B.P. 43a, Wn 104 M - M.Fl.B. Vangdam

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Plaats reactie
Juttertje

B.P. 43a, Wn 104 M - M.Fl.B. Vangdam

Bericht door Juttertje »

Gisteren met toestemming van defensie een "uitje" gemaakt naar de voormalige batterij Vangdam.

Nu kwamen we deze bunker tegen, voor ons een onbekend type, evenals de functie.
Lag zo'n 5cm onder de grond, en volledig uitgevoerd in 20 cm beton
Ruimte 2 was afgedekt met een afdekplaat van 10 cm beton (origineel) en voorzien van 2 doorvoeren in de wanden.

Afbeelding



Misschien iemand die een idee heeft?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: B.P. 43a, Wn 104 M - M.Fl.B. Vangdam

Bericht door tim »

hoi juttertje,
ik denk niet dat dit een duitse bunker van batterie vangdam is maar een nederlandse, (behorend bij de v.m. protechnische werkplaatsen?
de vlotter kan betekenen dar de rechterruimte een water of brandstoftank geweest is?

na oorlogs kan natuurlijk ook, maar dat kan ik zo niet beoordelen. (foto's?)

heb je trouwens nog meer gevonden op die locatie?

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Juttertje

Re: B.P. 43a, Wn 104 M - M.Fl.B. Vangdam

Bericht door Juttertje »

Misschien, maar op een kaart van DGW&T stond het object slechts met een stippellijntje aangegeven terwijl zelfs naoorlogse gebouwen welke inmiddels gesloopt waren wel duidelijk op die kaart stonden,
Op locatie nog een deel van de Duiste waterkering incl. restanten van de betonnen steigers (met gietijzeren lantaarnpaal :) ) waarschijlijk ten behoeve van aanvoer van munitie etc.?
Dat dit duits is lijkt mij zeker gezien er nog 2 naoorlogse lagen naderhand op gebouwd zijn.

Afbeelding
ventilatie-koker ruimte 1

Afbeelding
detail betonnen balken in ruimte 2

Afbeelding

misschien dat die schakelkast uitsluitsel kan geven, kan anders nog wel wat andere foto's posten (staan op andere pc :x )

UPDATE : foto's kade/zeewering

Afbeelding
Afgebroken steiger, inclusief tijdelijke damwanden tbv hoog water (springtij?)

Afbeelding
2e afgebroken steiger incl. naoorlogse aanvullingen

Afbeelding

de lantaarnpalen zijn overigens bij alle steigers (3) te vinden....
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: B.P. 43a, Wn 104 M - M.Fl.B. Vangdam

Bericht door ducatim901 »

Als ik naar het beton kijk (bekisting en "samenstelling" lees the looks of it) dan zeg ik dat het idd een Nederlands werk is, zou ook brandstof in hebben kunnen zitten, maar water sluit ik ook niet uit.
Groeten JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Juttertje

Re: B.P. 43a, Wn 104 M - M.Fl.B. Vangdam

Bericht door Juttertje »

Had idd via andere weg reeds begrepen dat iig de schakelkast na-oorlogs was, en de bunker zelf waarschijnlijk ook,
rest enkel de waterkering met steigers. lijkt in iig van een andere beton-soort (samenstelling) te zijn, eventuele na-oorlogse steigers ( niet de grote) zijn er ook maar die liggen verderop en zijn duidelijk anders. (en compleet)
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: B.P. 43a, Wn 104 M - M.Fl.B. Vangdam

Bericht door Ruud »

Is het bekend welke type E-messer en welke type Kdo Gerat er gebruikt is in de Leitstand van Nordmole, Zande en Vangdam?

In '44 is men voornemens geweest om een FuMG 41 te plaatsen in genoemde batterijen, zijn deze geplaatst?

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”