architectuur van Speer?

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Goof

architectuur van Speer?

Bericht door Goof »

Iemand heeft me ooit verteld dat in of bij Den Helder nog een gebouw moet staan dat ontworpen is door Hitlers architect Speer. (een officiersmess?). Bestaat dit gebouw nog? en anders, waar stond het en zijn er afbeeldingen van?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: architectuur van Speer?

Bericht door AvB »

Heb nooit bewijs gezien dat het door Speer ontworpen is.
Het ziet er wel uit als Nazi architectuur.
Toevallig staan er op het forum wat foto's van het gebouw,
wat in steeds sneller in verval raakt helaas..

http://www.webevolution.nl/fortificatie ... a&start=30
Nicht ärgern - Nur wundern!
Goof

Re: architectuur van Speer?

Bericht door Goof »

Huisduinen? Daar moet ik dan eens snel gaan kijken. Aan de interieurfotoos te zien zou het wel van Speer geweest kunnen zijn, maar Nazi-architectuur is nog geen bewijs.
Annelies

Re: architectuur van Speer?

Bericht door Annelies »

Interessante discussie!

Ik ben momenteel de biografie van Speer aan het lezen, en heb al veel gelezen en gezien over hem.
Als dit gebouw tijdens de oorlog is neergezet zal het hoogst waarschijnlijk niet door Speer ontworpen zijn.
Dit omdat hij toen al bezig was met de grootheidswaazin van Hitler (waar Speer overigens zelf ook door bevangen werd) om Germania te bouwen. De nieuwe hoofdstad van Duitsland met belachelijk grote gebouwen.

Hij zal zich dan waarschijnlijk niet bekommerd hebben om een dergelijk klein gebouw.
Of hij moet het ontworpen hebben in het prille begin onder Hitler, halverwege de jaren 30.

Ik zal eens kijken of ik er in één van zijn boeken die hij zelf geschreven heeft iets over kan vinden.
pauldijkstra

Re: architectuur van Speer?

Bericht door pauldijkstra »

Zou het niet kunnen dat W.N. 124a M door hem ontworpen is: http://atlantikwall.pauldijkstra.nl/den ... 124am.html

Gr,

Paul
jan lugtmeijer †

Re: architectuur van Speer?

Bericht door jan lugtmeijer † »

Ik denk dat geen enkel gebouw in nederland door hem ontworpen is. Speer had wel andere zaken aan zijn hoofd tijdens de oorlog.
Annelies

Re: architectuur van Speer?

Bericht door Annelies »

Ik kan er niks over vinden in zijn boeken. Hij heeft het alleen maar over de grote projecten, De nieuwe Rijkskanselarij, de gebouwen voor de Nuremberg partij bijeenkomsten, het Olympisch stadion, Germania...
Op een gegeven moment had hij een aantal mensen onder zich, misschien dat één van die mensen een dergelijk gebouw ontworpen heeft.

En vergeet niet dat hij na de dood van Fritz Todt al zijn taken overnam. Daarna heeft hij zich niet meer aan architectuur gewijd omdat hij daar simpelweg geen tijd meer voor had.
Dus ik deel de mening van Jan.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: architectuur van Speer?

Bericht door wattman »

Het lijkt me inderdaad zeer onwaarschijnlijk dat de architect van het Olympisch stadion en de Nieuwe Rijkskanselarij zich met een gebouwtje in Nederland zou hebben beziggehouden. 8-) Overigens kun je niet echt van een "NS-Architektur" als stroming spreken. Maar een vergelijking met een paar restanten uit het Derde Rijk die ik hieronder heb gepost geven toch wel aan dat dat gebouw niet echt te vergelijken is met dit soort gebouwen. Naar mijn mening een niet onverdienstelijke poging van een bouwkundig ingenieur om iets te ontwerpen dat aansloot bij stromingen binnen de architectuur in de jaren '30 (niet specifiek "NS"). Lijkt me nog niet eens iets van het bureau van Speer, die waren denk ik ook te druk bezig met de grote stedenbouwkundige projecten (Germania en de wederopbouw van andere steden voor na de Eindoverwinning).

Haus der Deutsche Kunst, Munchen (Troost)
Afbeelding

Administratiegebouw, Munchen (Troost)
Afbeelding

Olympsch stadion Garmisch-Partenkrichen
Afbeelding

Berlijn, Paviljoentje bij Grosse Sterne (Speer)
Afbeelding

Kantoren, Berlijn
Afbeelding

Sociale woningbouw, Munchen (met aan de linkerzijde van het woonblok een "Hochbunker", en op een steenworp van de prive flat van Adolf)
Afbeelding
jan lugtmeijer †

Re: architectuur van Speer?

Bericht door jan lugtmeijer † »

De "NS-Architektur"paste gewoon binnen de tijdsgeest. Net zoals alle architektuur in periodes met gelijkwaardige bouwwerken valt onder te verdelen.
Alle Vinexwijken lijken ook niet voor niets op elkaar :D
Soms kom je dit boek nog wel eens tegen, vol met foto's van Troost, Speer en andere architecten met bouwwerken van diverse aard. Een aanrader:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: architectuur van Speer?

Bericht door Annelies »

Mooie foto's wattman!
Interessant boek Jan, daar ga ik eens naar op zoek!
Deze hobby wordt steeds meer geldverslindend :D

In de biografie van Speer geschreven door Joachim Fest staat over Troost dat hij Speer of Hitler (dat is niet duidelijk uit de tekst) "afbracht van de pompeuze gezapigheid van de 'Gründerjahre' en wees hem de weg naar het even zware als strenge neoclassicisme, dat dan ook bepalend werd voor de architectuur die representatief was voor het regime."

Troost was eerst Hitlers favoriete architect. Nadat Troost in 1934 was overleden begon Speers snelle carière.
Laatst gewijzigd door Annelies op 07 apr 2008, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
jan lugtmeijer †

Re: architectuur van Speer?

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hoi Annelies,
Wellicht heb je het boek al, maar 1 van de beste boeken over Speer vind ik het boek van Gitta Sereny. Heb hem al meerdere malen gelezen. Zeer interessant!
http://www.boekbesprekingen.nl/cgi-bin/ ... oek=842830
Annelies

Re: architectuur van Speer?

Bericht door Annelies »

Ha Jan,
Inderdaad deze heb ik al :)
Inderdaad een interessant boek en één van, zo niet de beste over Speer door iemand anders geschreven.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: architectuur van Speer?

Bericht door wattman »

Het boek "Bouwen in het Derde Rijk" van Troost is in elk geval te raadplegen in de Leidse Universiteits Bibliotheek (maar niet uitleenbaar).

Voor wie naar Berlijn gaat is het boek Architektur in Berlin 1933 - 1945 van Matthias Donath (uitgave Lukas Verlag, 2004) ook een aardige. Maar het is geen boekje in zakformaat.
Carlos00010

Re: architectuur van Speer?

Bericht door Carlos00010 »

Hallo,

Ik had een vraag. Weet iemand hier welke gebouwen Speer allemaal gebouwd heeft en hoe je hier de Nazi-ideologie in terug zag? Ik kan het namelijk niet zo 1, 2, 3 vinden welke gebouwen hij heeft gebouwd.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Carlos
Annelies

Re: architectuur van Speer?

Bericht door Annelies »

Hallo Carlos,

Het voornaamste wat Albert Speer heeft ontworpen is de Rijkskanselarij in Berlijn en de gebouwen voor de Partij bijeenkomsten in Nurnberg.
Ook het gebouwtje op een van de foto's die Wattman hierboven heeft geplaatst, en een aantal lantaarnpalen die hij heeft ontworpen staan nog in Berlijn.
Verder niet echt veel van betekenis. Nadat hij de taak van de verongelukte Fritz Todt overnam als minister van Bewapening heeft hij zich helemaal niet meer met ontwerpen bezig gehouden.

Of je kan zeggen dat je de Nazi ideologie terugziet in de gebouwen gaat misschien wat ver. Het was gewoon een stijl die bij de partij pastte, de ideologie zie je er niet in terug.

Groeten,
Annelies
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”