Algemene Vragen

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Algemene Vragen

Bericht door Mir »

Ik ben in het Nationaal Archief op zoek naar meer informatie over deze Hollandse schuilplaatsen in Hoek van Holland. (overzichts)tekeningen (buiten het BRV archief), beslissing tot de bouw, etc.
Heeft iemand een idee waar ik zou moeten zoeken?

Ook de betonnen kazematten die in de mobilisatie van '39 gebouwd zijn wil ik meer over weten, kan iemand me ook daar de juiste richting van wijzen? Online op gahetna.nl kom ik er niet echt uit.
Royk
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jun 2020, 09:32

Re: Algemene Vragen

Bericht door Royk »

WimVe schreef: 04 feb 2013, 18:46 Ik weet niet waar jullie precies zitten maar heb je hier iets aan ?

HvH_rws40984_1954.jpg

Op rws.beeldbank.nl staan er nog een paar, andere hoek iets onscherper.

Aan de onderkant snif een stukje De Beer :(

Lijkt me ook wel leuk om hoek in 3D te zetten.
Wat is dit een fantastische foto zeg. Ik zit er al een kwartier naar te kijken. Zo mooi te zien hoe de hele linie staat. Met een stuk van de Beer eronder is het wel duidelijk dat het echt een stevige verdediging is.

Is er eigenlijk ooit echt actie geweest in de hoek? Dat vraag ik me al jaren af.
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Algemene Vragen

Bericht door Mir »

Royk schreef: 06 jun 2020, 00:02
Is er eigenlijk ooit echt actie geweest in de hoek? Dat vraag ik me al jaren af.
Nee. Behalve dat er wel eens bommen geworpen werden uit overkomende vliegtuigen, en deze natuurlijk door de luchtafweer beschoten werden, is er nooit gevochten in het dorp.
De bevrijding vond ook plaats zonder dat er 1 schot gelost werd. Dick Ruis heeft daar een interessant artikel over geschreven: http://historischhoekvanholland.nl/?p=1635 (al zijn sommige aantallen van manschappen iets te groot genomen...)
Royk
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jun 2020, 09:32

Re: Algemene Vragen

Bericht door Royk »

Bedankt voor de informatie Mirjam.

Best een raar idee. Is er zoveel energie gestoken in het bouwen van dit alles. Ongetwijfeld een heleboel strategie waar welke bunker moet staan. De Beer helemaal vol gezet en uiteindelijk heeft het niets tot weinig hoeven te doen. Zoveel geschiedenis zonder een echte verhaal.. Zouden de soldaten zich niet te pletter hebben verveeld?

Wilton Feyenoord werd bijna dagelijks gebombardeerd. Kan me voorstellen dat ze de Hoek vermeden met al dat afweer.

[EDIT] Ik heb het verhaal gelezen en interessant om door te nemen. Ik wist niet van de V2 raketten. Ik dacht dat die in Den Haag vertrokken. Met de wetenschap dat ze tot de rand toe gevuld waren met munitie is het maar goed dat er geen gevecht heeft plaats gevonden. En leerzaam dat het moraal niet hoog was onder de Duitse soldaten. Kan me voorstellen dat hun gedrag ook niet vriendelijk meer was richting de bevolking.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door svdb10 »

Royk schreef: 07 jun 2020, 20:05 ...Best een raar idee. Is er zoveel energie gestoken in het bouwen van dit alles. Ongetwijfeld een heleboel strategie waar welke bunker moet staan. De Beer helemaal vol gezet en uiteindelijk heeft het niets tot weinig hoeven te doen. Zoveel geschiedenis zonder een echte verhaal..
Hi Royk,
Het is een veel voorkomend misverstand om te denken dat de bunkers zijn gebouwd om strijd te leveren. Hoofdreden voor de bouw waren:
- Afschrikking: idealiter de kust/haven zó sterk maken dat de vijand zou afzien van een aanval
- Verdediging uitvoeren met minimum aan mannen (en dan ook bij voorkeur oudere lichtingen) zodat maximaal aantal manschappen vrijgemaakt konden worden om aan de andere oorlogstheaters (m.n. dan het Oostfront) mee te vechten.

Als je dus een analyse wilt maken over het 'nut' van deze bunkers, dan hebben ze dus juist prima gefunctioneerd, omdát HvH nooit is aangevallen.
Royk schreef: 07 jun 2020, 20:05Zouden de soldaten zich niet te pletter hebben verveeld?
Wellicht wel, maar als het alternatief was om naar de 'gehaktmolen' in Rusland gestuurd te worden, dan denk ik dat de meeste van hen een beetje verveling helemaal niet erg gevonden zullen hebben!
Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Royk
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jun 2020, 09:32

Re: Algemene Vragen

Bericht door Royk »

svdb10 schreef: 08 jun 2020, 15:15
Royk schreef: 07 jun 2020, 20:05 ...Best een raar idee. Is er zoveel energie gestoken in het bouwen van dit alles. Ongetwijfeld een heleboel strategie waar welke bunker moet staan. De Beer helemaal vol gezet en uiteindelijk heeft het niets tot weinig hoeven te doen. Zoveel geschiedenis zonder een echte verhaal..
Hi Royk,
Het is een veel voorkomend misverstand om te denken dat de bunkers zijn gebouwd om strijd te leveren. Hoofdreden voor de bouw waren:
- Afschrikking: idealiter de kust/haven zó sterk maken dat de vijand zou afzien van een aanval
- Verdediging uitvoeren met minimum aan mannen (en dan ook bij voorkeur oudere lichtingen) zodat maximaal aantal manschappen vrijgemaakt konden worden om aan de andere oorlogstheaters (m.n. dan het Oostfront) mee te vechten.

Als je dus een analyse wilt maken over het 'nut' van deze bunkers, dan hebben ze dus juist prima gefunctioneerd, omdát HvH nooit is aangevallen.
Royk schreef: 07 jun 2020, 20:05Zouden de soldaten zich niet te pletter hebben verveeld?
Wellicht wel, maar als het alternatief was om naar de 'gehaktmolen' in Rusland gestuurd te worden, dan denk ik dat de meeste van hen een beetje verveling helemaal niet erg gevonden zullen hebben!
Sander
Ik heb het werkelijk nog nooit zo bekeken! Helemaal waar. Waren de Duitse soldaten die hier zaten op de hoogte van de gruwen die zich afspeelden ver van huis? Ik heb best veel verhalen gelezen van Duitse zijde, dat veel soldaten niet bepaald vrijwillig soldaat waren en dezelfde visie (een rijk) deelden. Op een hand vol nare mensen en criminelen na, die je altijd en overal zal hebben en in een grijs gebied opereren.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Algemene Vragen

Bericht door ducatim901 »

In elk geval heeft een deel van de ingezette militairen gevechtservaring gehad, op zich kon dat overal geweest zijn.
De 70 Inf.Div. werd de weissbrotdivision genoemd, dat was niet voor niks, veel van de soldaten hadden in Rusland en mogelijk ook Afrika maagproblemen gekregen en waren afhankelijk van een aangepaste voeding om toch nog enigszins te kunnen functioneren (In Rusland was dit ondoenlijk).
Verder werden er ook mannen met lichamelijke problemen ingezet, deze konden ze al hebben maar vaak waren deze problemen oorlogsgerelateerd, denk b.v. aan bevriezingen.
Dan waren er ook nog de Osttruppen.
In Nederland waren dan ook nog veel SS (opleidings-) eenheden in de Atlantikwall ingezet.
Al met al zullen er toch wel eenheden geweest zijn die door verhalen van de ervaringsdeskundigen geweten moeten hebben wat er in het Oosten (en in Duitsland) gebeurde, of dat elke persoon dit wist is een lastige.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik ben het niet helemaal eens met je, BetonBijter. De situatie die jij schetst is wel vrij specifiek voor een front-situatie. In Nederland in 1943 als bezet gebiet ging het voor gewonden het er gelukkig iets beter af. Licht gewonden, zieken, kleine ongelukken enz. gingen vaak eerst naar het lokale Ortslazarett welke (vaak) bezet was door de Sanitäts-Kp., Halb-Kp. of Sani-Zug van de lokale bezettingsmacht. Zwaardere gewonden werden direct naar de grotere ziekenhuizen vervoerd die door de Kriegslazarett-Abteilungen werden bezet, denk aan Culemborg, Utrecht, Het Loo, Apeldoorn, Den Haag, enz. Deze Kriegslazaretten hadden vaak naast de chirurgische-afdelingen ook gewoon herstel-afdelingen, waar de patiënten tot maanden konden blijven. Bij gevallen zoals deze bijvoorbeeld zou bij de herstel en prognosekansen uiteraard gebleken zijn dat het dusdanig lang zou duren dat het rendabeler zou zijn hem in de Heimat te verzorgen. Ik geloof ook dat een enkel Lazarett bezoek ook gewoon voor triage was bedoeld en verder doorsturen binnen het medisch systeem. Dit soort verplaatsingen zie je veel bij zwaar-gewonden in Soldbücher.

Ook mbt. tot de begravingen ben ik het niet helemaal met je eens. Ik ken genoeg voorbeelden dat de soldaten hun best deden om de gesneuvelden toch zoveel mogelijk bij elkaar en/of op een begraafplaats te begraven. Ook was er was een redelijk systeem onder de Forsurgeoffizier welke hier toezicht op hield. Ik ken genoeg gevallen van veldgraven die herbegraven zijn op Tolsteeg, Grebbeberg, en Zijpendaal bijvoorbeeld. Ook herbegravingen vanuit Nederland naar Duitsland gebeurde in een aantal gevallen. Maar zodra het front dichterbij kwam stortte dit systeem wel een beetje in inderdaad en werd er minder secuur gewerkt.
Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”