert het begin van de Loopgraaf die eerder open was maar wegens veiligheid weer dicht moest daarbij heeft men de aanwezige schoorsteen die op de Vf stond eraf gereden met een shovel, het is wel de bedoeling deze weer terug te plaatsen waar die hoort.

Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Waterhuishouding Flak Bedding

Bericht door KWD »

Speciaal voor de rondleiding die door het gebied word gegeven ben ik maar weer eens aan de slag geweest om te laten zien aan de belangstellende bezoekers dat onder het zand een complete straat van IJsselsteentjes aanwezig is. Het gaf mij ook de gelegenheid om de hoek van de loopgraaf nader te inspecteren of daar misschien een glimp van de grindput te zien was.
IMG_1419.jpg
IMG_1399.jpg
Helaas de grindput ben ik niet tegengekomen misschien ligt deze meer naar rechts tegen het midden van de bedding in het gedeelte naast de open gegraven kuil. Na enige tijd graven vond ik weer de aanwezige IJsselsteentjes op de bodem van de Loopgraaf die er uit zagen of ze net gelegd waren.
IMG_1403.jpg
Ja daar sta je dan in de Loopgraaf en er in eerste instantie er niet meer uitkomen, het laat ook meteen zien hoe hoog de bedding is of hoe diep de Loopgraaf is aangelegd 3m, prachtig gezicht die IJsselsteentjes punt gaaf.
IMG_1400.jpg
Aan het einde van de middag hebben we de kuil uit veiligheid voor het publiek weer met zand dicht gegooid, de volgende keer hoop ik een stuk naar rechts open te graven en kijken of ik sporen kan vinden van de grindput.

Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”