Den helder, oud duits bolwerk?

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Plaats reactie
fortaandenvechten

Den helder, oud duits bolwerk?

Bericht door fortaandenvechten »

Ik heb een klein vraagje over heel den helder. Ik was laatst een keer bij fort kijkduin, toen had mijn moeder haar neef gebelt om even langs te komen. Toen zei die: we zijn op het strand kom je daar even. Wij naar het strand zwartduin(staat mij nog bij in de herrinering). Onderweg daar naar toe kwamen we enorm veel duitse(vermoed ik) bunkers tegen. Hoort dat allemaal bij verteidigungs bereiche Den Helder?

Met vriendelijke groeten,

Robin.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Den helder, oud duits bolwerk?

Bericht door Bas de Mos »

Ik had een kennis, en die kende iemand die mijn neef belde en toen belde hij mij, en hij vertelde me dat bunkers die in Den Helder liggen waarschijnlijk wel bij V.B. Den Helder horen ;)

Zie deze website: http://www.fortendenhelder.nl/
Juttertje

Re: Den helder, oud duits bolwerk?

Bericht door Juttertje »

Hoi Robin,

Het landfront van VB Den Helder lag parallel aan de Forestweg/ Schoolweg in julianadorp, net ten zuiden daarvan, alles daarbinnen is idd bijna zeker een deel ervan...
Zelf ben ik woonachtig in Den Helder, maar zwartduin zegt mij niks....
Bovenstaande website kan ik je zeker aanbevelen, bijna alles wat in Den Helder staat(of heeft gestaan) wordt daar wel vermeld...

"enorm veel" bunkers (zichbaar) in het duin (iig bij het strand) , zegt me ook niet direct wat, er is nog wel genoeg zichtbaar, maar enorm veel is wat sterk volgens mij ;)

Check de site maar, anders ff een Google earth screenshot met de locatie...
fortaandenvechten

Re: Den helder, oud duits bolwerk?

Bericht door fortaandenvechten »

Hoe heet het strand dan. Het eindigt op duin en ligt bij julianadorp in de buurt.
bunker denhelder.png
Het gaat vooral om dit stuk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fortaandenvechten

Re: Den helder, oud duits bolwerk?

Bericht door fortaandenvechten »

Is duinoord.
Juttertje

Re: Den helder, oud duits bolwerk?

Bericht door Juttertje »

Hoi,

Het stuk wat je laat zien is de "alte sud-linie" die ligt parallel aan de middenvliet (weg oost-west op jou plaatje), in de duinreep ter hoogte van de middelvliet ligt de radarstelling van de eerste orde salzhering (W.N. 132 L.)

Duinoord ligt overigens wat noordelijker, nabij het restaurant duinoord ;) in de bocht van de weg zanddijk, tegen het bosgebied "donkere duinen" aan....
Misschien erg verwarrend, maar Batterie falga was gelegen nabij het huidige duinoord, de Kabelbrunnen en Bergplaats waar je naar vraagt in een ander topic is deel van Batterie Falga.

Het duingebied op jou plaatje is na de oorlog schietterrein falga (defensie NL) geweest, niet te verwarren met de duitse MKB Falga......

Hoop dat het zo wat duidelijker is..... ;)

Mvg,

Bas
fortaandenvechten

Re: Den helder, oud duits bolwerk?

Bericht door fortaandenvechten »

Het is nu zeker duidelijk.
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”