Tankgracht

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
marinus venhuis

Tankgracht

Bericht door marinus venhuis »

Uit de Baufortschrittkarte Blatt 7 en de daarvan afgeleide tekening van Rudi Rolf valt op te maken dat de tankgracht vanaf de Blauwe Keet Noordoostwaards liep richting sluiscomplex De Kooy, alwaar nog altijd een pakweg 80 meter lange tankmuur te vinden is.
Heeft dat stuk tankgracht eigenlijk ooit wel bestaan: lijkt me nogal onlogisch om vlak naast een reeds bestaande waterbarrière (Noordhollands Kanaal) een andere te gaan graven.
Iemand enig idee hoe het landfront hier vormgegeven was, hoe het verdedigd werd en welk ""gat" de tankmuur dichtte ?
Vreemd is ook de positionering van Bp 39: dit zou bij de spoorlijn moeten liggen en bestaan uit 2 501 grondplaten; nu liggen er bij de spoorlijn wel 2 bunkers, maar die liggen aan de westkant van het Noordhollands Kanaal en zijn Vf.
Ik ben wel een grondplaat tegen gekomen, maar die ligt vlakbij de sluis (WN 142H (M)) en is dit wel een 501 gezien de vormgeving ?; zie luchtfoto.

Marinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
marinus venhuis

Re: Tankgracht

Bericht door marinus venhuis »

Kwam er net achter, dat die tweede grondplaat er ook nog ligt,pakweg 50 meter noordelijker.
Gr. Marinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Tankgracht

Bericht door Klasio † »

Hallo Marinus,

Misschien handig om eens te kijken op de site van Jan. Daar kan je een heel mooie kaart van Den Helder downloaden en deze geeft je waarschijnlijk wel antwoord op je vragen.

Zie: "http://www.atlantik.nl" dan klikken op "enter", vervolgens "pdf files'' en dan "Karte Verteidigungs Bereich Den Helder, stand 1.8.44 (123 MB)"

Groeten, Klaas
marinus venhuis

Re: Tankgracht

Bericht door marinus venhuis »

Dag Klaas,

ik ken de kaart van Jan Lugtmeier, die heb ik al dagen bestudeerd, maar die biedt ook géén uitsluitsel.
Na augustus '44 is er nog een hoop gegraven in Nederland, zie b.v. de gracht achter de Hondsbosse.
Op die kaart van Jan staan de 2 501-en (3967 en 3968) ook aan weerszijden van de spoorlijn aangegeven (conform Rolf), maar zijn ze daar ooit geplaatst, want wat zijn dan die twee grondplaten bij 142H (M) ?

Gr. Marinus
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tankgracht

Bericht door tim »

Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Tankgracht

Bericht door ducatim901 »

Het stukje Antitankmuur met Rollkörper op de dijk moest hoe logisch deze afsluiten voor een aanval vanaf de richting Afsluitdijk (in een dijk ga je niet graven), als je verder naar beneden (zuidelijk) gaat dan ligt er geen natte gracht maar een prikkeldraad versperring en waarschijnlijk ook een mijnenveld, dit is op luchtfoto's redelijk goed te zien, het gekke is dat de bunkers (501 en 502) wel op de kaart staan maar nooit afgebouwd zijn en dat terwijl ze volgens mij al in '43 als im bau aangegeven werden, een jaar of tien geleden snapte ik er niks van maar waarschijnlijk zijn alleen de vloerplaten gebouwd, deze zijn alleen wel heel dik uitgevoerd.
Mogelijk is er tijdens de bouw wat gebeurd, een verandering van strategie of taktiek, of lagen de bunkers op innundeerbaar gebied, zeker is dat ze niet afgemaakt zijn, het ligt me bij dat er nog heel korte stukken wapeningsijzer uitsteken.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
marinus venhuis

Re: Tankgracht

Bericht door marinus venhuis »

Van Tongeren geeft de volgende informatie betreffende Bp 39:

3967/501, bij de spoorlijn, gebouwd met muren van > 3 mtr, en afgebroken
3968/501, bij de spoorlijn, gebouwd met muren van > 3 mtr, en afgebroken
3969/501, gepland
3971/501, gepland.

Betekent dit dan dat de laatste twee degene zijn waarvan de grondplaten op zo'n 50 en 100 meter afstand van de N99 liggen ? Als je de luchtfoto bekijkt, dan is dat toch niet het grondplan van een 501 ?, en wat voor kaart bedoelt Jack, waarop een 501 en 502 staan ?

Groeten, Marinus
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tankgracht

Bericht door tim »

ha die marinus, de funderingen op de luchtfoto's lijken mij wel van de 501's. met uitbouw voor de tobruk.

voor alle duidelijkheid, dit is niet baupunkt 35. (edit: misschien wel bpkt. 35, maar niet meer op de kaart van 45 aangegeven)
bpkt. 35 lag zoals eerder gezegd rondom de spoorlijn...

jack, je hebt gelijk over het betonijzer, dit is bij de zuidelijkste fundering goed te zien,

waar kan ik de lijsten bij de bfk's vinden?
liggen die ergens in nederland?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tankgracht

Bericht door tim »

bijgevoegd de luchfoto van 26 feb. 45, hierop zijn duidelijk de 3 funderingen en de tankmuur met sperre te zien
gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
marinus venhuis

Re: Tankgracht

Bericht door marinus venhuis »

Hoi Tim,

als het niet Bp 39 (WN 141H) is, wat dan wel, WN 142 H ?
Wil je van die luchtfoto iets meer laten zien, zodat de sluis er ook op staat, dat kan ietwat verhelderend (hoop ik) voor me werken.
Die funderingen zijn trouwens wel immens hè ?, deze is van de noordelijkste.

Gr., Marinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Tankgracht

Bericht door Klasio † »

der bunkermann schreef:waar kan ik de lijsten bij de bfk's vinden?
liggen die ergens in nederland?
Hoi Tim,

Ik zag ze vandaag in het BRV onder inventarisnummer '1016 Baufortschritte Driehuis, Beverwijk hoogovens en Wijk aan Zee". Maar alleen van genoemde locaties. Van andere locaties ben ik ze nog nooit ergens dit soort Baufortschrittslijsten tegengekomen.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tankgracht

Bericht door tim »

ha klaas, hoe was de vakantie?
ik heb het goed gehad (mooi weer en bunkers):D
dat boek van despriet is echt een meesterwerk.....

die lijsten van ijmuiden heb ik hier ook liggen, wel vreemd dat je die dingen verder nooit tegenkomt he!

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
marinus venhuis

Re: Tankgracht

Bericht door marinus venhuis »

Opnieuw de kwestie Bp 39, 501:

Ik heb hier contact over gehad met Jan van Tongeren en hij stelt het volgende:
Het feit dat de twee 501-en bij de spoorlijn ooit daadwerkelijk gebouwd zijn onderbouwt hij met BRV registratietekening no. 347 dd. oktober 1949, N2, N4
De twee grondplaten ten zuidoostern van de Kooysluis zijn grondfundaties van onafgebouwde Nederlandse kazematten (BRV-complex J nrs. Z2 en Z3).
Ik ben er gisteren nog even geweest, maar het wordt er allemaal niet duidelijker op; ik sprak ook nog een boer bij de locatie waar de 501-3961 gestaan zou moeten hebben: hij kon zich niet herinneren dat daar ooit iets dergelijks aanwezig zou zijn geweest ( dat zegt natuurlijk ook niet alles); wel troffen bij de boerderij op die lokatie het volgende object aan: een soort betonplaat van 3 bij 3 meter met daarop een kubische sokkel (?) met vier draadeinden en vier ogen; iemand enig idee wat dit te betekenen heeft ?

Groeten, Marinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tankgracht

Bericht door AvB »

Als ik zo de vorm van die grondplaten zie is dat gewoon een 501 of (later gewijzigd in) een 621
met een Tobruk in de scherfmuur.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Tankgracht

Bericht door ducatim901 »

Ik heb het BRV er ooit op nagekeken en heb er geen 501's in gevonden op de plaats waar ze op de stipjes BFK worden aangegeven (zie foto van Tim der bunkermann) alleen dus de platen maar deze liggen echter een stuk Noordelijker.
En de antenne fundering ziet er iig niet Duits uit.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”