B.P. 29 - Flagruko

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door XX_Alexander_XX »

Gefeliciteerd met de geslaagde dag. Echt gaaf dat er veel animo was om op kerst de locatie te bezoeken!
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Vanaf de Flakgruko iedereen een goed bunker jaar gewenst.

Dit komt er na een dag poetsen onder een laag roet vandaan.
Bij deze bunker gaan we voor de originaliteit.

Mvg Ramon
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ducatim901 »

Netjes hoor.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Leuke resultaten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door WimVe »

Mooi.
Overigens heeft archief 1030 van het BRV een volledige set tekeningen van een Flagruko.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door Bas de Mos »

Gaaf Ramon, dit zie ik honderd keer liever dan mensen die er meteen met de kwast overheen gaan! Vaak is het allemaal nog best goed schoon te krijgen en de tand des tijds mag ook best gezien worden ;)
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door XX_Alexander_XX »

Super resultaat :!:
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

De L401 op fort Erfprins had geen andere optie dan overschilderen,de marine had hem al 12 keer geschilderd,
en de M151 op fort Dirks Admiraal was ook al diverse malen overgeverfd,dus daar was ook geen andere keuze mogelijk.
De FL250 is nog deels te restaureren,er zal ook een deel vernieuwd moeten worden,maar origineel staat bovenaan.
Grt Ramon
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door maarten-stahlbeton »

Mooi resultaat. Loodhoudende verf houd toch wat langer.

Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke plannen. Ondanks dat ik het een prachtig initiatief vind, hoop ik toch op iets meer dan de, met respect, zoveelste wisseltentoonstelling van bodemvondsten in een bunker-museum.

Het is begrijpelijk dat deze niet volledig origineel gerestaureerd kan worden, maar een museum m.b.t. de luchtdoelverdediging van Den Helder lijkt me een nobelere doelstelling. Zeker in samenspraak met openstelling van Dirks Admiraal bijvoorbeeld.

Juist de externe restauratie lijkt me een goede blikvanger. De gronddekking herstellen, de schotten weer tegen de toren aanplaatsen, replica van een Beobachter erop en je trekt zo alle dagjesmensen die kant op kan ik me voorstellen.

Desalniettemin volg ik dit met plezier!
Lord of the Ringstand
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Hallo Maarten,je hebt het bijna helemaal goed.
We gaan proberen om de bunker in de staat te krijgen zoals deze in 1945 werd aangetroffen.
Dat is dus met de tribune en de plotterplaatwand,ook waren er vele telefoon cabines aan beide zijdes van de Auswertung,
als we er hier enkel van terug plaatsen is dat genoeg,hierdoor houden we ruimte over voor vitrines om daarin verder te gaan over de complexiteit van de luchtafweer. In het magazijn/archief komt een permanente tentoonstelling over de geschiedenis van het dorp Huisduinen,hiervoor zijn wij in het bezit van een enorme scherven collectie van 1600 tot heden,gevonden in het dorp. Ook aan de buitenzijde is gedacht,een inwoner van Huisduinen heeft ons vele details verteld over de bunker toen hij deze betrad in 1945,dit terwijl de soldaten verzamelden en werden afgevoerd,de man woonde ernaast en zijn vader was de beheerder van het pompstation en daarmee de drinkwater voorziening van Den Helder.
De toren was voorzien van een glazen ''kas'' bovenop de toren en aan de zijkanten waren rode dakpannen gemonteerd,aan 1 zijde was een houten schuurtje gebouwd,hieronder zat de toegang tot de toren en op twee andere zijdes waren ramen geschilderd. De dakpannen hebben we gevonden en op een foto uit 1945 is de aanbouw te zien.
Mvg Ramon
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door tim »

Hey Ramon,
Klinkt interessant hoor!

Ik hoop maar dat jullie voldoende financiële ondersteuning krijgen om er wat moois van te maken!

Zijn er foto's van de glazen overkapping van de ausguck?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Hallo Tim,ik heb nog geen foto van de glazen opbouw,wel een tekening,maar die is wel bekend.
D luchtfoto is niet scherp genoeg,maar wie weet.
We hebben het liefst een materiaal sponsor,dat scheelt geld vragen en spullen kopen,maar daar word aan gewerkt.

Mvg Ramon
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Tijdens het schoonmaken zijn we iets leuks tegengekomen.
Als je op je knietjes naast de aggregaatbok zit dan zie je onderop een klein aluminium type plaatje zitten.
Uiteraard is dit aangetast en dus slecht leesbaar,maar zo kunnen we toch lezen dat het is gemaakt in BERLIN,
ook is de jaar aanduiding 194 te zien,het laatste cijfer is niet te lezen of nooit geplaatst.
De naam is wat slecht te lezen,het begint met een M en eindigd met een M,vermoedelijk 5 letters.
Wie doet er een poging?

Mvg Ramon
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Optisch in werkende staat. ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door tim »

Gek was dat ook zo zwartgeblakerd?
Dat moet vast veel voldoening geven om te doen..

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”