Fort de Saint Héribert. Namen

Algemene discussie over Belgische fortificaties
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fort de Saint Héribert. Namen

Bericht door ducatim901 »

Neem wel de MSA stuff en dan wel aanschaffen bij mijn baas.........;-)
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Fort de Saint Héribert. Namen

Bericht door WimVe »

Mischien eerst maar eens meer fotos ?
Ik ben wel benieuwd naar die andere etages en wat daar allemaal te zien is.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fort de Saint Héribert. Namen

Bericht door ducatim901 »

Ik neem aan dat de staat te vergelijken is met de andere gemoderniseerde forten, dat wil zeggen dat de golfplaten van de plafonds en op de teksten na bijna leeg.
Misschien staan de tafels om de munitie voor de koepels schietklaar te maken er nog maar das dan wel het.
De forten zijn door de Duitsers of de Belgen grotendeels gestript van het metaal.
Ze hebben het metaal niet al te ver weg hoeven brengen, in Sclaineaux iets stroomafwaarts richting Luik zat een metaalsmelterij (ik ga er even van uit dat deze smelterij na WO 2 nog even dienst heeft gedaan) en verderop de smelterijen van Luik.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Blockhausronny

Re: Fort de Saint Héribert. Namen

Bericht door Blockhausronny »

Misschien een domme vraag,maar kan je zuurstofapparatuur ergens huren?
Iets kopen voor eenmalig gebruik is een beetje te gek.

mvg,R.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Fort de Saint Héribert. Namen

Bericht door WimVe »

Blockhausronny schreef:Misschien een domme vraag,maar kan je zuurstofapparatuur ergens huren?
Iets kopen voor eenmalig gebruik is een beetje te gek.
mvg,R.
Ik lees net dat er niets te zien is............... ;)
Wat weer in tegenspraak is met het enthousiasme van sommige reuzenkonijnen.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Fort de Saint Héribert. Namen

Bericht door tim »

zuustof is een serieus ding om je mee bezig te houden in zo'n groot fort met zo'n kleine toegang.
buitenlucht bevat 20.9% zuurstof, daarbij doen wij mensen het goed.. 10% minder en het gaat al helemaal fout.

ik heb aardig wat bunkers en gangenstelsels bezocht, waarbij ik het soms ineens zwaar kreeg, en licht in m'n hoofd werd.
sinds ik beroepsmatig vaak met besloten ruimten te maken heb, en een multiwarn bij me draag (apparaat dat gassen meet en waarschuwt wanneer er gevaarlijke waarden ontstaan) ben ik gaag begrijpen
dat ik meerdere malen op het randje gebalanceerd heb..
wanneer het zuurstofgehalte bijvoorbeeld lager dan 15% is, word je al snel traag en moe, en als je niet op tijd naar buitengaat of zuurstof toegedient krijgt, raak je gedesorienteerd en ga je even zitten,
val je in slaap en ga je het hoekje om.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Fort de Saint Héribert. Namen

Bericht door rony »

Het fort is helemaal leeg, op vele brokstukken en enkele teksten na.Je doet het enkel
voor de kik.Wat Tim zegt klopt als een bus , je wordt na een tijdje duizelig, je ademd
enkel nog door je neus, je spreekt niet veel meer, je doet zo weinig mogelijk.
Het is enkel het beetje zuurstof dat langs het kleine gat binnenkomt, dat in het fort aanwezig
is en dan vooral nog boven . Het fort beschikte ook niet over een luchttoren, anders kwam er
langsdaar nog zuurstof binnen. Je kan het, het best vergelijken met het hooggebergte tot op een zekere
hoogte gaat alles prima en dan heb je zuurstof nodig.Doch iedere mens is anders en er zullen er
zeker zijn die er veel minder last van hebben dan andere.Ik geef enkel mijn bevindingen weer.
Gr
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
Joop Schreuder †

Re: Fort de Saint Héribert. Namen

Bericht door Joop Schreuder † »

Blockhausronny schreef:Misschien een domme vraag,maar kan je zuurstofapparatuur ergens huren?
Iets kopen voor eenmalig gebruik is een beetje te gek.

mvg,R.
Ademluchtapparatuur is te huur, echter je moet voor het gebruik ervan zijn opgeleid en en certificaat (opleiding en medische goedkeuring) bezitten anders krijg je het niet mee.
Terecht, ik ben zelf sport(reddings)duiker en weet wat er kan gebeuren als je zonder juiste opleiding met persluchtapparatuur aan de slag gaat..... R.I.P.
Ik duik af en toe in ondergelopen bunkers (ik zweef liever dan al dat gekauter). Een aantal standaard duikvoorzorgsmaatregelen zou ik daarom zeker nemen bij een droog bezoek aan dit fort met een verhoogd ademlucht risico:
1. maak vooraf een plan en spreek af wat je in geval van nood doet.
2. altijd een wachtsman bij de ingang achterlaten die contact kan maken met hulpdiensten (telefoonnummers en locaties vooraf opzoeken!) en die op de hoogte is van het plan.
3. altijd met minimaal twee man naar binnen. Deze moeten zichtkontakt met elkaar houden. Nooit, maar dan ook nooit alleen afdalen, ook niet met een wachtsman bij de ingang.
4. altijd een fluoriserende reddingslijn op een spoel meenemen, deze bij de ingang vasthaken en vast blijven houden tijdens de tocht.
5. altijd per persoon drie lichtbronnen met volle accu's/verse batterijen meenemen.
6. daal niet af in schachten of wurm je niet door openingen als je niet zeker weet of je daarna nog terug kan.
7. Als je toch met ademluchtapparatuur aan de gang gaat, spreek vooraf het drukniveau af van de fles met de laagste aanvangsdruk waarop de expeditie wordt gestaakt en de terugtocht begint. Hou hierbij een bepaalde reservevoorraad aan voor noodgevallen (bijvoorbeeld 30 bar).

uiteraard hoeft bovenstaande niet bij " normale" bunkerverkenningen. Alhoewel, kadavers of mest kunnen je soms naar een luchtfles doen verlangen...

be safe

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fort de Saint Héribert. Namen

Bericht door AvB »

He Joop, in welke ondergelopen bunkers heb jij recentelijk gezweefd? Maak je daar ook foto's?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Fort de Saint Héribert. Namen

Bericht door MM 305 »

Misschien is dit een oplossing.
http://www.spareair.com/product/models.html

Groeten Andreas
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Fort de Saint Héribert. Namen

Bericht door WimVe »

Ik zou minimaal een pieper meenemen die alarm geeft als er een gevaarlijke situatie ontstaat.
Ik weet niet of zo'n flesje : Surface Breaths 57 bij 1.6ltr per teug, je bij de oppervlakte brengt. Maar waarschijnlijk wel uit de gevaarlijke zone.
Joop Schreuder †

Re: Fort de Saint Héribert. Namen

Bericht door Joop Schreuder † »

Off topic!...
@arthur: Voornamelijk in (Oost) Duitsland, NVA, USSR en Luftschutzanlagen.
@Andreas en Wim. Spare air units zijn linke dingen. Bij een normale gemiddelde longinhoud en een normale ademfrequentie zijn ze zo leeg. (probeer maar eens een tijdje tijdens het bunkeren met 1,6 l per teug te ademen, veel plezier..). Je hebt dus bij optreden van narcose effecten (of aanslaan van de signalering) met deze units iets meer dan 1 minuut om de expeditie af te breken en terug te keren in de buitenlucht. Inderdaad, de buitenlucht en niet een zone waar je indicator niet meer piept, je lichaam moet eerst snel en goed ontgassen. Ga NOOIT maar dan ook NOOIT met een dergelijke unit als primaire ademluchtbron op pad.
Terug naar het topic.

Greetz,

Joop
Blockhausronny

Re: Fort de Saint Héribert. Namen

Bericht door Blockhausronny »

Ik denk dat ik gewoon ergens anders naar toe ga ;)
BunkerOwner

Re: Fort de Saint Héribert. Namen

Bericht door BunkerOwner »

299 dollar voor 57 'breaths'.... Prijzig geintje.
paulus

Re: Fort de Saint Héribert. Namen

Bericht door paulus »

Tijdens mijn bezoek ben ik ruim anderhalf uur onder de grond geweest.
Naast de gebruikelijke hoeveelheid lampen, breaklights, klimuitrusting, verbindingen enz
gebruik ik om het zuurstofgehalte te testen gewoon kaarsen, die ik telkens op het laagste punt zet.
(Werkt weer niet in een mijn, i.v.m. mijngas)
Kun je ook eventuele luchtstroom mee zien, die heb ik daar niet waargenomen.
Overigens heeft het fort in het verleden wel twee kleine luchtingangen gehad maar die zijn afgesloten.
Groeten Paulus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “België”