Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door PdK »

Naar aanleiding van deze post, plaats ik de foto ook nog hier.
HBM_Voogd_02_u.jpg
En misschien zijn er mensen met meer materiaal of informatie over deze merkwaardige bedding op het Hoekje van Hoek van Holland?

Het is voor mij altijd een aparte strategie geweest, om deze bunker zo dicht op de vloedlijn te plaatsen.
Wat ik tot nu toe kon ontdekken is dat de bedding ook voorkwam op het eiland de Beer, maar dan zonder de trappen en vermoedelijk ook zonder de hoge fundering.

De versie in Hoek van Holland bestond uit een bodemplaat met een oppervlakte zo'n 30 x 35 meter en bedding van 7 x 17 meter incl uitkijkpost. Daarnaast had de bunker aan de Noord en Oostzijde twee trappen van elk zo'n 8 meter lang. En de te belopen hoogte bedroeg 3,25 meter.
De ruimte tussen de bodemplaat en de bedding in het midden werd opgevuld met bazaltblokken, zoals we deze kennen van de pieren. Deze beschermde de bunker tegen het water.

Er vanuit gaand dat de bunker is gebouwd voor de bouw van de tankmuur, lijkt de functie hoofdzakelijk het beschermen van de Nieuwe Waterweg en de M.Fl.B. Nordmole tegen jachtbommenwerpers. Op zich heel logisch, maar op kaarten vanaf '43, lijkt de bunker nog bezet (13 man). Dus volledig afgesloten van de achterliggende stellingen en eenzaam tussen het koude zeewater en de strandversperringen.

Ik vraag me dan weleens af, waar je de moed vandaan haalt om daar met een invasie je post in te nemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik dacht altijd dat deze gebruikt werd als ontsteking van de K.M.A mijnen?

Op Stp. Elizabeth in Jersey gebruiken ze er een S.K. voor, maar ik neem aan dat er vast plekken zijn waar ze ook in v.f. gebouwd zijn.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door PdK »

Ha Maarten,

Ik heb ook eerder gedacht dat deze bunker werd gebruikt voor de aansturing van de mijnen. Maar dat verhaal komt een beetje door aanwijzingen in het boek van Sakkers over HvH.
Daarin staan gegevens uit de Kampfanweisung dat een bunker aan de Noorderpier diende voor deze functie.

Zelf vermoed ik nu nog dat de VF4b in Wn. 17 hiervoor werd gebruikt. Zie daarvoor ook deze discussie
ton kruiswijk

Flak batterie Nordmole Hoek van Holland

Bericht door ton kruiswijk »

Wie heeft er bouw tekening en of foto"s van bunker, 625B, die voor de flak stelling staat bij Hoek van Holland?
Ik wil er een model van gaan maken.
Heb wel fotos maar zoek een plattegrond of bouw tekening.
Alles is welkom.
Laatst gewijzigd door ton kruiswijk op 28 aug 2009, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Flak batterie Nordmole Hoek van Holland

Bericht door ducatim901 »

Ik heb wel een tekening, maar waar??
En die tekening is niet echt goed......ikheb hem namelijk niet uitgetekend op Autocad.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
ton kruiswijk

Re: Flak batterie Nordmole Hoek van Holland

Bericht door ton kruiswijk »

ducatim901 schreef:Ik heb wel een tekening, maar waar??
En die tekening is niet echt goed......ikheb hem namelijk niet uitgetekend op Autocad.
Groeten Jack.

De Tobruk die er voor staat heb ik al in schaal 1:35 nu die 625 B nog, is niet te koop dus moet ik hem zelf gaan bouwen.
Maar dan moet je wel de tekening hebben.
Ook de flak stelling zelf heb ik ook incl. de 10,5 cm AA

Ton.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Flak batterie Nordmole Hoek van Holland

Bericht door Remco de Goede »

Hallo ton,

Heb je hier iets aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Flak batterie Nordmole Hoek van Holland

Bericht door PdK »

Hoi Ton,

Het ligt er een beetje aan welke 625b je bedoelt. Maar ik geloof die naast de pier, welke momenteel onder het zand ligt? Dus ook die op de tekening van Remco.
Ik moet wel bij deze tekening zeggen dat hij niet correct is. Gelukkig wel stukken beter dan die van de andere 625b (Atl. Museum). Die is hier namelijk verre van.

O en Remco, ik heb even geen idee hoe je aan deze tekening komt, maar besef nu dat dit mijn scan is. Tekeningen (van deze kwaliteit) geef ik nooit zomaar uit handen. Hoe verkreeg je deze? Misschien heb ik hem zelf al eerder gepubliceerd, maar dan ben ik dat volkomen vergeten. Ben dan wel benieuwd waar ik dit deed (zonder bron).
Ik wil overigens niet de tekening als mijn eigendom claimen. Maar de moeite welke ik ooit ondernam hem in deze kwaliteit te krijgen, weegt niet op tegen het zomaar uploaden door een ander.

correctie: De tekening uit het vorige bericht heb ik voorlopig verkleind, zwart/wit gemaakt en opnieuw geplaatst.
Ton, bij interesse voor de tekening kun je me altijd persoonlijk via e-mail benaderen.

Peter
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door PdK »

Ton,

Er bestond toevallig ook al een onderwerp over de M.Fl.B. Nordmole. Dus jou vraag heb ik hier naar verplaatst.
En niet bij stil gestaan, maar welkom op het forum!

Peter
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door The Viking »

Hey Peter...

Bovenstaande tekening (overigens een fraai exemplaar) van de 625b behoort die dan bij onderstaande foto?

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door Remco de Goede »

Peet,

Heb deze wel eens via Nathan van jou gekregen een jaartje of wat terug naar aanleiding van onze discussie toendertijd over deze bunker.
ton kruiswijk

Re: Flak batterie Nordmole Hoek van Holland

Bericht door ton kruiswijk »

Remco de Goede schreef:Hallo ton,

Heb je hier iets aan.
Ja maar kan je die naar mijn prive e-mail sturen?

Ton.
ton kruiswijk

Re: Flak batterie Nordmole Hoek van Holland

Bericht door ton kruiswijk »

PdK schreef:Hoi Ton,

Het ligt er een beetje aan welke 625b je bedoelt. Maar ik geloof die naast de pier, welke momenteel onder het zand ligt? Dus ook die op de tekening van Remco.
Ik moet wel bij deze tekening zeggen dat hij niet correct is. Gelukkig wel stukken beter dan die van de andere 625b (Atl. Museum). Die is hier namelijk verre van.

O en Remco, ik heb even geen idee hoe je aan deze tekening komt, maar besef nu dat dit mijn scan is. Tekeningen (van deze kwaliteit) geef ik nooit zomaar uit handen. Hoe verkreeg je deze? Misschien heb ik hem zelf al eerder gepubliceerd, maar dan ben ik dat volkomen vergeten. Ben dan wel benieuwd waar ik dit deed (zonder bron).
Ik wil overigens niet de tekening als mijn eigendom claimen. Maar de moeite welke ik ooit ondernam hem in deze kwaliteit te krijgen, weegt niet op tegen het zomaar uploaden door een ander.

correctie: De tekening uit het vorige bericht heb ik voorlopig verkleind, zwart/wit gemaakt en opnieuw geplaatst.
Ton, bij interesse voor de tekening kun je me altijd persoonlijk via e-mail benaderen.

Peter
Kan je die naar mijn prive e-mail sturen?

Ton.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door PdK »

The Viking schreef:Hey Peter...

Bovenstaande tekening (overigens een fraai exemplaar) van de 625b behoort die dan bij onderstaande foto?

Groet Gertjan 8-)
Hey Gert Jan,

Dat is hem inderdaad!
Op de foto zie je meteen dat de linkermuur niet correct is ingetekend.

Groeten, Peter
ton kruiswijk

Re: Flak batterie Nordmole Hoek van Holland

Bericht door ton kruiswijk »

Remco de Goede schreef:Hallo ton,

Heb je hier iets aan.

Vraag: waar komt die tekening vandaan ?


Ton.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”