Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door tim »

hoi klaas, was die strandbunker geen bunker voor 4 centimeter Flak tegen tiefflieger?

natuurlijk kon dit geschut ook voor landeabwehr gebruikt worden, maar daarvoor lijkt 4 centimeter me wat mager?
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Mark89

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door Mark89 »

Vraag me af of zo'n klein blind driehoekje de Duitsers zoveel zorgen baarde. Er stond ten noorden van de 625 museumbunker toch ook nog een bunker met schootsveld in zuidelijke richting? Dan wordt die blinde hoek wel erg klein en ik vermoed dat ze ook wel een aantal mortieren hadden klaarstaan voor eventuele infanterie die zich in het hoekje ging verschuilen.
Dienst doen in de "Jezus-leeft-bunker" moet tijdens een aanval ook erg balen geweest zijn (niet zo erg als de PAK-SKs op de pieren in IJmuiden maar toch...)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door PdK »

Hoi Klaas,

Het antwoord is al deels gegeven door Tim.
De strandbunker (Jezus leeft) betreft een 4cm Flakstand tegen aanvallen door duikbommenwerpers en jachtvliegtuigen, niet ter invulling van dode hoeken (ook niet later lijkt me).
Overigens is deze bunker wel tegelijk met de M.Fl.B. Nordmole gebouwd. De tankmuur volgde later, welke onderdeel werd van Stp. IV en bezetting kreeg door de landmacht.

De dode hoek is overigens niet dood. In het Kernwerk stond 12 cm geschut in een M176 en een sMG in de 634 6schartenturm welke deze plek konden bestrijken. Naast zoals Mark suggereert waren er ongetwijfeld ook ingestelde mortieren (Stp IV had er twee).

Ik vind het geen extreme gedachte, maar het antwoord was wel snel gevonden :)

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door KWD »

Peter schreef
In het Kernwerk stond 12 cm geschut in een M176 en een sMG in de 634 6schartenturm welke deze plek konden bestrijken.
Tim, Mark en Peter
Hoe ik zoiets over het hoofd heb kunnen zien.
Dank voor allen voor de uitleg en antwoord.
Gr Kw
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door The Viking »

Hey there...,

Wisten jullie van het bestaan van deze webcam op de Dirkzwager radarpost af?

http://www.dirkzwager.com/webcams-netherlands.html

Best grappig, want je kan precies de toegang van het museum zien.

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door PdK »

Ik zwaai altijd als ik er ben, dus goed opletten!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door ducatim901 »

Ik dacht altijd dat je naar mij zwaaide..............
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door KWD »

Ik zelf schreef
vroeger kon je nog leuke ontdekkingen doen
Tegenwoordig is alles zo'n beetje bekend in M.FL.B. Nordmole.
Nou daar kom ik dus mooi even op terug want wat je niet meer in het veld kan ontdekken
doe ik dus nu in het Hist. Archief Westland, vandaag weer eens succes vol gescoord :D
Onderstaand krantenartikel komt uit Het Binnenhof Westlandeditie van 1963 en is een
waardevolle aanvulling op eerdere foto's van de strandbunker.
Nu weer eens van de achterkant is het geen plaatje.

Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
John de Goede

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door John de Goede »

Deze bunker, intresseert mij al heel erg lang, vooral omdat wanneer je de feiten goed bekijkt, deze vol tegenstrijdigheden zitten. Ik weet dat er al vele theorieen op los zijn gelaten, daarom alleen de feiten die ik ken uit de tijd dat ik er vele malen ben geweest (rond 1960).

Als eerste valt mij op dat deze bunker geen nabij-verdediging kende, zoals alle andere die binnen Nordmolen stonden wel hebben. Dit terwijl door zijn vooruitgeschoven positie, deze bunker uitermate kwetsbaar was.

Als 2e punt, weet ik dat de muren aan weerszijde van de trappen, circa 50 cm dik waren. De muren van de uitkijkpost waren ook erg dun. Eveneens was de bedding, maar ongeveer 15 cm dik. Ik weet niet of de muren van de bunker zelf ook zo dun waren, maar naar mijn herinneringen waren deze ook vrij dun.

De bunker bestond van binnen maar uit één bruikbare ruimte, zonder afscheidingen. Werd er door de bemanning niet in geslapen en was dit dus de "werkruimte"?

Uit een foto, blijkt dat er aan één zijde, ondergronds een gat een gat zat, duidelijk bedoeld voor de doorvoer van 1 of meer kabels.

Gezien deze zaken leek mij de theorie van Hans Sakkers in zijn boekje dan ook aannemelijk. Ik vraag mij af of hem al eens persoonlijk is gevraagd was hij deze bunker bedoeld heeft.

Ik kan mij niet echt voorstellen, dat wanneer deze bunker als enige in de batterij de belangrijke taak had om laagvliegende vliegtuigen uit te schakelen, deze zo kwetsbaar gemaakt en geplaatst zou zijn.

PS: Is het iemand bekend hoe de uitkijkruimte, welke dmv een klein trapje uitkwam in de werkruimte was afgescheiden (mogelijk een pantserdeur)?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door tim »

hoi john,
er waren buiten de ''strandbunker'' in batterie nordmole nog 2 opstellingen met 15mm luchtafweergeschut.

de kabelinvoer is waarschijnlijk voor de electriciteits en telefoon kabel.
een bunker die zo op zichzelf is aangewezen had zeker een telefoonverbinding.
de muren van de bunker waren 50 centimeter dik.
in de duitse typologie waren dunwandige bunkers meestal niet voorzien van een nabijverdediging, dit in tegenstelling tot de ST bunkers.

groeten, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door PdK »

Hoi John,

Welkom terug :)

Tim heeft de meeste antwoorden al mooi gegeven. Maar ik zal ook wat toevoegen.

Hans Sakkers heb ik eens gevraagd naar de genoemde bunker. De informatie haalde hij uit de Duitse Kampfanweisung, en daarin wordt niet letterlijk een bunker aangewezen. Er wordt gesproken over 'een' bunker aan/op(?) de pier, maar dat kunnen er meerdere zijn. Waaronder deze. Er specifiek voor gebouwd is die in ieder geval niet.

De reden dat de bunker zo kwetsbaar (dun) is komt waarschijnlijk door de vroege bouw. Nordmole was begin '42 volledig operationeel en kreeg toen van deze 4cm luchtafweer bescherming. Vermoedelijk droeg de geschutsopstelling toen de codenaam 'Lubeck' en was hij onderdeel van een keten lichte luchtafweer. Nordmole werd later inderdaad versterkt met 2 x 15mm geschut.
De eerste verdedigingswerken die tot eind '42 werden gebouwd waren voornamelijk van dunwandig beton. Zie bijv. het overgrote deel van de bunkers in Nordmole. Pas later, toen er gesproken werd over permanente verdediging, oftewel de Atlantikwall kwamen er meters beton bij.

De geschutsbedding is ook op de Beer gebouwd, maar dan zonder de enorme fundering eronder. Het lijkt erop dat deze puur bedoeld was tegen het hoge water, samen met de omliggende basaltblokken. De bedding zelf was dus een vaker voorkomend ontwerp (in HvH).

Tussen de uitkijkruimte en bedding zat verder geen deur. Althans dit heeft het BRV niet ingetekend.

Hopelijk nemen de tegenstrijdigheden zo een beetje af..?

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
aad-G
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 okt 2008, 21:24
Locatie: Gouda

Re: Kernwerk De Beer A46 - 638 - verbandplaats

Bericht door aad-G »

625b5.jpg
Mooie opbouw.
Welk programma gebruik je hier voor? Ik heb zelf wat opgebouwd in 'SKETCHUP'. Vrij simpel programma.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Kernwerk De Beer A46 - 638 - verbandplaats

Bericht door scolty »

Ik zie een Pak 40 die mij heel bekend voorkomt ^_^
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
aad-G
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 okt 2008, 21:24
Locatie: Gouda

Re: Kernwerk De Beer A46 - 638 - verbandplaats

Bericht door aad-G »

Als een ander het op het net zet om vrij te gebruiken waarom zou je deze dan zelf maken als het al perfect is?
De 625b is gebouwd voor de PAK 40.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Kernwerk De Beer A46 - 638 - verbandplaats

Bericht door WimVe »

aad-G schreef:Als een ander het op het net zet voor vrij te gebruiken waarom zou je deze dan zelf maken als het al perfect is.?
de 625b is gebouwd voor de PAK 40.
Wat ik gebruik als programma ?
Sketchup (Pro) van voorheen google.
Voor renders heb ik nu artlantis draaien.

ps Moderators
Misschien Nordmole zijn eigen topic geven ?
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”