Freie kuste Den Helder - Callantsoog

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Plaats reactie
Juttertje

Freie kuste Den Helder - Callantsoog

Bericht door Juttertje »

Om maar meteen met de vraag in huis te vallen, is er wellicht iemand in het bezit van stellingkaarten/overzichtskaarten van de kuststrook zuid van de tankmuur van WN 136 tot aan Callantsoog?

Ik heb daar al de nodig bunkertjes gevonden: op WN 23 H.L. nabij de callantsogervaart en het complex op het voormalig schietterrein Botgat, maar voorderest weet ik hier eigenlijk heel weinig van.

Ook aan klein spul het nodige gevonden, k98 patronen, 9mm patronen, handgranaatontstekers, indicaties voor mijnenvelden (ontstekers etc.) maar ik heb geen idee over verdere sellingen in dit deel van de duinen.

Is er wellicht iemand die hier meer licht op kan werpen, en eventueel in bezit zijnde tekeningen of kaarten zou willen delen? Ik weet het, ik vraag hiermee best veel, maar niet geschoten is altijd mis zeg ik altijd maar.....
Eventueel ruilen tegen kaarten van Den Helder kan natuurlijk, helaas weinig bunkertekeningen, wel BRV stelling-overzichtskaarten...
Heb al zitten zoeken op GaHetNa.nl, maar dat deel lijkt nog niet gescant te zijn, dus daar kom ik ook niet verder.... Misschien is er iemand die me een dagje in het NA wil besparen?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Freie kuste Den Helder - Callantsoog

Bericht door tim »

Hallo juttertje,
Misschien is het handig om eerst te vertellen wie je bent en wat je doet :idea:
Gewoon je echte naam.

Dat vinden mensen wel zo fijn alvorens ze met kaarten gaan strooien..

groetjes,
Tim.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Juttertje

Re: Freie kuste Den Helder - Callantsoog

Bericht door Juttertje »

Goedemorgen,

Om aan het verzoek van Tim tegemoet te komen zal ik me voorstellen

Mijn naam is Bas, 37 jaar, woonachtig in het pittoreske Julianadorp...
Reeds geruime tijd heeft de Atlantikwall in het algemeen en te Den Helder in het bijzonder mijn interesse (als kind al), de afgelopen jaren heb ik naar mijn weten alle stellingen en W.N.'s in het VB reeds bezocht.
Ook regelmatig wat uitvoeriger onderzoek gedaan naar de nog aanwezige bunkers (met een schep in de hand zeg maar ;) ) Niet alleen, maar met een aantal "oudere jeugd" (30-40 jaar) doen we regelmatig onderzoek om de aanwezigheid van de kustversterkingen te bevestigen.
Let wel! : op een verantwoorde manier, dus netjes de gestoken plaggen weer terug nadat het gat weer dichtgegooid was (Ik heb echt een hekel aan de "gatengravers" die vervolgens de boel als een puinhoop achterlaten) Regelmatig zijn ik en mijn mede "bunkeraars" ook bezig geweest om andermans puinhoop te herstellen.....

Ook in het buitenland kan ik stellingen in de omgeving niet laten liggen, en moet ik altijd ff een kijkje nemen als ik wat Duits beton tegen kom! (Frankrijk, Belgie, Denemarken)

Ook al een aantal keer andere forum-leden tegen gekomen, danwel in Nederland, maar ook in bv Frankrijk tijdens de bunkertripjes of bij musea hier in Den Helder. Altijd leuk om mensen te ontmoeten en een praatje te maken.

Mijn intentie met eventueel verstrekte informatie is zeker niet om hard hollend met een schep de duinen in te rennen, maar meer om meer inzicht te krijgen in de totale structuur en opzet van de kustversterkingen in de kop van Noord Holland.
Ik ben er niet van om enkel informatie te ontvangen, maar als ik kennis of informatie heb ben ik ook zeker bereid dit met geïnteresseerden te delen.

Ik weet dat veel mensen niet zomaar met in bezit zijnd archiefmateriaal rondstrooien, begrijpelijk, want vaak heeft het veel tijd en/of geld gekost om dit te verzamelen. Zo ook ikzelf.....

De reden van mijn vraag is enkel dat ik in de in mijn bezit zijnde literatuur en op het web weinig tot geen informatie heb kunnen vinden aangaande het betreffende deel van de kuststrook. Wel heel veel verhalen van oudere bewoners van Den Helder en Julianadorp gehoord, en vandaar ook de wens om deze verhalen mogelijk te bevestigen.

Ik hoop hiermee mijn intenties voldoende te hebben toegelicht, eventueel verstrekte informatie zal ik ook zeker vertrouwelijk behandelen, dus je hoeft niet bang te zijn dat het achteraf op het net beland. Het is puur voor eigen gebruik. (hoeft ook niet hier geplaatst te worden, mag natuurlijk ook via PM) Alle info is welkom!
Juttertje

Re: Freie kuste Den Helder - Callantsoog

Bericht door Juttertje »

Niemand?

Is er dan wellicht iemand die kan bevestigen of er uberhaubt iets gelegen heeft, en zo ja of er in het BRV in het NA ook iets van te vinden is?
Mocht dan niemand in het bezit zijn van of het willen delen van informatie, dan weet ik iig of een rit naar Den Haag zin heeft of niet.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Freie kuste Den Helder - Callantsoog

Bericht door tim »

Ik kan je wel aan wat b.r.v. info helpen..
Moet alleen effe de tijd vinden om achter de pc te kruipen.
Pm me voor de zekerheid je mailadres.

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Freie kuste Den Helder - Callantsoog

Bericht door AvB »

Ik heb nog voor je zitten zoeken online. Het BRV archief staat nu deels ingescand online. Maar het blijft redelijk ongeordend dus je zal door veel bestanden heen moeten alvorens iets te vinden.

http://proxy.handle.net/10648/36c9934f- ... 56aa9bf7bf
Nicht ärgern - Nur wundern!
Juttertje

Re: Freie kuste Den Helder - Callantsoog

Bericht door Juttertje »

AvB schreef:Ik heb nog voor je zitten zoeken online. Het BRV archief staat nu deels ingescand online. Maar het blijft redelijk ongeordend dus je zal door veel bestanden heen moeten alvorens iets te vinden.

http://proxy.handle.net/10648/36c9934f- ... 56aa9bf7bf
Hallo Arthur,

Dankjewel voor de link, das een kaartje wat ikzelf nog niet was tegengekomen.

Als ik het goed interpreteer is
Complex A - WN 23
Complex B - WN ? maar iig de bunkers op oud-schietterein botgat (Keuken, Raam-raam-deur, flak bedding, en voorraadbunker)
Complex C - WN ? (was mij onbekend)
Complex D - Batterie Callantsoog
Complex E - Elektra
en dan complex M - Batterie Luttickduin

Had zelf ook al zitten kijken in het BRV online, maar helaas is juist Callantsoog een deel wat niet allemaal is ingescand.... maar weet nu iig welke complexen het zouden moeten zijn.
Lijkt iig niet heel erg veel gelegen te hebben in dit deel van de kuststrook.
In het deel tussen WN23 en Botgat heb ik zelf enkel aanwijzingen gevonden voor mijnenvelden.

Edit: Ik wordt helemaal gek! van de week nog zitten zoeken in het BRV..... niks kunnen vinden..... inventarisnummer 310=Callantsoog..... en nu klik ik er nog ff in rond..... vind ik dit!!!! (calques... afdrukken, tekeningen... zie door de bomen het bos niet meer.... :? ) misschien is het nogsteeds een lopend project en hebben ze deze van de week toegevoegd?
http://www.gahetna.nl/collectie/archief ... n-index/10
Maargoed, mocht er iemand van deze tekeningen een kopie of foto digitaal hebben dan blijft dat welkom.... screenshots werken heel beroerd.... kan dan niks meer lezen....
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”