Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Bericht door svdb10 »

Hi,

Komende zondag 9 sep reis ik speciaal voor open monumentendag naar Den Helder. Om 15u neem ik deel aan een rondleiding in het fort Harssens, maar als ik toch 2x 1,5 uur in de auto moet zitten, wil ik uiteraard ook de tijd daarvoor optimaal gebruiken en zoveel mogelijk dingen zien!
Nu haal ik uit het programma van OMD in Den Helder voor de zondag een aantal mogelijk interessante objecten (in willekeurige volgorde):
  • Bunker 616 achter het voormalige postkantoor
  • Bunkermuseum M219 Zanddijk
  • FL250 Flakgruppenkommandostand ('Kroontjesbunker')
  • Oorlogsmuseum FL244 Fort Dirksz Admiraal
  • Sanibunker 638 Timorpark
Ongetwijfeld gaat het niet lukken om alles te zien. Dus graag jullie enigszins objectieve* advies welke objecten ik het beste kan bezoeken.
Nb. ik ben wel geïnteresseerd, maar géén (Duits) betonfanaat, dus ben vooral naar in locaties waar wat te zien is, en niet bezig mijn balboekje te vullen met zeldzame bunkertypes oid... ;-)

* Ik weet dat een aantal van de vrijwillergers die actief zijn met het opknappen van deze bunkers ook lid zijn van dit forum dus... Overigens niks mis met het pluggen van je 'eigen' bunkerproject hoor!

Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Bericht door tim »

Helsdiep is ook leuk om te bekijken.. en de Nederlandse werkjes rond Fort Kijkduin
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Bericht door svdb10 »

Jaja, maak de lijst maar nóg langer... :D

Nederlandse werkjes bij Fort Kijkduin heb ik al bezocht. Evenals fort Kijkduin en resterende Ned. kazemat van batterij Begraafplaats. Ik meende dat Helsdiep inmiddels helemaal afgesloten of ondergewerkt was, maar dat heb ik dan mis?
Fort Erfprins had ik graag bezocht maar is niet open.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
octaheder
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 apr 2013, 19:59

Re: Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Bericht door octaheder »

Fort Harssens is dacht ik ook geopend. Daar moet je je wel vooraf aanmelden ivm militair terrein.
Duiker
Donateur
Donateur
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 okt 2017, 21:38
Locatie: Den Helder

Re: Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Bericht door Duiker »

Aan melden voor Fort op de Harssens kan niet meer. Dit was mogelijk tot 3 september.
Marine museum is gratis te bezoeken misschien vind je dat nog leuk.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Bericht door svdb10 »

Dank voor jullie reacties. Zoals ik al in mijn initiele post schreef heb ik mij al (netjes op tijd) ingeschreven voor de rondleiding op Fort Harssens en zoek ik dus vooral nog naar een paar (vestingbouwkundig) interesssante bestemmingen om de tijd vooraf te vullen.

Ik hoor dus graag goede argumenten welke van de vijf genoemde Duitse bunkers ik het beste kan bezoeken (resp. welke ik beter kan overslaan omdat er toch weinig bijzonders te zien is).
Momenteel neig ik ernaar om in ieder geval de Kroontjesbunker te bezoeken (mooi te combineren met Helsdiep). Daarnaast lijkt de M219 mij interessant, al is het maar vanwege het harde werken van de vrijwilligers die dat ding hebben leeggeschept. Maar ik hoor graag argumenten om juist per se naar één van de andere complexen te gaan.

Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
octaheder
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 apr 2013, 19:59

Re: Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Bericht door octaheder »

Aan de M219 en de Kroontjesbunker is en word hard gewerkt. Daar zijn zeker weer nieuwe dingen te zien. De 616 is een prachtig museum vol met spulletjes uit de oorlog. Als het je niet zo zeer om het beton zelf gaat is dat zeker een aanrader. Aan de 638 word ook nog gewerkt maar hier is nog niet zo veel te zien volgens mij. Als je er toch bent zou ik gaan voor de M219, dan richting Den Helder rijden voor de Kroontjesbunker en de 616 en tot slot Fort Harssens. Veel plezier gewenst :)
Duiker
Donateur
Donateur
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 okt 2017, 21:38
Locatie: Den Helder

Re: Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Bericht door Duiker »

octaheder schreef: 06 sep 2018, 09:39 Aan de M219 en de Kroontjesbunker is en word hard gewerkt. Daar zijn zeker weer nieuwe dingen te zien. De 616 is een prachtig museum vol met spulletjes uit de oorlog. Als het je niet zo zeer om het beton zelf gaat is dat zeker een aanrader. Aan de 638 word ook nog gewerkt maar hier is nog niet zo veel te zien volgens mij. Als je er toch bent zou ik gaan voor de M219, dan richting Den Helder rijden voor de Kroontjesbunker en de 616 en tot slot Fort Harssens. Veel plezier gewenst :)
Ik wilde ongeveer het zelfde voorstellen, ben het dus zeker met bovenstaande eens.
Wens je veel plezier en misschien zie ik je in de kroontjesbunker of de M219.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Bericht door svdb10 »

Dank Duiker en Octaheder; hier kan ik wel wat mee!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
M219 Dre
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2014, 20:49
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Bericht door M219 Dre »

Een vraag van mij kant: was je nog bij de M219 geweest en hoe was het je bevallen?
Zelf hebben we verbeterpunten, maar misschien heb je wel andere dan wij en kunnen wij er wat aan werken.
Helaas waren we met te weinig man vanwege ziek en zeer maar voor mij en de gene die er waren was het wel geslaagd.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Bericht door svdb10 »

M219 Dre schreef: 30 sep 2018, 13:21Een vraag van mij kant: was je nog bij de M219 geweest en hoe was het je bevallen?
Zeker heb ik jullie mooie bunker bezocht! Was mijn eerste stop vd dag.
Mijn ervaringen bij jullie bunker? Ik was onder de indruk van de hoeveelheid werk die jullie gedaan hadden; bunker zag er piekfijn uit! Indrukwekkend gezicht om in de schacht van de geschutstoren te staan en naar boven te kijken.
Evt. verbeterpunten:
"Ontvangst"(of gebrek aan) was beetje raar; buiten liep een jongeman in Duits uniform rond en er zat een vrouw te roken, maar was niet duidelijk in hoeverre zij bij de organisatie 'hoorden'. Ze zeiden in ieder geval niks, dus ik ben maar naar binnen gelopen. Op zich niet vreselijk, maar zo mis je als organisatie wel de mogelijkheid om contact te leggen met bezoekers, interessante verhalen te horen etc. Ter vergelijking: bij de Kroontjesbunker zaten/liepen mensen rond die duidelijk herkenbaar waren als zijnde van de organisatie en werd ik vriendelijk begroet.

Verder was bij lang niet van elke ruimte meteen duidelijk wat de functie was. Een klein bordje met korte tekst is dan voor de niet-expert wel fijn. Op een aantal plaatsen hadden jullie wel wat dingen aan de muur hangen, maar die waren door de combinatie matig licht + klein lettertype niet altijd even makkelijk leesbaar.
Maar nogmaals: vooral complimenten voor het harde werken; wat jullie nu al voor elkaar hebben gekregen ziet er veelbelovend uit. Benieuwd wat jullie de komende jaren nog gaan realiseren.

Voor de volledigheid:
Daarna ben ik nog doorgereisd naar de Kroontjesbunker; indrukwekkend gebouw met heel veel mogelijkheden! Hoe gaaf zou het zijn als je op termijn als bezoeker vanaf het dak van de bunker over het omringende duinterrein uit zou kunnen kijken... Was overigens wel erg donker binnen (was ook voor gewaarschuwd, maar uiteraard hadden de meeste bezoekers geen zaklamp bij zich).
De Sanibunker 638 in het Timorpark bleek onbereikbaar; er was een of ander festival in het park, waardoor parkeren in de nabijheid onmogelijk bleek. Ik had ook geen zin om heel ver te lopen, dus heb dit object maar overgeslagen.
Bunkers + bomvrij gebouw op fort Dirksz Admiraal lagen er mooi bij. Ik was daar al een aantal jaar niet geweest, maar tsjonge wat is het daar opgeknapt! Samenhang tussen de verschillende objecten op het fort was denk ik voor de niet-kenner behoorlijk onduidelijk, dus daar ligt wellicht voor de organisatie nog wel verbeterpuntje.
Tenslotte naar Fort op den Harssens geweest. Wow! Ik wist niet dat het gehele fort al toegankelijk was, dus dat was positieve verrassing. De rondlreiding liep wel érg uit omdat de gids in elke ruimte iets wilde vertellen of anekdote had. Zelfs voor mij als bovengemiddeld geïnteresseerde bezoeker werd dit tegen einde toch wat te lang.

Al met al dus een hele boeiende dag met veel verschillende objecten. Alleen jammer dat het daarna weer zo'n pokke-eind rijden was terug naar het beschaafde deel van Nederland... ;-)
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Dominique
Berichten: 218
Lid geworden op: 20 nov 2012, 19:54
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Bericht door Dominique »

Al met al dus een hele boeiende dag met veel verschillende objecten. Alleen jammer dat het daarna weer zo'n pokke-eind rijden was terug naar het beschaafde deel van Nederland... ;-)
Leuk voor de mensen die er wonen ;)
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Bericht door tim »

Jammer dat de bezoeker weer vertrekken?? :lol:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
M219 Dre
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2014, 20:49
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Bericht door M219 Dre »

Sorry voor mijn late reactie svdb10.
Ik ben blij met jou reactie want daar kunnen we aan werken.
Voor de teksten waren we zelf ook achter dat het niet helemaal de juiste grootte was we kregen daar meer klachten over daar word aan gewerkt.
Wat de Acteurs betreft die worden door de organisatie van Bunkerdag ingehuurd en zijn meer met de kinderen bezig dan met de ouderen (maar we kunnen er wel meer mee afspreken om ook volwassenen bij het spel te betrekken.
Je zegt ook al dat we bezig zijn met de toekomst haha, ja we blijven niet stil staan en zijn druk bezig met het één en ander wat wel tijd kost op FB komt dat naar voren als we ermee bezig zijn.
Helaas zijn er ziek en zeer bij maar we hopen dat die zich weer snel bij ons werkende kunnen voegen en dat we weer sprongen maken voor de volgende open dag die van 4/5 Mei.
Bedankt voor de reactie en graag tot een volgende keer!

Gr. André
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat te bezoeken op Open monumentendag 2018 in Den Helder?

Bericht door svdb10 »

M219 Dre schreef: 28 okt 2018, 14:25 Sorry voor mijn late reactie svdb10.
Geen probleem!
M219 Dre schreef: 28 okt 2018, 14:25Je zegt ook al dat we bezig zijn met de toekomst haha, ja we blijven niet stil staan en zijn druk bezig met het één en ander wat wel tijd kost op FB komt dat naar voren als we ermee bezig zijn...
Ik kom niet zo vaak op Facebook, dus blijf ook vooral op dit forum posten. Keep up the good work!

Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”