Tankgracht

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tankgracht

Bericht door tim »

hoi guys, op de locatie bij de spoorbrug over het noordhollands kanaal hebben 2 501's gestaan met muren van 3 meter...

op de andere locatie geeft het brv voor de 2 funderingen aan: fundering van verdedigingswerk: onvoltooid.

in dat widerstandnest is ook een nederlandse kazemat opgemeten, ik ben dan ook benieuwd waar jan van tongeren de informatie vandaan heeft dat die 2 funderingen ook van nederlanders zijn :roll:
gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
marinus venhuis

Re: Tankgracht

Bericht door marinus venhuis »

Hoi Jack,

Ik vond op de site van Jan van Tongeren de bijgevoegde foto : dit lijkt toch wel verdraaid veel op de foto die ik enige dagen geleden plaatste !, alleen is het een geheel andere locatie.
Groeten, Marinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
marinus venhuis

Re: Tankgracht

Bericht door marinus venhuis »

Hoi Tim,

Goed werk daar bij de haven met die 8560 !!

Bedankt voor het beeldmateriaal, maar waar heb je vandaan dat die twee 501-en bij de spoorlijn daar daadwerkelijk daar gestaan hebben?
Wat betreft de onvoltooide "Z3", ik heb getracht de contouren aan te geven van die grondplaat :ziet er vreemd uit met die twee vleugels, die bovendien niet gelijkvormig zijn, de noordelijke is rechthoekig.
Afgezien daarvan, is het bekend of er ooit op die manier (2 vleugels met eventueel tobroek) 501-en gebouwd zijn ?
Bovendien vind ik de afmetingen van die erop gestorte rand nogal vreemd: pakweg 75 cm breed en hoog.
Gr., Marinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tankgracht

Bericht door tim »

he marinus, de eerder bijgevoegde brv tekening is die van de betreffende 2 501's!

een bunker kon volgens de regels gewoon 2 vleugelmuren hebben, of aan een kant een tobruk (of zelfs aan beide kanten).
of helemaal geen van beide...
dergelijke zaken werden denk ik door de festungspioniere ter plaatse bepaald.

die smalle rand bovenop zegt mij ook niet veel.
misschien tbv de aanhechting van de bunker een de fundering?
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
marinus venhuis

Re: Tankgracht

Bericht door marinus venhuis »

Hoi Tim,

de vraag is hoe betrouwbaar die kaart is, is dat een BRV, of een Duitse kaart ?
In een boek van Harry Talsma staat ook een kaart (bijgevoegd), maar als je ziet wat daar allemaal verkeerd op ingetekend staat; (sowieso Bp 37, Bp 38, Bp 40, Bp 41 en Bp 47, de rest heb ik nog niet gechecked).

Gr., Marinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”