Algemene Vragen

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Algemene Vragen

Bericht door PdK »

Algemene vragen omtrent de Festung Hoek van Holland? Stel ze hier.
Weet je ook niet in welk onderwerp je vraag thuishoort, of hoe een bepaalde stelling heet? Plaats dan hier je bericht. De moderator kan je vervolgens eventueel de weg wijzen.
Annelies

Re: Algemene Vragen

Bericht door Annelies »

Hier dan een algemene vraag.

Toen ik rondleider was in Fort HvH vertelden we altijd dat er in Festung HvH zo'n 6000 soldaten zaten en aan het eind van de oorlog zelfs 8000. Dat stond ook in het gidsen 'handboek'.
Nu las ik pas ergens (geen flauw idee meer waar) dat er zo rond de 2000 soldaten aanwezig waren.

Weet iemand hoeveel het er ongeveer zijn geweest?
jan lugtmeijer †

Re: Algemene Vragen

Bericht door jan lugtmeijer † »

5617

Dat is zoals het in Festung Hoek van Holland van Hans Sakkers staat, pagina 67
Annelies

Re: Algemene Vragen

Bericht door Annelies »

Dan zou inderdaad het getal 6000 redelijk juist zijn. Maar van wat ik begrijp uit het boek is dit een soort aanbeveling.
Ik vraag me af of er documenten bestaan waarin het aantal (ongeveer) bekend is. Zaterdag zie ik Peter, misschien dat hij er informatie over heeft.
Overigens had ik het getal 2000 uit het boek "Gemeente Naaldwijk 1940-1945"
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Algemene Vragen

Bericht door PdK »

Ha Annelies,

Het verscheelt per periode. De exacte aantallen weet ik nu niet, maar Hans zijn gegeven komt waarschijnlijk uit de Kampfanweisung van mei 44. In 45 zijn er naar mijn weten nog versterkingen gekomen, namelijk Herman Goering troepen, of was dat eerder...?

In elk geval je zou globaal 5000 a 6000 kunnen stellen. Het aantal van 2000 stamt waarschijnlijk van '43, dus ten tijde van V.B. Hoek van Holland (misschien zelfs nog incl Oostvoorne?)
Annelies

Re: Algemene Vragen

Bericht door Annelies »

Ha Peter,

In het Naaldwijk boek staat dat de Hermann Goering Divisie begin april '45 hun adressen aan de 's-Gravenzandseweg en de Geestweg verlieten en naar de stations in Rijswijk en Delft vervoerd werden. Helaas staat er niet wanneer ze gekomen zijn.

Op dezelfde bladzijde in het boek (blz 203) Er staat dat de festung in april '45 met zo'n 2000 soldaten een zwaar bewaakt fort blijft.

Deze info is uit het SMG, Groep: Westland, Org G., et.etc. (Zie blz 249)
Misschien leuk om dit eens op te zoeken :geek:
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Algemene Vragen

Bericht door Mir »

In de diverse documenten van het NIMH staan verschillende aantallen.
Zo zijn er in februari '45 zo'n 1800 troepen in Rozenburg en de Hoek samen, en een maand later zijn er in de Scheurpolder-Rozenburg alleen al zo'n 1500 man, terwijl er in de Hoek bijna 3000 zijn.
In het gebied grenzende aan de Noordzee- ter Heijde-Poeldijk-Staalduinen-Waterweg-Scheur-Botlek- Brielse Maasmond zijn op dat moment totaal 4950 man.
15 Daarvan zijn van de HG divisie. In eerdere documenten staat dat deze jongens in maart zouden vertrekken en dat er 1500 fietsen nodig waren. Dat zullen dus wel twee nulletjes te veel zijn :shock:
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door tim »

als je naar die stellungsbaukarte van 1945 kijkt, moeten er iedergeval meer dan 15 man hermann goering in en rond de festung aanwezig geweest zijn.
of deze 15 man hadden 9 widerstandnester moeten bezetten....?
deze zijn gekomen nadat de 719 ID wegetrokken was, dus zullen aan troepensterkte niet veel bijgedragen hebben.
eerder een noodoplossing om de gevallen gaten op te vullen.
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Ruud »

HOEK VAN HOLLAND - Na 65 jaar heeft de zogenoemde ‘tafelbunker’ op de pier van Hoek van Holland weer een kanon binnen haar vier meter dikke muren.
Het Duits antitankgeschut moest worden gedemonteerd om in de bunker te kunnen takelen.

Inmiddels is het kanon door vrijwilligers van het Atlantikwall Museum in oude luister hersteld. Ze gaan nu aan de slag om de Duitse ‘pantserplaat’ werkend te krijgen. Het kanon werd ontdekt toen de bunker in 2006 open werd gemaakt. Ook de schietsleuf zal worden opengemaakt zodat de loop van het kanon weer naar buiten kan steken.

bron: http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/214 ... rsquo.html
Ha Peter, Een schitterende ontdekking! Maar ... jij probeert Engel natuurlijk te overtroeven! Tijd voor wat plaatjes op het forum ..... 8-)
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Remco de Goede »

Ruud schreef:
Het kanon werd ontdekt toen de bunker in 2006 open werd gemaakt. Ook de schietsleuf zal worden opengemaakt zodat de loop van het kanon weer naar buiten kan steken.

bron: http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/214 ... rsquo.html
:lol:
Annelies

Re: Algemene Vragen

Bericht door Annelies »

Ja mooi verhaal! Het is tenslotte bijna 1 april :lol:

Hier alvast 2 fotootjes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Algemene Vragen

Bericht door PdK »

Mooi hoe de pers een persbericht weer interpreteerd :) Klinkt in elk geval een stuk spannender.
En wie is die aantrekkelijke man met die grote loop voor z'n neus?

Ik heb meteen maar een nieuw onderwerp aangemaakt. Zie hier onze vondst in Wn. 17 H
jan lugtmeijer †

Re: Algemene Vragen

Bericht door jan lugtmeijer † »

Tijd voor een algemene vraag.
iemand die weet in welke bunkertypes deze (geplande) observatiekoepels ingebouwd moesten worden??
panzerturmehvh.jpg
© NIMH
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door AvB »

Weinig over te zeggen?
441P01 werd meestal in een 120 ingebouwd.
463P01 in een 143, 613, 666.
Vroege bouwlijst ergens scoren?
Nicht ärgern - Nur wundern!
jan lugtmeijer †

Re: Algemene Vragen

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hoi Arthur,
Bedankt, ik heb wel de Panzeratlas maar in welke bunkers de koepels ingebouwd werden heb ik geen goed beeld van.
En als jij een suggestie hebt waar ik een vroege bouwlijst kan scoren :mrgreen:
Groet, Jan
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”