M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Bericht door ducatim901 »

De batterij was trouwens aan het einde van de oorlog al te gebruiken maar dan niet voor de volle 100%.
Dit kwam omdat de ene koepel wel al klaar was maar de vuurleidingspost (M120) was nog niet klaar.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Bericht door AvB »

Dus eigenlijk voor minder dan 50% gevechtsklaar. :P
Heb je hier documenten van? Er gaan al jaren verhalen over deze batterij maar nooit onderbouwd. Misschien handig om dat hier te verzamelen. Daarom plaatste ik dit stukje.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
M219 Dre
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2014, 20:49
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Bericht door M219 Dre »

Sorry voor de late reactie maar graag zouden wij als het mag die info willen hebben (een copy)
er gaan wat verhalen de rondte in en ik heb zo mijn ideeën hier in.
zelf hebben wij niet veel maar wat ik weet is van na 1950 van daarvoor is bij ons niets bekend wel is er iemand bij ons geweest die foto's van binnen in beide M219's zijn maar die hebben wij niet gezien dus nog onzeker.
We hebben wel de bouw tekeningen waar we wat wijzer van worden daar houd het wel bij op.
Graag hoor ik waar ik de info kan vinden om een goed beeld te kunnen krijgen zodat wij als groep het juiste verhaal met de open dagen kunnen vertellen.

Alvast bedankt namens de beheerders
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Bericht door Ruud »

Ik kan me wat Jack aanhaalt herinneren, ik heb mijn notities in Word doorzocht, niets (ws ook niet genoteerd 8-) ). Suggesties, start met doornemen van KTB's, als eerste Adm. i.d. Ndl. (Freiburg Bundes Archive) zou ik zeggen. Sowieso haal je hier veel 'leuks' uit. Heb je voor mij wt concrete data (start bouw, levering kanonnen ed), dan zoek ik even met je mee in mijn eigen spulletjes.

Btw er zijn toch wat boeken uit gekomen over de kop van Noord Holland, her verwacht ik deze informatie zeker in. Heb jij deze, of kan iemand Andre hiermee op weg helpen?

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Bericht door WimVe »

Misschien dat Andre zijn gedachten hier ook kan delen ?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Bericht door Ruud »

Ik kan zo snel voor je vinden:

3-3-44 Arko 119 en 1-4-44 KG Art. 88AK
7/M.Fla.A. 607 4 x 6,72 (Callantsoog?) .... heb je weinig aan, maar goed

20-12-44 HOH Einsatz Stab
2 x 2 15 cm (slecht leesbaar)

Datum nb Art.Takt. Gliederung Adm.i.d.Ndl.
4 x 15 cm im aufbau

1-45 Adm.id.Ndl.
Zie bijlage.

> 45 (AvB)
download/file.php?id=27543&mode=view
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Bericht door ducatim901 »

De tekening waar op staat dat de batterij "Behelfsmässig Fertig" is ligt in het NIMH.
Dit heb ik al verschillende keren aangegeven (minimaal twee keer), ook al eens verteld
dat ze de tekening wel konden krijgen maar dat hoefde niet, die was er al of daar gingen
ze zelf achteraan.
Ik vind het op zich wel best als er zelf onderzoek gedaan wordt, dan komt er misschien
nog wat nieuws boven drijven.
(En het scheelt mij weer een week zoeken in de doccies bende)
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Bericht door Ruud »

ducatim901 schreef:De tekening waar op staat dat de batterij "Behelfsmässig Fertig" is ligt in het NIMH.
Dit heb ik al verschillende keren aangegeven (minimaal twee keer), ook al eens verteld
dat ze de tekening wel konden krijgen maar dat hoefde niet, die was er al of daar gingen
ze zelf achteraan.
Ik vind het op zich wel best als er zelf onderzoek gedaan wordt, dan komt er misschien
nog wat nieuws boven drijven.
(En het scheelt mij weer een week zoeken in de doccies bende)
JK
Eens, komt het stukje dat een of meer lopen geleverd zijn ook wel weer boven .... Maar ben toch wel benieuwd wat de laatste boeken hierover schrijven, kan me niet voorstellen dat dit niet uitgediept is.
Volgens mij zijn de verslagen van de Adm.i.d.Ndl. na 1-45 niet aanwezig, iemand hiermee bekend?
g,Ruud
ducatim901 schreef:
De batterij was behelfsmassig fertig, dwz dat de ene koepel geplaatst was en de M120 en de tweede koepel in bouw.
Koepel 2 lag grotendeels nog in Kijkduin.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Bericht door Ruud »

Ik kan nog aanvullen, de onderstaande twee bijlagen uit een rapport opgemaakt: sept. 1945.
Verder zou ik vooral op zoek gaan naar KTB's van de MAA 607, luchtfoto's en rapportages van luchtverkenning.
Succes!
g,Ruud
Ruud schreef:Ik kan zo snel voor je vinden:

3-3-44 Arko 119 en 1-4-44 KG Art. 88AK
7/M.Fla.A. 607 4 x 6,72 (Callantsoog?) .... heb je weinig aan, maar goed

20-12-44 HOH Einsatz Stab
2 x 2 15 cm (slecht leesbaar)

Datum nb Art.Takt. Gliederung Adm.i.d.Ndl.
4 x 15 cm im aufbau

1-45 Adm.id.Ndl.
Zie bijlage.

> 45 (AvB)
download/file.php?id=27543&mode=view
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
M219 Dre
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2014, 20:49
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Bericht door M219 Dre »

Boeken over de noord kop qua bunkers heb ik niet alleen Den Helder de afbraak ik krijg binnenkort wel het boek waar Paul D. mee bezig is.
De tekeningen die ons zijn aangeboden zijn wij zeer dankbaar voor die tekeningen die ik heb ontvangen waren foto's en gelijk daarna kreeg ik een melding dat gahetna open stond en ben daarmee aan de gang gegaan.
Ondertussen zijn wij het een en ander tegen gekomen dingen die beschreven waren en ook dingen die beschreven waren die niet klopte (o.a. de 134's zijn er niet maar wel op papier).
vervolgens kregen wij te horen dat er een Duitse soldaat nog in leven zou zijn die wacht bij de Zanddijk heeft gelopen en die had er foto's van dat beide M219's van binnen al waren ingericht (dit waren we aan het onderzoeken maar de Duitse soldaat is 95 en heeft Alzheimer waardoor de familie weinig info gaf) die gene die ons dit vertelde had de foto's gezien nu wij nog!
De berichten over het geschut daarvan is mij bekend dat de sluitstukken niet aanwezig waren en dat die zijn gevonden op M.A.Z.A. en dat was in begin 50 en niet 45 toen lagen de lopen van de Noord daar ook.
Ik ben verder wezen zoeken op M.K.B. 7./607 en kwam op oud Callantsoog terecht waar ze gelegerd waren en ook die plek weet ik (alles gesloopt).
Verder is mij niets bekend van KTB's of de betekenis hiervan maar het geeft mij wel weer een stuk om mee verder te gaan!
Mijn gedachte gang over de M219 is: dat er wat bovenop heeft gestaan getuige de gaten boven in de ring dat wij de sleutel kregen kwam er water binnen en kwam er roestwater uit de gaten.
Naar mijn idee (en van andere) zijn ze eerst begonnen met de sloop van de Noordelijke M219 (van ons dus) en kwamen ze er achter dat de sloop ook slopend was en hebben ze bij de Zuid de toren gewoon afgeslepen en laten zitten (deze zit er nog steeds zoals velen weten).
Ik hoop dat we in ieder geval meer te weten kunnen komen en hopelijk de foto's van de M219's van die of andere Duitsers krijgen om een juist beeld.
Misschien kunnen we terplekke in de M219 nog eens praten en zien hoe of wat!
Gr. André
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Bericht door Ruud »

KTB = Kriegstagebuch, letterlijk vertaald oorlogsdagboeken. Let wel met behelfsmassig fertig bedoelde de KM vast iets van; alles zover gereed dat het geschut hoe dan ook een granaat af kon schieten .... in de juiste richting ;-)
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Bericht door ducatim901 »

De M120 is nooit afgemaakt.
Op de BRV tekening zijn de koepels niet ingetekend.
Mogelijk kon er wel met de hulp van andere leitstanden/peilstanden (van andere batterijen en b.v. de Markostand) geschoten worden.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Bericht door Ruud »

linkje naar wat foto's van d bouw van een model van de M219. Het model is in de M219 te bewonderen.
g,Ruud

https://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=52&t=26359
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Bericht door Ruud »

Nog wat info die in de richting leidt van jouw gedachten. Mogelijk kan je de bronnen verifiëren en uitdiepen.
Succes!
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pdijkstra
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:14

Re: M.K.B. 7./607 "Zanddijk"

Bericht door pdijkstra »

Op 16.4.1944 meldt men op het Lageplan van de Batterie dat de M120 en twee maal de M219 fertig zijn. Beide M219's waren op dat moment nog 'Ohne Waffe'. Overigens werd de Leitstand in januari of februari 1945 gereed gemeld. Ik kan alleen de melding even zo snel niet vinden, hier kom ik op terug.
Voor zover ik kan nagaan is in de noordelijke M219 nooit iets van geschut geplaatst, ook niet het 'onderstel'.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”