Stuttgart Bunker?

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
franksidney1963

Stuttgart Bunker?

Bericht door franksidney1963 »

Beste allemaal,

Vraagje... in 1976 kwamen wij (mijn broer en ik) door een schoolvriend veel in de bunkers van Hoek van Holland.
Vlakbij de campinghuisje meen ik stond een grote bunker waarvan wij dachten dat die Stuttgart heette.
De ingang was links een soort vertrek waar "Delfts blauwe" tegeltjes aan de muur hingen met motieven van Duitse soldaten in Nederland oa met dansen.
kan iemand dit bevestigen of het nog bestaat en of die naam klopt?

Alvast bedankt voor de moeite, Frank
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Stuttgart Bunker?

Bericht door rony »

Volgens mij is dat op Vineta.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stuttgart Bunker?

Bericht door Bunkertju »

Hoi Frank,

Stuttgart .. dat klopt en is een van de St M151 bunkers op vineta , de tekeningen op de muur van de aanbouw staan er ook nog .. maar niet meer in de conditie van 1976 :D

Rond 1976 / 1978 was ik er ook vaak te vinden.

Groeten,

Jan
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Stuttgart Bunker?

Bericht door Mir »

Heb je foto's van die 'Delftsblauwe tegeltjes'? Want als je het inderdaad over Stuttgart hebt, denk ik dat je geheugen parten met je speelt ;)
Er staan wel tekeningen op de muren van soldaten, maar die zijn gewoon op de muur geschilderd. En zoals Jan zegt, ondertussen zwaar 'verminkt'.
Jo_123
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 okt 2016, 17:34

Re: Stuttgart Bunker?

Bericht door Jo_123 »

Edit: Ik zie na het posten pas dat dit een ouder topic is, maar ben nog steeds benieuwd naar de antwoorden.

Die tegeltjes ken ik ook niet, daar ben ik wel naar benieuwd. Ik ken wel tekeningen daar, gewoon op de muur geschilderd inderdaad. Bedoel je dit soort tekeningen:
14.jpg
Die tekeningen staan in deze ruimte, met iets wat op tegeltjes lijkt in de linkerhoek. Heb daar destijds niet naar gekeken, dus of er ook iets van motieven te zien waren op de tegeltjes, geen idee. Een betere foto van die ruimte heb ik niet, heb alleen de onderstaande foto van die ruimte met de tekeningen en tegeltjes. Of bedoel je een andere ruimte? Deze foto is gemaakt in 2011, hoe die ruimte er nu uitziet, geen idee.
25.jpg
Zo zag "Stuttgart" er in 2007 uit.
21.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stuttgart Bunker?

Bericht door PdK »

Hoi Jo,

De tekeningen op de muur beelden het liedje Lili Marleen van Marlene Dietrich uit.
https://www.youtube.com/watch?v=hZAV4hsP5WU
In het midden vind je nog de granaat met vleugels en vlammen; het symbool van de Marine Artillerie.

Tot halverwege de muur, wat niet geschilderd is, had oorspronkelijk een lambrisering van hout. De tegels vormen een schouw waar de potkachel ooit tussen stond.

Groeten, Peter
Jo_123
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 okt 2016, 17:34

Re: Stuttgart Bunker?

Bericht door Jo_123 »

Dank je Peter, dat wist ik niet, dat de tekeningen een lied van marlene Dietricht uitbeeldden. Leuk om te weten.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”