Zoeklicht Zanddijk?

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Goof

Zoeklicht Zanddijk?

Bericht door Goof »

Bij de hoek tussen Zanddijk en Zijdijk in 's-Gravenzande zou een WN (50?) met zoeklicht geweest moeten zijn. Heeft iemand daar foto's of nadere info over?
jan lugtmeijer †

Re: Zoeklicht Zanddijk?

Bericht door jan lugtmeijer † »

Als je Wn50M bedoelt, daar stond idd een zoeklicht.
wn50mhvh.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Zoeklicht Zanddijk?

Bericht door PdK »

Ha Hans,

Leuk je weer te zien. Het betreft inderdaad een stelling met zoeklicht. Helaas weet ik niet of er nog objecten resteren. Wel is er later de villa met zwembad verschenen.
De stelling bestond (in '44) o.a. uit een schijnwerper van 150cm, 2 zware machinegeweren, 12 soldaten en 1 onderofficier.

Hieronder een luchtfoto van April '45
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Zoeklicht Zanddijk?

Bericht door tim »

volgens de huidige bewoners is er daar niks meer over....
al zag ik daar wel een ''verdacht schuurtje'' maar dat zal wel wishful thinking zijn!
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Goof

Re: Zoeklicht Zanddijk?

Bericht door Goof »

Bedankt voor de tekening en luchtfoto. Nee, ook volgens mij staat er niets meer, al is er op Google Earth wel een verkleuring in de achtertuin te zien.
Annelies

Re: Zoeklicht Zanddijk?

Bericht door Annelies »

Toevallig hadden ze het vandaag op mijn werk hierover.
Een collega vertelde dat ze daar een aantal werkjes gesloopt hebben en de wat 'grotere' werken in de grond hebben laten zakken.
Het was aan het eind van de pauze en een beetje hectisch dus heb niet verder kunnen vragen, maar ik ga hier nog even achteraan, kijken of ik nog meer info los kan peuteren 8-)
jan lugtmeijer †

Re: Zoeklicht Zanddijk?

Bericht door jan lugtmeijer † »

Annelies schreef:Toevallig hadden ze het vandaag op mijn werk hierover.
Op mijn werk hebben ze het nooit over bunkers....verkeerde baan gekozen denk ik :ugeek:
Annelies

Re: Zoeklicht Zanddijk?

Bericht door Annelies »

jan lugtmeijer schreef:
Annelies schreef:Toevallig hadden ze het vandaag op mijn werk hierover.
Op mijn werk hebben ze het nooit over bunkers....verkeerde baan gekozen denk ik :ugeek:
Ach ja, als je in een voormalige festung woont én werkt 8-)

Ik heb m'n collega gevraag of hij nog meer wist, maar echt veel meer wist hij ook niet.
Hij werkte toendertijd (begin jaren '80) bij het ernaast gelegen bedrijf, en het huis stond er al toen de boel gesloopt werd.

Ook heeft hij als kind in M.FL.B. Zande gespeeld, daar had hij leuke herinneringen aan. Het had het niet over Zande als zodanig, maar dat hij bij 's-Gravenzande de duinen inging en er dan van die grote ronde betonnen 'dingen' lagen :D
Dat was ergens in de 60-er jaren.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Zoeklicht Zanddijk?

Bericht door PdK »

Hey Annelies,

Leuke verhalen!En ook zo fijn dichtbij aan te horen.

Alleen bedoelde je collega echt de jaren 60? Zande is grotendeels incl de beddingen gesloopt in '53. HKB Monster lag er vlak naast, maar deze is in '53 deels gesloopt en onder een flinke asfaltglooing en duinlaag verdwenen. Anders weet ik niet waar het bij 's-Gravenzande geweest kan zijn. Misschien kan hij iets meer omschrijven?
Annelies

Re: Zoeklicht Zanddijk?

Bericht door Annelies »

Ha Peter,

Ik za morgen wat info meenemen, en het nog eens aan hem vragen.
Ik zei ook dat er deels wat gesloopt was van die batterij, maar hij dacht zelf van niet. Hij weet ook nog dat ze later onder de duinen verdwenen.
Maar ja, het is inmiddels 40 jaar geleden en hij was nog klein dus het kan best dat hij het bij het verkeerde eind of jaartal heeft.
Ik was zelf ook abuis, want ik dacht dat Zande later pas gesloopt was.

Hij vertelde ook dat er een smalspoor door de duinen liep. Zou dat nog het werkspoor geweest kunnen zijn?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Zoeklicht Zanddijk?

Bericht door PdK »

Ha Annelies,

Ik hoop nog altijd stiekem op het bestaan van het Zande complex.. Maar tot nu toe kom ik helaas niets anders tegen dan sloopbestekken. Zelfs de Duitsers hadden moeite met het heel houden van de batterij. Zo plaatste men naar het schijnt in ik dacht '44 nog een metalen wand tegen het ernstig verstuiven en hoge water. Vervolgens was het bedoeling hier basaltblokken tegen te plaatsen. Alleen is dit volgens mij niet meer gebeurd.

De Nederlandse marine heeft de batterij nog gebruikt als commandocentrum en munitieopslag tijdens de opruiming van de bunkers, mijnen en versperringen tussen '45 en '48
Dus van behoudt was toen wel sprake.
Op een latere globale bunkerkaart van Delfland (1981) wordt het complex helaas ook niet meer aangegeven.

Maar ik vergis me in HKB Monster. In '53 is de asfaltglooing aangelegd, alleen is de batterij nog niet geheel ondergewerkt. Net als bij de tankmuur in Hoek van Holland, hebben ze hier waarschijnlijk eerst de natuur het werk laten doen. Dus misschien dat hij toch deze batterij bedoelde? Hij ligt direct links van de slag 's-Gravenzande.
Frans-d
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2016, 11:23

Re: Zoeklicht Zanddijk?

Bericht door Frans-d »

Beste mensen,
Ik zoek me een ongeluk naar een bunker in 's-Gravenzande, waarin ik met een team metingen uitvoerde. Gisteren reed ik naar 's-Gravenzande, maar geen idee. Je kwam er destijds door via Delft en Westerlee rechtdoor te rijden en in 's-Gravenzande ergens rechts af te slaan. Daar stond hij links van de weg. Maar ja dat was zo totdat ik vanaf 1972 nooit meer daar geweest ben....Er was een hek en ik denk dat er ook de waarschuwing voor radioactiviteit op stond.

Op de foto (denk die trouwkoets maar weg) zie je een schets. Links naast het ding stond een portocabin, tegenover de stalen deur in de bunker. Hoorde wel dat er gras over ging, speelheuvel?

Wie helpt me met een aanwijzing. Er was nog een korte rel in de buurt vanwege die radioactiviteit. Viel wel mee, ik leef nog!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Zoeklicht Zanddijk?

Bericht door WimVe »

welkom @Frans-d,

Hier een reliefplaatje.
Ziet er naar uit dat er kassen op staan. De heuvel onder woning nr 100 is wel typisch van vorm.
Zanddijk_wn50.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Zoeklicht Zanddijk?

Bericht door Joop Schreuder † »

Op de hoek van de Zanddijk en de Zijdijk lag een behoorlijke opstelling.

Greetz,

Joop
Zanddijk 's Gravezande.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zoeklicht Zanddijk?

Bericht door AvB »

Ik denk dat je Widerstandsnest 47 H bedoeld. Hier lagen 5 bunkers (2 x 134, 3 x 621).
Er ligt nu een parkje in de hoek Koninging Julianaweg en Edelsteenpad.
Je schets lijkt ook het meest op een half gesloopte Regelbau 621, een personeelsbunker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”