B.P. 29 - Flagruko

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Wim; De muren zullen alleen ter plaatse van ernstige beschadiging een stukje herstel krijgen, dit zal afgestemd worden op de rest van de toestand om het zo origineel mogelijk te laten, want dat is de drijfveer. Dus geen overgeschilderde muren, maar zoals het was.

Tim; We kopen gewoon de spullen die we nodig hebben en gaan dan kijken of we dat ergens kunnen declareren, hobby kost nou eenmaal geld.
Ook melden we dit tijdens rondleidingen op open dagen, de fooienpot word dan vaak niet vergeten, doch dit is niet voldoende om de kosten te dekken. Ook dienen we wel eens een bonnetje in bij de Stichting Stelling Den helder, die is ten slotte de verantwoordelijke voor de bunker, maar we regelen heel veel materiaal zonder bon, dus dan kan dat niet ;-) uiteindelijk betalen we dus een behoorlijk aandeel uit eigen zak.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door WimVe »

ramondunen schreef: 12 dec 2018, 22:23 Wim; De muren zullen alleen ter plaatse van ernstige beschadiging een stukje herstel krijgen, dit zal afgestemd worden op de rest van de toestand om het zo origineel mogelijk te laten, want dat is de drijfveer. Dus geen overgeschilderde muren, maar zoals het was.
Zoals het was als in toen de duitsers het nog gebruikten of de staat waarin jullie het vonden ?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door tim »

Top Ramon, vooral jullie eigen koers blijven varen. Ik mis "mijn eigen tijd" van klussen wel een beetje :D

Ik ben blij om te zien dat jullie alleen het nodige restaureren en niet alle wanden overschilderen, zo blijft het authentiek!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Wim; de staat waarin we het aantroffen was verbrand en roetzwart, maar onder die roetlaag zat de kleur nog, dus hebben we er een heel dun laagje roet afgeborsteld om de juiste kleur weer naar voren te halen, en dát is wat we gaan laten zien. De bedoeling is om terug in de tijd te gaan, naar mei 1945 welteverstaan. En natuurlijk was de bunker in die tijd nieuw, maar we doen net of deze altijd dicht is geweest, dus alles zit erin, met de tijdssporen erbij.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door XX_Alexander_XX »

Ik vind de wijze waarop jullie de werkzaamheden doen heel goed. Echt heel bijzonder dat jullie de oude verflagen geheel hebben ontdaan van roetaanslag. Goed behoud van de authenticiteit icm de teruggebrachte indeling. Petje af daarvoor alsmede voor het plafond en het aanbrengen van de wanden, deuren, podium etc.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door wattman »

Leuk om te lezen over de laatste ontwikkelingen. Het is al weer tien jaar geleden dat ik de 'Kroontjesbunker' heb bezocht (het uitstapje in april 2008 waarmee dit topic begon) . Ik hoop nog eens een keer terug te keren om de resultaten van het harde werk met eigen ogen te kunnen zien. Veel succes!
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Nog even er op uit op 1e kerstdag?
Van 1200 tot 1600 kunt u dit met eigen ogen zien,
sfeervol verlicht met waxines is de FL250 Kroontjesbunker in Den helder geopend voor een bezoek en een kopje koffie.
Daarna gaan we weer volgas verder met de reconstructie van de bunker,
het podium voor de gevechtsleiding zal ontstaan en de scheidingswand van de plotterruimte van de JLO.

Een ieder die niet in de gelegenheid is om langs te komen op 1e kerstdag wensen wij fijne feestdagen
en een goed bunkerjaar in 2019.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

En weer even een kleine up-date van de stand van zaken.
Zo zijn we begonnen met het aftimmeren van de grove bouw, de frames staan allemaal en nu gaat de afwerking erop.
En na de afwerking zal de boel wat nieuw erin is gebouwd op kleur gebracht worden, met oog voor detail natuurlijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Voor en na situatie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door Remco de Goede »

Echt ongekend hoeveel werk er verzet is, de gouden betonmolen is meer dan verdiend! We kunnen het de 18e met onze eigen ogen aanschouwen.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door AvB »

Heel bijzonder ja! Van een uitgerookt ruïne naar dit!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Swaken
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2019, 15:03

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door Swaken »

Hallo,

Wat een prestatie jongens... :o :o
Ik heb dit draadje gevolgd omdat ik de Fl250 in Frankrijk heb bezocht (Saint-Marc nabij Saint-Nazaire) maar moet zeggen dat dit van een gans andere orde is hier. De Fl250 ginds staat leeg, op enkele buizen en elektrische leidingen na. Wel enkele mooie fresco's gevonden op de muur van de nabijverdediging, in de vorm van lichte potloodtekeningen van een soldatenkop.

Wat jullie hier doen is een tijdmachine maken om terug te gaan. Wanneer dit in een vergevorderde staat van opbouw wil ik gerust eens komen neuzen, uiteraard is de afstand niet van de poes, van halfweg België naar Den Helder is het een aantal uurtjes rijden, vandaar dat ik dit anders zou combineren met andere bunkerbezoeken in de omgeving.
Knappe prestatie nogmaals.... :)
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Hallo allen, hier weer een up-date van de restauratie van de Kroontjesbunker FL250 in Den Helder.
Volgers van de facebook pagina Flak Gruko zal het niet ontgaan zijn dat het er mooi uit begint te zien,
en met oog voor details, en natuurlijk laten we het verleden het verleden zijn, dat gaat samen met het heden.
Speciaal voor Swaken, neem contact met ons op via de pagina, we zijn altijd bereid je een rondleiding te geven, en via ons is een bezoek aan meerdere bunkers geen probleem, ons kent ons tenslotte.

Tot de volgende up-date of een bezoek ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door tim »

Mooi Ramon :!:
Hangt het gereedschaprek niet op de plek van de brandblusser (F) ?
Of zie ik het verkeerd.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Het bordje is los en staat op het gereedschapsrek, het komt achter de brandblusser te hangen in de aggregaatruimte, daar hing de blusser, maar dat moet nog, we hebben inmiddels een soortgelijk rek in het duin gevonden, dat word opgeknapt, en de blusser die erin hoort is ook al eens gevonden.
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”