B.P. 29 - Flagruko

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door Danny »

Afbeelding
(Foto: Remco de Goede - Bunkerfotos.nl)

Hier de Stand fur Funkmessgerat te Blaavand. Ook hier uitsteeksels maar dan rechte. De meest logische functie lijkt me ook hier oppervlakte vergroting van het platform bovenop, zodat er om het funkmessgerat heen gelopen kon worden voor onderhoud en dergelijke. Misschien bij de Flagruko ook wel gewoon als functie van het balkon: loopruimte. Het is maar een gok, maar het lijkt mij het meest logisch. Altijd handig als je geheel rondom wilt observeren met je verrekijkertje. Kortom, helemaal eens met Jan L.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door Ties »

Ik ben gisteren in Den helder geweest, en dus ook in de FL250, maar in de Kommandoraum viel me op dat de ene trap wel op de vloer uit komt en de andere niet, weet iemand waarom dit zo is?
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door duracel konijn »

Kon je niet op mij wachten Ties!
de groetjes.

Wolter
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door Ties »

haha, wil zeker nog es heen, behalve Fort Dirksz Admiraal, wat een bende daar..... :x
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door duracel konijn »

Hoezo een rommeltje!, mijn vriendin en ik hebben genoten van het terras in een van de bunkers.
Inderdaad is het een rommeltje, en ook geen bediening, wel bediening in de jeugdsoos boven op, het eerste drinken kregen we gewoon gratis!
De Groeten

Wolter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achtung! Feind Hört Mit!
pauldijkstra

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door pauldijkstra »

Om terug te komen op de uitsteeksel aan de 250.
Hier is eenzelfde toren te zien: http://www.natuurmonumentdebeer.nl/foto ... rget6.html" target="_blank
Op weer een ander plaatje lijken dezelfde uitsteeksels op de toren een 'omhulsel' te hebben: http://www.natuurmonumentdebeer.nl/foto ... get41.html" target="_blank

Ik kan me vergissen in het object (ik heb de Beer, zoals velen van ons) nooit in het echt kunnen zien...

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door PdK »

Hoi Paul,

Het is inderdaad de zelfde bunker, maar dan in verschillende tijden. De schuine afwerking lijkt gemaakt van hout. Nog altijd de exacte functie onbekend, of heb ik iets gemist?

Peter
Harras

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door Harras »

De betonnen uitsteeksels waar men over schrijft heeft een functie om een rondgang van hout op te kunnen dragen. Althans als ik uit mag gaan van de foto of tekening die ik ooit gezien heb. Tevens kon men na onderen camouflage aanbrengen om de toren anders uit te laten zien.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door Ties »

Zouden die uitsteeksels dan niet een beetje in de weg zitten? Lijkt mij onhandig lopen...
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door AvB »

We vergelijken nu de Fl 250 (of 241) met het 'kroontje' en de V 174 van Blaavand.
Dat zijn dus twee verschillende bunkers. De V 174 had waarschijnlijk houten planken over de stalen uitsteeksel, om het platform te vergroten.
De betonnen uitsteeksel van de 241 en 250 dienen denk ik als enig doe het vergemakkelijken van camouflage (netten uithangen).
Nicht ärgern - Nur wundern!
pauldijkstra

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door pauldijkstra »

AvB schreef:We vergelijken nu de Fl 250 (of 241) met het 'kroontje' en de V 174 van Blaavand.
Dat zijn dus twee verschillende bunkers. De V 174 had waarschijnlijk houten planken over de stalen uitsteeksel, om het platform te vergroten.
De betonnen uitsteeksel van de 241 en 250 dienen denk ik als enig doe het vergemakkelijken van camouflage (netten uithangen).
Ik vergeleek Den Helder met De Beer. Omdat die ene foto van zo'n dia rolletje komt en eerder gemaakt is leek het me wel interessant ze nog eens naast elkaar te leggen.
Annelies

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door Annelies »

Danny schreef:Afbeelding
(Foto: Remco de Goede - Bunkerfotos.nl)

Hier de Stand fur Funkmessgerat te Blaavand. Ook hier uitsteeksels maar dan rechte. De meest logische functie lijkt me ook hier oppervlakte vergroting van het platform bovenop, zodat er om het funkmessgerat heen gelopen kon worden voor onderhoud en dergelijke. Misschien bij de Flagruko ook wel gewoon als functie van het balkon: loopruimte. Het is maar een gok, maar het lijkt mij het meest logisch. Altijd handig als je geheel rondom wilt observeren met je verrekijkertje. Kortom, helemaal eens met Jan L.

Volgens het boek Bunker Archeology van Paul Virilio zijn de stalen binten om een vroegtijdige explosie van projectielen uit te lokken voordat ze het gebouw raken.
In zijn boek zie je dit bij een foto van een Leitstand. Daar zijn de binten overigens onregelmatig over de leitstand verdeeld.

gr.
Annelies
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door Ties »

Ik heb nog een foto gevonden van een soortgelijke bunker als die Annelies op de foto heeft.
Hier zat een loopconstructie om de metalen binten heen. Bij deze was het gemaakt om bij de radar te komen.

Maar is de functie van de uitsteeksels niet erg verschillend van elkaar? Bij de V174 kan je er gemakkelijk overheen lopen, bij de FL250 zou je om de haverklap een grote stap moeten zetten over een stuk beton.
Dus dan lijkt mij het doel van de betonnen uitsteeksels toch anders bij de FL250.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Annelies

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door Annelies »

Ha Ties,

Dat is niet mijn foto hoor, maar van Remco ;)

Leuke foto, nu is dan toch bewezen dat de (in ieder geval) deze uitsteeksels voor een loopconstructie waren en niet zoals ik eerder uit het boek van Virilio haalde voor het voortijdig laten ontploffen van projectielen.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door Ties »

Ooh ja, k zie 't.
Helaas kon ik de foto van die bunker van Remco niet meer terugvinden in oorlogstijd(had ik em maar opgeslagen).
Maar dit was dezelfde constructie als op de foto die ik hier neergezet had.
Een grijs verleden...
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”