Algemene Vragen

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door The Viking »

Hallo FF-ers...,

Kwam deze beelden tegen op het internet. Er stonden geen bijschriften bij, maar volgens mij is dit 's-Gravenzande? Graag jullie mening?

Thanks & groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Remco de Goede »

Is dit misschien B.P 82 in HvH?
jan lugtmeijer †

Re: Algemene Vragen

Bericht door jan lugtmeijer † »

Ha Gertjan,

Dat is Stp 51H in 's-Gravenzande.
Op de eerste foto staat een 502 en op de derde een 501
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door tim »

ha jan, kleine correctie: widerstandnest 51h..
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
jan lugtmeijer †

Re: Algemene Vragen

Bericht door jan lugtmeijer † »

tim schreef:ha jan, kleine correctie: widerstandnest 51h..
gr, tim
Miereneuker :mrgreen:
Maar je hebt gelijk ;)
Goof

Re: Algemene Vragen

Bericht door Goof »

In het boek van Sakkers staan nog meer foto's van dit WN. Hij meldt ook dat de camouflage zo goed was dat ze nooit door de Geallieerden ontdekt werden. De meeste van deze bunkers staan er nog :)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Algemene Vragen

Bericht door PdK »

Hoi Hans,

In het Boek van Hans staan er inderdaad nog meer. Inclusief de opgeschilderde Oma. Geweldige foto.
De geallieerden waren zich overigens wel bewust van de camouflage. Het verzet heeft de boel opgetekend in 1944 en de stelling komt voor de op Engelse spionagekaarten. Door het verzet waren ze zich dus ook bewust dat het vermoedelijk om een hoofdkwartier ging (HQ)

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goof

Re: Algemene Vragen

Bericht door Goof »

Mooi kaartje! Er zijn misschien wel andere redenen geweest om dit commandocentrum niet aan te vallen.. priorireit? Beter, want nu staat bijna alles er nog ;)
Mark89

Re: Algemene Vragen

Bericht door Mark89 »

Kan iemand mij meer vertellen wat de aanleg van de zogenaamde nieuwe "Hoekse Lijn" (ombouwen van de lijn Rotterdam-Hoek van Holland tot metrolijn en doortrekken naar het strand plus bouw van een nieuw station) gaat betekenen voor de bunkers in Hoek van Holland, waar er toch al zo verschrikkelijk veel van zijn gesloopt? (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_ ... )#Toekomst)
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Remco de Goede »

Ik heb weleens geruchten gehoord dat een of zelfs twee (van de) 612's (van Vineta) hierdoor in gevaar komen. De Hoekse kenners zullen hier ongetwijfeld meer over weten.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Algemene Vragen

Bericht door PdK »

Hoi Mark,

Voor alsnog dreigt er, zoals Remco ook aangeeft alleen sloop voor een 612 van Vineta. Onlangs hebben we dit proberen uit te vinden, maar plannen voor deze lijn blijven (al jaren) wat wankel. We kunnen dus niets met zekerheid zeggen. Problematisch is op dit moment de monumentenstatus van het Vinetaduin. De aanvraag is eerder afgewezen, maar een nieuwe stamt alweer uit 2003. Deze is alleen nooit in de laatste fase terecht gekomen. Waarom weet ik niet. Ook is deze laatste aanvraag wat vaag op het gebied van 'waardevolle' bunkers. Er is in de aanvraag namelijk al rekening gehouden met de spoorlijn, waarbij wordt aangegeven dat enkele bunkers eventueel toch ten prooi mogen vallen. Alleen welke dit zijn is onduidelijk. Waarschijnlijk in ieder geval de inmiddels gesloopte schuilplaats, waar nu de vier flats staan.

De nieuwe baan is overigens geplant door de voormalige tankmuur, die nu grotendeels onder het zand ligt. Tijdens de aanleg is kans op het blootkomen van restanten van een VF en een al deels stuk gesloopt tankmuur. Verder staan zover bekend op kaart geen bouwwerken op de route.

Groeten, Peter
Mark89

Re: Algemene Vragen

Bericht door Mark89 »

Persoonlijk vind ik elke gesloopte bunker er 1 teveel; vooral als er afzichtelijke nieuwbouw voor in de plaats komt (eenzelfde situatie dreigt nu voor de 622 van de HBP in Scheveningen).
PdK schreef:De nieuwe baan is overigens geplant door de voormalige tankmuur, die nu grotendeels onder het zand ligt. Tijdens de aanleg is kans op het blootkomen van restanten van een VF en een al deels stuk gesloopt tankmuur. Verder staan zover bekend op kaart geen bouwwerken op de route.
Maar welke tankmuur gaan ze dan slopen? Voor zover ik op kon maken uit de gebrekkige informatie zou de lijn net ten noorden van de nieuwbouwflats gaan lopen en dan afbuigen naar de Nieuwe waterweg tot net ten oosten van de 611? Of willen ze het hele feest dwars door batterie Nordmole gaan bouwen door de tankmuur die de 611 met de 625b verbindt?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Algemene Vragen

Bericht door PdK »

Mark89 schreef:Persoonlijk vind ik elke gesloopte bunker er 1 teveel; vooral als er afzichtelijke nieuwbouw voor in de plaats komt (eenzelfde situatie dreigt nu voor de 622 van de HBP in Scheveningen).
PdK schreef:De nieuwe baan is overigens geplant door de voormalige tankmuur, die nu grotendeels onder het zand ligt. Tijdens de aanleg is kans op het blootkomen van restanten van een VF en een al deels stuk gesloopt tankmuur. Verder staan zover bekend op kaart geen bouwwerken op de route.
Maar welke tankmuur gaan ze dan slopen? Voor zover ik op kon maken uit de gebrekkige informatie zou de lijn net ten noorden van de nieuwbouwflats gaan lopen en dan afbuigen naar de Nieuwe waterweg tot net ten oosten van de 611? Of willen ze het hele feest dwars door batterie Nordmole gaan bouwen door de tankmuur die de 611 met de 625b verbindt?
Wat ik de laatste keer heb begrepen, maar dat is al jaren terug, gaat de lijn voorlangs de 625b richting de huidige toegang tot het strand. Dus de oude museumbunker van het Atlantikwall Museum. Daar is de tankmuur al deels gesloopt en is er daardoor ook ruimte voor de spoorbaan. De Marine Flak Batterij zou volgens de politiek vermeden worden, of sterker nog zelfs betrokken worden bij nieuwe projecten. Maar dit is grotendeels afhankelijk van de bouwplannen in de van dixhoorn driehoek. Wat nu ook weer op lossen schroeven staat....

Groeten, Peter
Annelies

Re: Algemene Vragen

Bericht door Annelies »

Er werd al gesproken over doortrekken van de spoorlijn toen mijn moeder in 1970 in de Hoek kwam wonen ...
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de plannen maar uitgesteld blijven worden.

Er zijn zoveel verschillende varianten. Ik heb ook eens begrepen dat waar nu de zeefinstallatie van Monshouwer staat een parkeer terrein komt en dat de spoorlijn daar weer achter komt. Dus dan inderdaad waar nu de tankmuur ligt.
Er zou ook een aantal jaren terug een giga hoge zeewering komen over de huidige badweg en de spoorlijn zou daarachter worden aangelegd, en een nog gekker verhaal, de spoorlijn zou misschien ook óver de zeewering gaan lopen.
En die verhalen kwamen van mensen die contact hadden met de bedenkers van die plannen :shock:

Voordat het daadwerkelijk zover is zal het plan vast nog wel eens aangepast worden vermoed ik zo ;)
Mark89

Re: Algemene Vragen

Bericht door Mark89 »

We kunnen alleen maar hopen dat het feest zal worden uitgesteld, hoewel het natuurlijk sneu is voor de mensen die echt niet die 200 meter extra willen lopen naar het strand.
Reden dat ik dit trouwens postte was dat ik een tijdje terug in de krant had gelezen dat wanneer de lijn Rotterdam CS-Den Haag klaar is ze wilden gaan beginnen met de Hoekse Lijn.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”