Wn. 18 HM (Semaphore/Marinesignalstelle)

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Wn. 18 HM (Semaphore/Marinesignalstelle)

Bericht door ducatim901 »

Zo hier een stukje vergane glorie in wording...........
Op dit moment wordt de 622 van de Wetterwarte gesloopt de bunker behoort bij WN 18 HM,
Na de oorlog is het dak al van de bunker gehaald, de overdrukventielen, pantserplaten en een
deel van een pantserdeur zijn nog steeds aanwezig in de bunker.
De sloop van de bunker gaat behoorlijk snel, ze zijn nu twee dagen aan het slopen geweest en
de achtermuur en één van de zijmuren zijn al weg.
De foto's zijn van vanavond, ben pas net terug van een laatste afscheid.
Groeten Jack.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door ducatim901 »

Deeltje twee.........
Snik....
622 Wetterwarte HvH 4.JPG
622 Wetterwarte HvH 5.JPG
622 Wetterwarte HvH 6.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door PdK »

Wn. 18 HM.
Dit is de stelling van o.a. de Wetterwarte, welke zich had gestationeerd in een 622.
Verder bestond de stelling uit o.a. een 625 en V214 Signalstelle. Beide nog aanwezig.

Onderstaand bericht is gekopieerd uit een ander onderwerp. De 622 van de Wetterwarte is inmiddels gesloopt.
In de begin jaren '50 werd het 2 meter dikke dag al gesloopt. Nu dus werd hij dus in dakloze staat teruggevonden. Dit was overigens geen verassing en bekend was dat het restant van de bunker waarschijnlijk plaats moest maken voor nieuwbouw.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door Bunkertju »

Mooi stukje archiefwerk en mooie foto's.

Helaas weer een stukje historie opgeofferd voor nieuwbouw :cry:

Net als dat mooie VF werkje waar nu de appartement torens staan maar ja zo gaat dat.

Jan
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door ducatim901 »

In Hoek van Holland wel ja...................
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door Mir »

Om het nog erger te maken: de semaphore raakt binnen niet al te lange tijd hoogstwaarschijnlijk buiten gebruik, men heeft plannen om ergens anders naartoe te verkassen. Dat gebouw zal dan niet blijven staan, denk ik. Wat zal er dan met de Fl 214 gebeuren die eronder zit?

En is het waar dat, zoals ik wel eens vernomen heb, er in de 214 een diepe ruimte zit die tot onder de waterlijn zit?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door PdK »

Hoi Mirjam,

Dat is voor mij nieuwe informatie, waar komen deze berichten vandaan? Mocht dit werkelijk ooit gebeuren dan zal het sloopgevaar wellicht meevallen. Het is een flink stukje beton van natuurlijk grote waarde. En daar is vast een zeker een mooi alternatief plan voor te bedenken.

En van een ruimte onder de waterlijn heb ik geen idee. De bunker zelf reikt in elk geval lang niet zo diep.
Hopelijk geen gang onder de waterweg tafarelen?
jan lugtmeijer †

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door jan lugtmeijer † »

PdK schreef: Hopelijk geen gang onder de waterweg tafarelen?
Hoezo?? Ben jij nog nooit onder de Nieuwe Waterweg doorgelopen Peter. Kom je in het Kernwerk weer boven de grond. :ugeek:

Maar mocht dit gerucht waar zijn dan ruik ik een unieke kans voor uitbreiding van het museum :lol:
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door AvB »

Het is trouwens een V 214 dacht ik.. :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door Mir »

Ja, V, sorry :oops:
Nee geen gangen, :roll: , maar een kennis van mij is wel eens in die bunker geweest en volgens hem zit er een grote ruimte die onder de waterlijn loopt. Maar ja, eerst zelf zien, dan geloven...

Peter, er wordt over gepraat in het dorp, maar we moeten maar afwachten of het zo is. Ik zal eens rondzoeken op internet.
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door Mir »

Nou, ik vind info over de modernisering van de verkeerscentrale, dat er een aantal dicht zullen gaan, maar het enige dat ik over de Hoek vond is juist dat ze de post hier een betere uitstraling willen geven! Maar laten we het in de gaten houden en niet weer ineens iets kwijt zijn a la Staelduinse bos of wachthuisje.
am4953

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door am4953 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit prachtige forum en wilde graag reageren op dit topic mede omdat ik als verkeerleider op deze "semafoor" ( is het allang niet meer, heet nu een verkeerscentrale ) werk.

Ik ben zelf al enige malen in de oude bunker afgedaald. Echter er is een doorgang dichtgemetseld, wat volgens mij naar het oude lage, platte gedeelte leidt. Ik ben daar echter niet zeker van.

Wat betreft de verhuizing; niets is zeker. Wat mij betreft blijft de post waar die nu is, alleen al vanwege de historie. Ik vraag mij wel af of dat lukt als er een flat van 22 hoog achter de post komt te staan....
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door Remco de Goede »

am4953 schreef:Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit prachtige forum en wilde graag reageren op dit topic mede omdat ik als verkeerleider op deze "semafoor" ( is het allang niet meer, heet nu een verkeerscentrale ) werk.

Ik ben zelf al enige malen in de oude bunker afgedaald. Echter er is een doorgang dichtgemetseld, wat volgens mij naar het oude lage, platte gedeelte leidt. Ik ben daar echter niet zeker van.

Wat betreft de verhuizing; niets is zeker. Wat mij betreft blijft de post waar die nu is, alleen al vanwege de historie. Ik vraag mij wel af of dat lukt als er een flat van 22 hoog achter de post komt te staan....
Kun je wellicht iets regelen dat een aantal geinteresseerden eens een bezoekje kunnen brengen, ik ken wel een paar mensen die hier wel eens willen kijken ;)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door PdK »

Welkom Am,

Ik ben 1 keer met (jou of) één van je collega's deze bunker in geweest, maar kan me even geen dichtgemetseld deel herinneren? Wel weet ik nog dat de nabijverdediging, dus de ruimte achter het grote schietgat niet toegankelijk was.

Voor de rest heb ik de hele bunker gezien. Is er dan iets recentelijk dicht gemetseld?

En het is inderdaad doodzonde van de flat. De verkeerscentrale is nu echt een (historisch) landmark, straks val het in de figuurlijke schaduw van een betonnen toren. Jammer..
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door Bunkertju »

Remco de Goede schreef:
am4953 schreef:Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit prachtige forum en wilde graag reageren op dit topic mede omdat ik als verkeerleider op deze "semafoor" ( is het allang niet meer, heet nu een verkeerscentrale ) werk.

Ik ben zelf al enige malen in de oude bunker afgedaald. Echter er is een doorgang dichtgemetseld, wat volgens mij naar het oude lage, platte gedeelte leidt. Ik ben daar echter niet zeker van.

Wat betreft de verhuizing; niets is zeker. Wat mij betreft blijft de post waar die nu is, alleen al vanwege de historie. Ik vraag mij wel af of dat lukt als er een flat van 22 hoog achter de post komt te staan....
Kun je wellicht iets regelen dat een aantal geinteresseerden eens een bezoekje kunnen brengen, ik ken wel een paar mensen die hier wel eens willen kijken ;)
Lijkt me leuk !!!

Jan
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”