Algemene Vragen

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Dikkieturf »

Het Nederlandse leger is omstreeks 1915 begonnen met experimentele (dunwandige) betonbouw. In de waterlinie waren dit:
Schuilplaatsen, glacis Vechten en Rijnauwen)
Kazematten, mitrailleurkazematten op Ruigenhoek
Observatie en luisterkoepels, Hemeltje en Asperen
Wachthuisje, Asperen
Segmentschuilplaatsen, diverse tussen stellingen.
Al deze bouwwerken waren niet voorzien van een typenummer.

Zie ook op mijn website in de map groepsschuilplaatsen.

In 1918 is men in de NHW begonnen met de bouw van zware schuilplaatsen. Deze hadden het typenummer 1918 I- en II.

Het type schuiplaats waar je de tekening van hebt gestuurd komt in de waterlinie, voor zover ik weet niet voor. Ik heb er wel foto's van gezien en dat was in de duinen. Wellicht dat er door de overwegende zandgronden daar geen wateroverlast was.

Verder kan ik je helaas niet helpen,

Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Algemene Vragen

Bericht door ducatim901 »

Zover ik uit documenten heb kunnen vinden waren er drie versies, 10 man, 20 man en 30 man.
Op tekeningen worden ze gepland (of eerst gebouwd) als houten exemplaren maar ze zijn wel degelijk later in beton uitgevoerd.
Op kaarten en tekeningen worden ze heel gewoon aangegeven als schuilplaats.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Algemene Vragen

Bericht door KWD »

Het type schuiplaats waar je de tekening van hebt gestuurd komt in de waterlinie, voor zover ik weet niet voor. Ik heb er wel foto's van gezien en dat was in de duinen. Wellicht dat er door de overwegende zandgronden daar geen wateroverlast was.
De afbeelding is van een van de twee groeps schuilplaatsen die in batterij V is gebouwd in Hoek van Holland hier stond 7 cm lang 40 op een Kruis soort gelijke groeps schuilplaatsen zijn ook te vinden in Batterij VI waar 15cm stond totdat de Duitsers deze Batterij omdoopte tot VINETA.

Dus vind ik het helemaal niet erg dat je mij niet verder kan helpen Dikkieturf

Dus als ik jou benaming voor zware schuilplaatsen en die zou combineren met die van jack zou aanhouden gaat het hier om een Type 1918 I voor 10 man, Type 1918 II voor 20 man en Type 1918 III voor 30 man. of zou je daar een probleem mee hebben om dit beestje een naam te geven ook al heeft het geen naam en alleen een jaartal als type aanduiding als dat al zo is.

Gr Klaas-Willem
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Dikkieturf »

Je zou nog even contact kunnen opnemen met Joop Schreuder. Hij weet veel van betonwerken.

De namen 1818 I en 1918 II komen van het aantal ingangen, 1918 III klopt dus niet in dit verhaal.

Er zal ongetwijfeld wel een naam aan gegeven zijn.

Groet,

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door tim »

De schuilplaatsen in Hoek van Holland wijken weer een beetje af van de bulk van deze schuilplaatsen langs de kust.. Die zijn langer en hebben 3 toegangen (de 30 man versie?)
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Algemene Vragen

Bericht door Sven Maaskant »

De schuilplaatsen in Hoek van Holland wijken inderdaad af ten opzichte van die elders langs de kust zijn gebouwd (tussen IJmuiden en pakweg Ter Heijde). Bij Den Helder komt weer een ander type voor. Ze dateren allemaal uit de tweede helft van WO1. Verschillen worden volgens mij veroorzaakt doordat de drie series in drie verschillende gezagsgebieden lagen, respectievelijk Positie/Stelling Den Helder, 1e Divisie en Stelling Den Helder, elk met hun eigen geniediensten.

Die in HvH worden op een lijst van na de oorlog aangeduid met S en een volgnummer; ten noorden daar van kregen de schuilplaatsen een nummer met letter A of B (waar er twee bij elkaar lagen); van Den Helder weet ik het niet.

Bij Hoek van Holland komen twee types voor, afgestemd op de infanterie-eenheid ter plaatse. Een aantal is later door de Duitsers hergebruikt.

De schuilplaatsen bij de batterij van 7cm lagen er dus al toen die batterij (VI) werd ingericht. Die bij Batterij V (15cm in torens) ook. Ze zijn uitgegraven tijdens de mobilisatie 1939-1940 (of de BOUV van 1938).

Helpt dit?
Gr Sven
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Algemene Vragen

Bericht door Sven Maaskant »

Kleine aanvulling: bij Batterij VI zijn in het geheel geen betongebouwen gebouwd; bij Batterij V was de bemanning in de torengebouwen en de cp ondergebracht. Bij V bleek tijdens de mobilisatie dat er te weinig ruimte was zodat de WO1- schuilplaatsen werden uitgegraven. (Volgens boek John Verbeek)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Algemene Vragen

Bericht door PdK »

Fijne aanvullingen Sven.

Op een luchtfoto uit de jaren '30 zie je er een van de drie deels bloot liggen in het voorduin, later Batterij VI. Deze zal dus uitgegraven zijn geweest.
NIMH_-_2011_-_0261_-_Aerial_photograph_of_Hoek_van_Holland,_The_Netherlands_-_1920_-_1940.jpg
Of de Duitsers hebben hebben gebruikt blijft voor mij een beetje een raadsel. Het BRV tekende namelijk de volgende bunker op deze plek:
014_377_XVII_gg.jpg
Het lijkt erop alsof de Duitsers hem helemaal hebben aangepast. De binnenmaten komen redelijk overeen met de andere getekende schuilplaats iets verderop (op de onderstaande tekening van KWD).

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Dikkieturf »

Hoi Mannen,

Ik heb geen idee waar deze vandaan komt maar is dit ook zo'n schuilplaats?

DT
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Algemene Vragen

Bericht door Sven Maaskant »

Jazeker Dirk. Zie overigens ook: viewtopic.php?f=26&t=4712

Peter, beetje glas is half vol-half leeg. Het zand ligt tot halverwege de voordeur! De BRV-tekening is niet van een Nederlandse schuilplaats denk ik. De muren zijn als baksteen gearceerd bijvoorbeeld. Er zijn wel Nederlandse schuilplaatsen verbouwd door de Duitsers en daarvan zitten ook tekeningen in het archief van de BRV. Ik stuur vanaaf wel wat op.

Gr Sven
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door tim »

De kazemat in de laatste post is zoals het overgrote deel langs de zuid Hollandse kust is gebouwd. Meestal in setjes van twee, maar niet altijd.
In hoek van Holland wijken ze weer af van de standaard.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Algemene Vragen

Bericht door PdK »

Sven Maaskant schreef: 06 sep 2017, 14:34 Peter, beetje glas is half vol-half leeg. Het zand ligt tot halverwege de voordeur! De BRV-tekening is niet van een Nederlandse schuilplaats denk ik. De muren zijn als baksteen gearceerd bijvoorbeeld. Er zijn wel Nederlandse schuilplaatsen verbouwd door de Duitsers en daarvan zitten ook tekeningen in het archief van de BRV. Ik stuur vanaaf wel wat op.
Het getekende metselwerk heb ik me niet eens gerealiseerd. Fijne aanvulling! Ik vond het al een hele verbouwing.
Overigens maakte ik nog een verkeerde inschatting. De schuilplaats op de luchtfoto is er eentje net iets meer oostelijker gelegen dan ik dacht. Het betreft juist diegene waarvan KWD al eerder een BRV tekening poste.

Overigens doelde ik met uitgraven dat dit dus nog enkele jaren na deze foto zou gaan gebeuren.

Groeten, Peter
pdijkstra
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:14

Re: Algemene Vragen

Bericht door pdijkstra »

Sven Maaskant schreef: 05 sep 2017, 22:10 Bij Den Helder komt weer een ander type voor. Ze dateren allemaal uit de tweede helft van WO1.
Die in HvH worden op een lijst van na de oorlog aangeduid met S en een volgnummer; ten noorden daar van kregen de schuilplaatsen een nummer met letter A of B (waar er twee bij elkaar lagen); van Den Helder weet ik het niet.
Die in Den Helder (ten oosten van Fort Kijkduin en op Dirks Admiraal) zijn opgeleverd in augustus 1918... Daarna zijn vooral batterijen gebouwd vanaf 1929 t/m 1938/39. En dan natuurlijk nog de nodige S3 en S5, SWZ frontaal kazematten.

Gr, Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Algemene Vragen

Bericht door ducatim901 »

Cool!
Zouden die er nog zitten?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Algemene Vragen

Bericht door KWD »

Het lijkt erop alsof de Duitsers hem helemaal hebben aangepast.
Die bunker (bovenstaande BRV tekening) waarvan Peter dacht dat dit een omgebouwde Nederlander (S.15) was is gewoon een Duits onderkomen voor 2 Uffz u 10 mann en ligt links voor de vuurleiding in het veld, degene waarvan ik denk dat dat de derde Nederlander zou kunnen zijn is degene die door de BRV als onbekend staat beschreven op alle tekeningen die ze van Nordmöle hebben gemaakt.

Op de Duitse kaart lopen vanuit deze bunker naar iedere zijde wel twee loopgraven naar de muur toe naar waarnemingsposten denk ik maar wat het werkelijk is Nederlands of Duits komen we pas achter als we hem daadwerkelijk eens gaan uitgraven om het te zien.

De Nederlandse schuilplaats die te zien is op de luchtfoto is die van achter het Jagershuis. (S.14)

Gr Klaas-Willem
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”