Betonnen Bogen (poortjes)

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Betonnen Bogen (poortjes)

Bericht door KWD »

Voor onze Nederlander in het veld (Nordmole) zijn bij de uitgraving hiervan betonnen bogen tevoorschijn gekomen met een pad van stoeptegels tussen de bogen in, enkele waren nog in goede staat bij andere was de bovenkant eraf gesloopt.
IMG_0587.jpg
IMG_0857.jpg
Wie weet of hier een tekening van bestaat waarop de maten op staan weer gegeven ?
Het is voor ons een raadsel of dit van origine zo is uitgevoerd in het bouwplan of dat de Duitsers die hebben gefabriceerd.

Ben ze niet eerder tegen gekomen bij soort een gelijke bunker in Vineta wat op zich toch weer een uniek stukje vestingbouw laat zien, er zijn er pas vier zichtbaar uit de grond gekomen en staan ongeveer een meter uit elkaar.

Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Betonnen Bogen (poortjes)

Bericht door KWD »

Daar deze woonschuilplaats / munitie bunker uit de eerste Wereld Oorlog dateert, later zijn ze tijdens de mobilisatie weer uit het zand gehaald en weer in gebruik genomen door de Hollanders en blijf ik nieuwe dingen ontdekken.

De aanwezige ramen die aan de voorkant zitten zijn dicht gemetseld met klinkers, wie daar verantwoordelijk voor is is mij een raadsel op zich, is dit door de Hollanders gedaan of door de Bezetter is mijn vaag aan jullie ?

Kan ik deze vergelijken met die die nog aanwezig zijn in Vineta of is die in Nordmole een op zich zelf staand ontwerp want de tekeningen in het BRV archief geven geen duidelijk antwoord, terwijl die in Vineta gebouwd zijn zijn dan ook veel uitgebreider opgemeten.

In het boek Kustverdediging 1900 - 1940 van John Verbeek heb ik op blz. 234 een tekening gevonden die wel overeenkomt maar daar mis ik toch de nodige maat eenheden.

Gr Klaas-Willem
BunkerOwner

Re: Betonnen Bogen (poortjes)

Bericht door BunkerOwner »

Mooie ontdekkingsreis zo!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Betonnen Bogen (poortjes)

Bericht door svdb10 »

KWD schreef:Daar deze woonschuilplaats / munitie bunker uit de eerste Wereld Oorlog dateert (...)
Kan ik deze vergelijken met die die nog aanwezig zijn in Vineta of is die in Nordmole een op zich zelf staand ontwerp want de tekeningen in het BRV archief geven geen duidelijk antwoord, terwijl die in Vineta gebouwd zijn zijn dan ook veel uitgebreider opgemeten.(...)
Sven Maaskant gaf eerder aan met een onderzoek bezig te zijn naar de Nederlandse schuilplaatsen die in WOI langs de kust gebouwd zijn. Wellicht kan jij jou verder helpen? viewtopic.php?f=26&t=4712

Maar sowieso een interessant onderwerp waarover nog weinig bekend is. Benieuwd wat jij/jullie nog boven water kunnen halen!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”