Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Gebruikersavatar
Dominique
Berichten: 218
Lid geworden op: 20 nov 2012, 19:54
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door Dominique »

Wij van de M151 Staan los van de andere op het fort... (Voor de duidelijkheid)

van de M151 maken wij een museum..

In de 244 kwam d8 ik ook een museum maar dat kunnen de mensen van de 244 beter zelf uitleggen..

Gr Dominique
Gebruikersavatar
jvth
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 dec 2010, 09:59
Locatie: Den Helder

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door jvth »

In de Fl244 is Ronald Koopman voornemens de geschiedenis van het gehele fort Dirks Admiraal weer te geven.
Dus beginnend bij de aanleg als fort l'Écluse in de Napoleontische periode, de veranderingen daarna als Nederlands fort en vervolgens als bastion Dirks Admiraal.
De aanleg van de diverse Nederlandse werken in 1880, voor de mobilisatie van de 1e WO en vervolgens de Duitse werken als flakbatterie Dirks Admiral.
In de naoorlogse periode werden in de ravelijnen de kazernering van de luchtdoelartillerie Luitenant-kolonel Maaskamp, van de luchtmacht het Deibelkamp en de Marechaussee kazerne verwezenlijkt. Later de inrichting van het asielzoekerscentrum (AZC). Kortom een rijke schakering van veranderingen.
Met het schoonmaken van de bunkers en opknappen van het terrein krijgt het fort de glans van vroeger terug.
De baldadigheid van jeugd is inmiddels afgenomen en de enkele buurtbewoners van Tuindorp helpen mee en anderen tonen interesse en zijn blij dat het geheel opgeknapt wordt.
Op het fort dat nu precies 2 eeuwen bestaat zijn gelukkig nog alle werken aanwezig.
Dat er nog veel moet gebeuren en dat er nog geld beschikbaar moet worden gesteld is zeker.

P.S. Niet alleen fort Dirks Admiraal opent op Monumentendag zijn deuren, maar ook het fort Erfprins en de bunkers 616 en M219 zijn zaterdag voor bezoek geopend. Ronald heeft zijn bunkers op beide dagen geopend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door AvB »

En hoe gaat deze tentoonstelling er uit zien? Staat dat goed beschreven? Want ik denk dat je met een compleet verhaal en idee wat je gaat vertellen en hoe het er precies uit gaat zien een overheid goed kan overtuigen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
jvth
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 dec 2010, 09:59
Locatie: Den Helder

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door jvth »

A.s. weekend is er in de Fl244 nog geen museum ingericht. Wel zijn de ruimtes goed te bekijken en te fotograferen.
Dus voor de diehards een aanrader.
Maar de door mij genoemde items zullen t.z.t. tentoongesteld worden met materiaal, foto's, tekeningen etc.
Over hoe en wat is nog niets besloten.
Eerste zorg is nu de overige beddingen van vuil te ontdoen. Eén ervan is nu redelijk schoon en natuurlijk de Fl244 en één L401, die in de ondergrondse verbinding staat met de Fl244.
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door ramondunen »

Hallo allemaal,
ik plaats hier maar mijn vraag want Admiraal komt hier in voor.
De batterijen Erfprins en Vangdam(PW) waren zogezegd in Fa uitgevoerd,deze kregen een hoekige koepel over het geschut.
Batterij Admiraal was Standig uitgevoerd en kreeg ronde koepels.
Is dit zomaar toevallig of komt dit vaker voor?

mvg Ramon
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door Ruud »

Een directe relatie met de vf of standige bedding is er mi. niet. Ik heb hier ook wel eens over gedacht. Ik dacht eerst dat het met de opleverdata te maken had (rond vroeg en hoekig laat). Het verband, voor wat betreft de regio IJmuiden, heb ik iig nog niet ontdekt. Zouden verschillen in het geschut een rol spelen?
Komen we er hier niet uit, dan is het een goede vraag voor het AHF.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
jvth
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 dec 2010, 09:59
Locatie: Den Helder

4 en 5 mei 2015

Bericht door jvth »

Op 4 en 5 mei 1015 is de Fl244 Schwere Flak I und II Leitstand open voor bezoek van 09.00 tot 18.00 uur.
Alle vertrekken zijn van licht voorzien alsmede de gang en aangebouwde L401 Schwere Flakstellung, Geschützstand für 8,8 oder 10,5 cm Flak
Voor de eerste keer is de bunker ingericht met diverse attributen met als pronkstuk een RIM-7 Sea Sparrow.
Een radargeleide luchtdoelraket met explosieve kop voor gebruik vanaf oorlogsschepen. Het is een variant van de AIM-7 Sparrow- lucht-luchtraket voor gevechtsvliegtuigen. Het type is geschikt voor het neerhalen van vliegtuigen en antischip raketten op grote hoogtes en in alle weersomstandigheden.
Een aanrader,
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door AvB »

Moest even zoeken maar die RIM-7 Sea Sparrow is niet gebruikt vanuit deze Flakopstellingen. :mrgreen:
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door WimVe »

AvB schreef:Moest even zoeken maar die RIM-7 Sea Sparrow is niet gebruikt vanuit deze Flakopstellingen. :mrgreen:
Dit is een wunderwaffe en staat daarom nergens beshreven....
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door maarten-stahlbeton »

Mooie expositie. Mooi ook om de Leitstand zo schoon te zien, ik kan me hem in een veel ergere toestand herinneren.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Dominique
Berichten: 218
Lid geworden op: 20 nov 2012, 19:54
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door Dominique »

De afgelopen maanden hebben we hard naar de opening op 4 & 5 mei opgewerkt,
Het resultaat: een bijna geheel geverfde bunker met 700 bezoekers & opening door de Burgemeester!

Voor & Na
IMG_6345.jpg
IMG_1998.jpg
Officier verblijf
af.jpg


Groeten Dominique
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door tim »

Ziet er netjes uit,
Vergeet niet de namen van de personen te noemen die er aan meegewerkt hebben he!
Ere wie ere toekomt :!:

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door Ruud »

tim schreef:Ziet er netjes uit,
Vergeet niet de namen van de personen te noemen die er aan meegewerkt hebben he!
Ere wie ere toekomt :!:

Gr, Tim
Alert Tim ;)
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”