Wn. 18 HM (Semaphore/Marinesignalstelle)

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door Sebastiaan »

Bunkertju schreef:
Remco de Goede schreef:
am4953 schreef:Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit prachtige forum en wilde graag reageren op dit topic mede omdat ik als verkeerleider op deze "semafoor" ( is het allang niet meer, heet nu een verkeerscentrale ) werk.

Ik ben zelf al enige malen in de oude bunker afgedaald. Echter er is een doorgang dichtgemetseld, wat volgens mij naar het oude lage, platte gedeelte leidt. Ik ben daar echter niet zeker van.

Wat betreft de verhuizing; niets is zeker. Wat mij betreft blijft de post waar die nu is, alleen al vanwege de historie. Ik vraag mij wel af of dat lukt als er een flat van 22 hoog achter de post komt te staan....
Kun je wellicht iets regelen dat een aantal geinteresseerden eens een bezoekje kunnen brengen, ik ken wel een paar mensen die hier wel eens willen kijken ;)
Lijkt me leuk !!!

Jan
Yes! Lijkt me zeer interessant inderdaad.
am4953

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door am4953 »

Ik zal kijken of er iets mogelijk is, ben ook afhankelijk van anderen. Ik kan wel alvast wat foto's maken en plaatsen. Hopelijk aankomend weekend.
Patrick

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door Patrick »

am4953 schreef:Ik zal kijken of er iets mogelijk is, ben ook afhankelijk van anderen. Ik kan wel alvast wat foto's maken en plaatsen. Hopelijk aankomend weekend.
Super!
am4953

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door am4953 »

Ik heb inmiddels een aantal foto's, maar heb geen idee hoe ik deze moet uploaden. Ik wil deze ook wel doormailen naar iemand die ze op het forum wil zetten?
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door Nathan »

Hallo Am,

Ik heb je een PB gestuurd.... Kijk maar ff of je de foto's kunt uploaden.
Anders kun je de foto's doorsturen en zal ik ze voor je plaatsen.

Mvg,
Nathan
am4953

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door am4953 »

Bijgaand de eerste foto's, met dank aan Nathan.
IMG_1815a.JPG
IMG_1817a.JPG
IMG_1830a.JPG
IMG_1846a.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
am4953

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door am4953 »

Nog meer foto's, er is maar een klein gedeelte (lees: alleen de oude toren) van de bunker toegankelijk.
IMG_1840a.JPG
IMG_1836a.JPG
IMG_1834a.JPG
IMG_1824a.JPG
IMG_1819a.JPG
IMG_1820a.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door Nathan »

Mooi hoor, geeft een leuk beeld van de binnenkant !!!

Grappig dat het CM 10 niet overgeschilderd is.

Dit schijnt een naoorlogse nummering te zijn, die aan hergebruikte bunkers is toegekend door de Nederlandse marine.

PdK weet hier het fijne van...

Groeten, Nathan
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door ducatim901 »

Is er al wat bekend of het mogelijk is om de bunker te bezoeken??
Als dat kan (kan alleen zaterdag middag niet dit weekeind) neem ik wel een tekening mee.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door Nathan »

He ja... die bunker bezoeken!!! Ik stel voor om het a.s. weekend te doen (op zaterdag)!!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door PdK »

Nou het fijne niet..

Wel dat het inderdaad een naoorlogse nummering betreft. Aangebracht door de Koninklijke Marine.
In HvH zijn vanaf 1954 verschillende Duitse bunkers in gebruik genomen door het Ministerie van Marine. De meeste voor zover ik weet met een defensieve rol. En net als in Duitse tijd, werden de bunkers volgens een systeem genummerd. Alleen hoe dat precies zit, geen idee..
Misschien dat iemand al een goeie suggestie omtrent de CM heeft?

Een lijst met bunkers vanaf 1954 door de KM in gebruik.
V214 van Wn. 18 (verkeerstoren - CM10, maar als sinds 1946 in gebruik)
611 van Wn. 17 (hergebruikt als reserve radaropstelling voor de verkeerstoren)
501 van Stp. III MKB Vineta (hergebruikt als onderkomen(?) - CM08)
501 van Stp. III MKB Vineta (hergebruikt als aggregaatgebouw met 3 grote diesels)
4 x 671 van Stp. III MKB Vineta (één hergebruikt als radaropstelling, andere 3 als 3 x 15 cm (NL) batterij)
2 x 246 van Stp. III MKB Vineta (hergebruikt als onderkomen en antenneopstelling)
638 van Stp. III MKB Vineta (hergebruikt als?)
Aggregaatbunker van Nederlandse batterij V (hergebruikt als trafohuis)
M152 van Stp. III M.A.A. 205 (hergebruikt als radaropstelling)
621 van Stp. III M.A.A. 205 (hergebruikt als?)

En am, leuke foto's! Het dicht gemetselde deel leid naar o.a. het manschappenverlijf en de nabijverdediging. Nog best aardig wat ruimte..
Enig idee waarom dit indertijd is dichtgemetseld? Er lagen ooit explosieven van de M.O.D...
am4953

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door am4953 »

Bedankt voor jullie reacties. Helaas moet ik het enthousiasme wat temperen, want dit weekend een bezoek afleggen zal niet gaan...

Maar niet getreurd, de bunker is nog niet weg en ik zal mijn best doen eea in de komende weken te regelen. Bedenk dat er maar 3 á 4 man meekunnen, want er wordt daar 24/7 gewerkt.

@Pdk. Ik heb geen idee waarom, maar het metselwerk lijkt mij niet zo oud. En explosieven in een verkeerscentrale die al die tijd in gebruik is???!!!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door Remco de Goede »

Ik denk niet dat Peter (pdk) bedoelt dat de explosieven er nog steeds liggen ;) het metselwerk kan er zo te zien toch al een flink aantaal jaartjes inzitten.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door PdK »

Hey Am,

De explosieven lagen er inderdaad in 1946. Dat zag ik ineens als aantekening op een naoorlogse (BRV) tekening. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de mijnopruiming langs/in de waterweg toentertijd.
Maar met zo'n idee houdt je het nu een klein beetje spannend ;)
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wn. 18 HM (Semaphore)

Bericht door Bunkertju »

am4953 schreef:Bedankt voor jullie reacties. Helaas moet ik het enthousiasme wat temperen, want dit weekend een bezoek afleggen zal niet gaan...

Maar niet getreurd, de bunker is nog niet weg en ik zal mijn best doen eea in de komende weken te regelen. Bedenk dat er maar 3 á 4 man meekunnen, want er wordt daar 24/7 gewerkt.

@Pdk. Ik heb geen idee waarom, maar het metselwerk lijkt mij niet zo oud. En explosieven in een verkeerscentrale die al die tijd in gebruik is???!!!
Dat gaat dan lootjes trekken worden als er maar 3 a 4 man meekunnen ;)

Groetjes Jan
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”