Fort van Walem

Algemene discussie over Belgische fortificaties
mechelsbruggehoofd

Re: Fort van Walem

Bericht door mechelsbruggehoofd »

Danny schreef:Zo dan! Dat is nog eens een dikke pantserkoepel. 80cm is niet niks!
PAs op Danny, dat is geen staal, maar beton.
De beddingen van de in de 1e wereldoorlog ontmantelde draaikoepels,
werden gerecupereerd door er gewoon een ronde betonbunker bovenop te zetten.
mechelsbruggehoofd

Fort van Walem : Open op 2 mei

Bericht door mechelsbruggehoofd »

Als je zondag niet op het fort van Walem was, krijg je volgende week zaterdag 2 mei 2009 herkansing:
zie: http://www.simonstevin.org/agenda_walem.html

De Simon Stevin stichting geeft die zaterdag vanaf 10,00h diepgaandere
rondleidingen over de pure militair aspecten vh fort.

Allen daarheen dus.
Wout Willems

Re: Fort van Walem

Bericht door Wout Willems »

hallo,

Even een antwoord hierop...

Ik zou willen benadrukken dat het fort van Walem NIET vrij toegankelijk is. Als we merken dat er illegaal binnengedrongen wordt verwittigen we de politie. Dit is helaas de enige manier om vandalisme of erger te voorkomen. Herinner u bv de brandstichting die in 2006 het hele officiersgebouw in de as legde...

Omwille van de onveiligheid van het terrein en de kwetsbaarheid van fauna en flora kunnen we vrij bezoek niet toelaten, ook al ben je 'swift and silent'. De buitengracht is wel jaarrond toegankelijk.
Het is niettemin zeker niet de bedoeling van Natuurpunt het gebied 'af te grendelen'. Op geregelde tijdstippen worden dan ook geleide bezoeken voorzien - zowel natuurwandelingen als militair-historische bezoeken. Of rondleidingen op aanvraag kunnen valt nog te bekijken (een openstellingsplan is momenteel in opmaak).

Wat de gasmaskers betreft:
We houden bij het beheer van het fort rekening met het militair-historisch patrimonium. Van de duizenden maskers die daar liggen zijn er echter een zeer groot deel in verschrikkelijk slechte staat: vernield, verroest en vaak verbrand. Uiteraard heeft het weinig zin zo'n maskers bij te houden.
De maskers die nog in echt goede staat zijn willen we evenmin zomaar de container op smijten. Een deel zullen we inderdaad behouden als historisch waardevol materiaal, een deel kan evengoed verdeeld worden naar geïnteresseerden. Hoe dit exact geregeld kan worden valt nog te bespreken (suggesties welkom), maar zomaar het fort binnendringen om zelf een masker te gaan zoeken laten we begrijpelijkerwijze NIET toe.

Vriendelijke groeten
Wout Willems
Vleermuizenexpert Natuurpunt

Tom Oliviers schreef:Hallo allen, het zou echt zonde zijn als deze gigantische stock maskers verloren zou gaan, een aantal bijhouden voor een toekomstig museum van het fort eventueel, en laat de rest meegenomen worden door de liefhebbers van zo'n masker? waarom zou men zoiets geheim houden als het met dertijd misschien vernietigd word?

Natuurlijk gaan de "groen" zeggen dat je de rust in het fort verstoord, dus hou het stil, ga in de zomermaanden zodat je geen overwinterende diersoorten hindert, en ga niet van de betonbanen af zodat je geen zeldzaam plantje vertrappeld. De vleermuizen die in de zomer in die tunnels hangen kunnen 's nachts terug insectjes vangen om op kracht te komen, dus dat is zo geen probleem. Niet roepen in de gangen en geen foto's van vleermuizen maken, Be swift and silence!

Tom Oliviers, Bunkerfreaks Antwerpen
Patrick

Re: Fort van Walem

Bericht door Patrick »

Ik zou aan al die vleermuizen-hoeders eens willen meegeven om juist in de zomermaanden hun veelal interessante bunkers / vestingwerken open te stellen voor publiek d.m.v. rondleidingen. Wat in de zomer (betaald) komt om te genieten van de vestingbouw, komt niet in de winter terug om vleermuizen te verstoren. Natuurbeschermers zouden er zo nog wat aan kunnen verdienen ook.

Voorbeeld het Zuidhollands Landschap. Bunkers Staelduinse Bos. Hermetisch afgesloten vanwege de 150 vleermuizen die hier overwinteren. Ja, er komen veel mensen die rondneuzen, puur uit nieuwsgierigheid naar één van de mooiste stukjes vesting die nog over zijn in HvH (en omstreken).

Ik zou zo tien euro of meer neertellen om daar in de zomer met een rondleiding mee te gaan door wat bunkers, om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen.

In de huidige situatie heb ik wel eens slechte gedachten zo van: ik niets, jullie natuurjongens en meisjes ook niets. Dichloorvos in de bunkers en klaar. Maar zo werkt het natuurlijk niet.

Ik blijf dus maar langs de bunkers lopen, met een nieuwsgierig verlangen en de hoop... de hoop dat er ooit rondleidingen georganiseerd worden.
BunkerOwner

Re: Fort van Walem

Bericht door BunkerOwner »

"We houden bij het beheer van het fort rekening met het militair-historisch patrimonium. Van de duizenden maskers die daar liggen zijn er echter een zeer groot deel in verschrikkelijk slechte staat: vernield, verroest en vaak verbrand. Uiteraard heeft het weinig zin zo'n maskers bij te houden."
Deze maskers (verrot of niet) hebben wel degelijk een historische waarde, alleen al de bijzondere hoeveelheid bij elkaar op 1 plek... Ik denk ook niet dat het dan aan jullie is om te bepalen wat wel-, en wat geen historische waarde heeft. De Gemeente is eigenaar'?

Persoonlijk denk ik dan ook dat de gemeente wel degelijk interesse (belang?) heeft om juist dat cultuurhistorische deel te gaan benadrukken/benutten. Dit kan volledig zonder de vleermuizen te storen. Ook zou een gewoon gebruik van bestaande paden etc helemaal geen 'schade' aan de 'kwetsbare' (??) fauna veroorzaken. De forten kunnen duizenden euro's opleveren in de zomermaanden met georganiseerde tours, geld waar Natuurpunt veel mee kan doen op de betreffende locaties (restauratie, herstel van fauna).

Het is jammer dat de beheerders van vleermuizen-rustplaatsen bijna per definitie niets met 'militarisme' te maken (willen) hebben.... Dat botst. Vaak zien natuur-clubs dit ook als 'overwinning' als een bunker of fort volledig aan de natuur kan worden teruggegeven. Dit ondanks dat het natuurlijk nooit onderdeel is geweest van die natuur gezien het door mensenhanden is gebouwd en er vroeger (max 40 jaar terug) nog honderden mensen rondliepen. Daar kan de natuur prima tegen...
Wout Willems

Re: Fort van Walem

Bericht door Wout Willems »

@ Patrick: Ik weet niet wie de bunkers in beheer heeft waar jij over spreekt, maar wij streven er wel naar om de natuurgebieden die we in beheer hebben maximaal open te stellen voor het publiek. Ik denk dat je echter ook wel begrijpt dat het voor vestingwerken als forten, bunkers of schansen niet mogelijk is om de deur permanent open te stellen. Niet alleen voor kwetsbare fauna en flora is dit nefast, maar verder krijg je dan ook te maken met graffiti, brandstichting en ander vandalisme. Bovendien zijn sommige plaatsen door de bouwvalligheid levensgevaarlijk.
Een team van vrijwilligers die regelmatig rondleidingen geven (al of niet op aanvraag, contactgegevens staan op de infoborden) lijkt me dan toch een mooie oplossing. Wat we echter niet willen, is toegangsgeld vragen. Natuur is er voor iedereen, niet enkel voor de rijken. Voor rondleidingen wordt wel een kleine vergoeding gevraagd voor de gids (1€). Natuurpunt(gezins)leden hoeven zelfs dat niet te betalen. Ik hoop dat een dergelijke openstellingsregeling je goedkeuring kan wegdragen?

@ BunkerOwner: àl die gasmaskers bijhouden is onmogelijk. Sommige delen van het fort zijn gewoonweg ontoegankelijk doordat lokalen en gangen tot het plafond toe volgepropt zijn. Heelder lokalen met uitgebrande gasmakerkokers volgestapeld laten zitten is ook geen optie - zeker niet als je ook geregeld mensen door het fort wil leiden.
Het opstellen van het beheerplan gebeurt overigens in samenwerking met cultuurhistorische verenigingen, en niet enkel door een 'natuurclub'. Voor de 'duizenden' euro's die we in de zomermaanden tijdens tours kunnen verdienen: hiervoor verwijs ik naar het antwoord op Patrick. We leiden je graag rond in het fort: gratis, of toch zo goed als...
"Het is jammer dat de beheerders van vleermuizen-rustplaatsen bijna per definitie niets met 'militarisme' te maken (willen) hebben.... Dat botst. Vaak zien natuur-clubs dit ook als 'overwinning' als een bunker of fort volledig aan de natuur kan worden teruggegeven.
Ik weet niet op welke basis je je baseert voor die uitspraak? Ik denk dan niet dat je veel 'vleermuizenmensen' kent... Er zijn behoorlijk wat vleermuizenmensen die ook met de militaire achtergrond van hun beheerde bouwwerken bezig zijn, en daar ook geregeld rondleidingen voor geven. Ook andersom trouwens: er zijn historische gidsen die ook behoorlijk wat van de natuurwaarden van hun forten en bunkers kennen.
Wat uw definitie van 'overwinning' betreft: wij spreken van een 'overwinning' als we de best mogelijke combinatie kunnen maken tussen natuur, cultuur en openstelling. Concreet betekent dit dat zowel de aanwezige natuur als het historisch aspect als de toegang tot het gebied behouden of verbeterd wordt. De basis voor een dergelijke combinatie is aandacht en respect voor alle waarden.
BunkerOwner

Re: Fort van Walem

Bericht door BunkerOwner »

@ Wout

Dank voor de uitleg!
Tom Oliviers

Re: Fort van Walem

Bericht door Tom Oliviers »

"Er zijn behoorlijk wat vleermuizenmensen die ook met de militaire achtergrond van hun beheerde bouwwerken bezig zijn, en daar ook geregeld rondleidingen voor geven. Ook andersom trouwens: er zijn historische gidsen die ook behoorlijk wat van de natuurwaarden van hun forten en bunkers kennen."

Daar kan ik van meespreken, op mijn 15 jaar nog een historisch gids-opleiding in het fort van Oelegem genoten (toen was ik nog maar net bezig met de atlantikwall hobby en toen was het nog niet ge-escaleert tot een obsessie :D) ook op het Fort IV in mortsel heb ik in de beginjaren (toen het leger er net weg was) nog gegidst.

Ook over de natuur ken ik meer dan voldoende, heb een jaar en half voor natuurpunt noorderkempen (CDO ploeg van Ekeren) gewerkt en werk nu 5 jaar voor het agentschap van natuur en bos... dus als ik natuurgebieden binnenkruip dan weet ik goed genoeg welk plantje er zeldzaam is en hetwelk niet... de vleermuizen vind ik ook interessant, maar bunkers blijven toch mijn prioriteit.

dus ik ben (ex-)historisch gids met kennis over de natuur, en natuurarbeider met kennis over het militair-erfgoed ;)
bedankt voor de reply's over het fort van Walem, altijd interessant om te lezen !!

met vriendelijke groet,
Tom Oliviers, Bunkerfreaks Antwerpen

PS: mijn website is verhuisd naar: http://bunkerfreaks.vacau.com/" target="_blank
Laatst gewijzigd door Tom Oliviers op 23 feb 2010, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fort van Walem

Bericht door ducatim901 »

Ik ken er ook wel ,één, wij allemaal hier op het forum!
Onze enige echte Super J. (Joop Schreuder.....)!!!
Groeten Jack.

[quote="Tom Oliviers"]"Er zijn behoorlijk wat vleermuizenmensen die ook met de militaire achtergrond van hun beheerde bouwwerken bezig zijn, en daar ook geregeld rondleidingen voor geven. Ook andersom trouwens: er zijn historische gidsen die ook behoorlijk wat van de natuurwaarden van hun forten en bunkers kennen."
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Fort van Walem

Bericht door Janus X »

ducatim901 schreef:Ik ken er ook wel ,één, wij allemaal hier op het forum!
Onze enige echte Super J. (Joop Schreuder.....)!!!
Groeten Jack.
Tom Oliviers schreef:"Er zijn behoorlijk wat vleermuizenmensen die ook met de militaire achtergrond van hun beheerde bouwwerken bezig zijn, en daar ook geregeld rondleidingen voor geven. Ook andersom trouwens: er zijn historische gidsen die ook behoorlijk wat van de natuurwaarden van hun forten en bunkers kennen."


Ja idd Jackie ---> Paddo's :lol:

haha

Groetjes Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Wout Willems

Re: Fort van Walem

Bericht door Wout Willems »

http://www.gva.be/antwerpen/mechelen/po ... en-op.aspx

Jammer dat het soms zo moet :(

Zoals reeds gemeld: De maskers die nog in echt goede staat zijn willen we niet zomaar de container op smijten. Een deel behouden we als historisch waardevol materiaal, een deel kan verdeeld worden naar geïnteresseerden. Maar zomaar het fort binnendringen om zelf een masker te gaan zoeken laten we begrijpelijkerwijze niet toe.
Tom Oliviers

Re: Fort van Walem

Bericht door Tom Oliviers »

Haha, amateurs die nederlanders :D

in elk geval wel goed dat ze dat fort daar eindelijk eens beter in de gaten gaan houden. heb daar vroeger zelf wel veel gezeten om te airsoften, voor de natuurliefhebbers: wij gebruiken enkel biologisch afbreekbare bolletjes (die véél te duur zijn maar soit.) Maar vind het historisch gezien wel goed dat er wat bewaking is.

groetjes
Tom
ikea

Re: Fort van Walem

Bericht door ikea »

Tom Oliviers schreef:Haha, amateurs die nederlanders :D
Ja echte amateurs die Nederlanders!!

Maar... die Belgen kunnen er ook wat van of niet Tom??
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/o ... lijken.xml
Blockhausronny

Re: Fort van Walem

Bericht door Blockhausronny »

ikea schreef:
Tom Oliviers schreef:Haha, amateurs die nederlanders :D
Ja echte amateurs die Nederlanders!!

Maar... die Belgen kunnen er ook wat van of niet Tom??
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/o ... lijken.xml
kan iemand mij het verband met dit topic uitleggen?

groeten,Ronny
ikea

Re: Fort van Walem

Bericht door ikea »

het gaat mij er hier om dat Tom zonodig "Nederlanders" amateurs moet noemen. daarom de link, zodat tom zich er ook van bewust kan worden dat Belgen er soms ook een potje van kunnen maken! ;-)
Plaats reactie

Terug naar “België”