Linie Koningshooikt - Waver

Algemene discussie over Belgische fortificaties
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver (Zuid)

Bericht door RonEr † »

In het kader van de broodnodige variatie ben ik vandaag eens helemaal aan de zuidkant van de KW-linie gaan kijken, ik weet dat het niet mijn wijk is, maar ik wilde de bunkers in die contreien ook wel eens bestuderen. Op de kaart maakt de linie bij Waver een knik naar het westen en sluit aan bij de linie die verder via Waterloo en Halle loopt. Zuid van Brussel dus.

Op de kaart stond daar op een relatief klein gebied 1 bij 3 km, een lijntje met 10 bunkers die mij nieuwsgierig maakte. Affijn, de rugzak gepakt, kaarten mee en op pad. Dat viel dus niet mee maar wel tegen. De hele heuvelrug bestaat uit een aantal grote villa's en landgoederen, dus alles is afgesloten voor het publiek. Misschien dat er een ingang aan de noordkant was, maar ik had geen zin om er veel tijd aan te besteden.

Wel op openbaar terrein waren de eerste twee bunkers van dit stuk linie. De BL1 en BL 2, die ik heb kunnen fotograferen.
Afbeelding

Dit is de BL1 die een opvallend groot soort overhang heeft boven het schietgat. Ik verwacht dat dat is om krombaanvuur (houwitzers en mortieren) van het schietgat weg te houden. Ook was het schietgat van een andere omvang dan het standaard schietgat.

Afbeelding
Hier het detail van schietgat en observatiesleuf.
De afwijking van het schietgat zou verklaard kunnen worden door het terrein, dat hier heuvelachtig is, Sommige bunkers zullen door het schietgat omhoog en omlaag moeten kunnen schieten, afhankelijk van het feit of ze op een heuvel of in het dal staan.
Afbeelding
Deze BL2 was in de wegberm ingebouwd, en keek in de richting van de BL1, die beneden in het dal lag.

Zuid van Leuven verandert het landschap in een glooiend heuvellandschap (beetje als ons Zuid Limburg) waardoor de linie een heel ander aanzicht krijgt. Bunkers op heuvels en bunkers in dalen.

Daarna door de Dijlevallei weer naar het noorden gereden. De Dijlevallei zuid van Leuven zou in zijn geheel onder water worden gezet. Daarom vind je alleen kazematten bij de weinige bruggen in dit gebied.

In Korbeek-Dijle weer even geparkeerd en wat rondgelopen. De twee aanwezige bunkers uit de serie LW (= Leuven - Wavre) bekeken.
Afbeelding
Dit is de LW3. De Dijle kronkelt trouwens heel mooi door dat gebied, het was een plezier om daar even te wandelen.

Tenslotte via Haacht (waar ik altijd een lekker frietje ga halen) en Lier terug naar Nederland gereden.
Laatst gewijzigd door RonEr † op 02 sep 2009, 00:07, 3 keer totaal gewijzigd.
bruno

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door bruno »

Een berichtje voor RonEr,

In februari 2010 verschijnt een boek van mij bij het Davidfonds, een Vlaamse uitgeverij. Het handelt over Mei '40 en om het te illustreren heb ik foto's van de KW Linie nodig. Blijkbaar beschikt u over een uitstekende verzameling.

Is het mogelijk om er daarvan te gebruiken voor het boek? Zo ja, tegen welke voorwaarden?

Ook andere webbezoekers die deze reactie lezen en mij kunnen helpen, mogen steeds reageren.

Met vriendelijke groeten,

Bruno Comer
Weststraat 35
B 8340 Damme
tel 32 50 50 00 86, 0477 50 08 71
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

voor Bruno< Ik heb je een privé berichtje gestuurd met mijn e-mail adres.

groet,

Ron.
Gebruikersavatar
Vestingjager
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2009, 14:36
Locatie: Wommelgem, België
Contacteer:

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Vestingjager »

bruno schreef:Een berichtje voor RonEr,

In februari 2010 verschijnt een boek van mij bij het Davidfonds, een Vlaamse uitgeverij. Het handelt over Mei '40 en om het te illustreren heb ik foto's van de KW Linie nodig. Blijkbaar beschikt u over een uitstekende verzameling.

Is het mogelijk om er daarvan te gebruiken voor het boek? Zo ja, tegen welke voorwaarden?

Ook andere webbezoekers die deze reactie lezen en mij kunnen helpen, mogen steeds reageren.

Met vriendelijke groeten,

Bruno Comer
Weststraat 35
B 8340 Damme
tel 32 50 50 00 86, 0477 50 08 71
Op 20 september herbemannen wij een bunker en een deel van de lijn met re-enactors in Belgisch en Brits (BEF) uniform.

Dit in het kader van de inhuldiging van de fietsroute bij Wespelaar.

Misschien een gelegenheid om een aantal foto's te komen nemen?

Grtz,
Niko.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Vestingjager schreef: Op 20 september herbemannen wij een bunker en een deel van de lijn met re-enactors in Belgisch en Brits (BEF) uniform.

Dit in het kader van de inhuldiging van de fietsroute bij Wespelaar.

Misschien een gelegenheid om een aantal foto's te komen nemen?

Grtz,
Niko.
Ik ben bij de opening van de fietsroute aanwezig, en zal zeker bij jullie wat foto's maken. Kan best aardig zijn, authentieke uniformen met de kazematten als achtergrond. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vestingjager
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2009, 14:36
Locatie: Wommelgem, België
Contacteer:

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Vestingjager »

De bunker zelf wordt bemand door Ardense Jagers van ABBL, ikzelf zit ergens tussen de linie met een groepje in BEF uniform (1st KOSB, 3rd Division) als lichte mitrailleurstelling.

We zijn historisch op de -bijna- correcte plaats, de 3rd Division heeft te Leuven gevochten.

Zie mijn re-eanctment site: http://www.everyoneweb.com/battlegroundbelgium

...En vraag maar naar Niko als je ons ziet zitten in de wei...... :D :lol:

Grtz,
Niko.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Omdat Ik gisteren in Leuven was had ik gepland om in de middag nog wat KW-bunkers in de omgeving van Leuven te fotograferen. Ik had daarvoor het AT centrum Herent uitgekozen, waar 10 bunkers het anti-tank centrum vormden. Na een tijdje speuren zag ik al snel dat dit gebied ernstig was verstedelijkt, en dat de meeste bunkers in tuinen achter huizen zouden staan.

Daarom de neus van de auto weer in noordwestelijke richting gestuurd, en eens bij de brug bij Wijgmaal gaan kijken. De brug was een belangrijke overgang over het kanaal van Leuven naar de Dijle dat tevens als anti-tank hindernis dienst deed. Nog belangrijker was het feit dat Wijgmaal een scharnierpunt in de linie vormde, waar de door de Belgen en door de Britten bezette delen van de KW Linie bij elkaar kwamen.

Op 15 en 16 mei 1940 heeft hier het enige grootschalige gevecht in de KW linie plaatsgevonden.
Iets zuid van Wijgmaal lag de grens tussen de Belgische troepen, die het Noorden van de KW Linie met 4 divies verdedigden, en de 3e infanterie divisie van de British Expeditionary Force (BEF). Op zichzelf geen verrassing dat de Duitsers hier sterk aanvielen. Omdat het om een grensgebied tussen twee legers gaat, zijn er bijna altijd problemen met coördinatie van de verdediging. De Belgische linie hier bestond uit kleine kazematten in de zuidelijke kanaaldijk, met enige afstand daarachter de zwaardere KW-kazematten in het open veld. Alle bruggen over het kanaal waren gesprongen, maar de genie had op een aantal plaatsen gemakkelijk te verwijderen hulpbruggen aangelegd.
Voor de situatie zie bijgaand kaartje.

Afbeelding

Aan de noordkant van het kanaal bevond zich een groot fabriekscomplex: de Remy fabrieken. In dit complex hebben de Belgische verdedigers zich verschanst, als een soort voorpost. Dat was van belang, want door de hoogte van het fabriekscomplex was er vanuit de linie geen zicht op het voorterrein. De hoge toren van het complex deed dienst als uitkijkpost.

Hier een plaatje van de A11 bunker, met op de achtergrond het Remy-complex, dat nog steeds in gebruik is.

Afbeelding

Van dichtbij is het een nog steeds een indrukwekkend complex. De Duitse Wehrmacht heeft op 16 mei 1940 vier keer een aanval op dit complex uitgevoerd, maar slaagde er niet in de Belgische troepen uit dit complex te verwijderen. Vooral de Belgische artillerie maakte het levenvan de Duitse aanvallers erg ongemakkelijk.

Afbeelding

Uiteindelijk werd in de loop van de avond duidelijk dat de Engelsen zich in de loop van de nacht zouden terugtrekken, om omsingeling door bij Sedan aan de Maas doorgebroken Duitse eenheden te voorkomen. Ook de Belgische troepen kregen opdracht de verdediging te staken en zich verder naar het Westen terug te trekken, wat in de loop van de nacht zonder al te veel problemen lukte.

Opvallend bij deze kleine bunkers is, dat er aan de zijkant van de meeste bunkertjes, zoals deze A13 een klein schietgat en een klein observatiesleufje is aangebracht.

Afbeelding

Tenslotte een plaatje van een van de bijgebouwen, waar je duidelijk kunt zien dat de granaat inslagen zijn gerepareerd.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vestingjager
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2009, 14:36
Locatie: Wommelgem, België
Contacteer:

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Vestingjager »

Zeer interessant!

Weer een vergeten slagveldhoek in België..... :roll:

Grtz,
Niko.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Zomaar een bezoekje aan de KW linie.

Omdat het wat warm was heb ik het vandaag wat rustig aan gedaan. Kon een aantal bunkers niet vinden, moet dat in het najaar nog eens over doen. Uiteindelijk in het gebied zuid van Haacht nog wat bunkers opgemeten.

De enige die ik tot nu toe in het anti-tank centrum Herent heb gevonden, hoewel de eigenaar goed zijn best heeft gedaan de bunker onzichtbaar te maken. Dit is de He3.

Afbeelding

Een andere bunker die ik nog niet eerder van dichtbij had gezien is de P46.

Afbeelding

Deze bunker valt op door de 'eitjescamouflage' die je wel veel in de Stelling van Antwerpen, maar niet in de KW-linie ziet.
Een opvallend klein schietgat.

Afbeelding

Hier een detailopname van de eitjescamouflage, die werd aangebracht om het silouhet van de bunker wat te veranderen. Geen idee of dat werkt, maar je moet je voorstellen dat de gemiddelde vijand op een afstand tussen de 500 en 1000m naar zo'n bunker moet zoeken.

Afbeelding

Die eitjescamouflage werd gewoon met de hand aangebracht. Verder op het dak de haken om de camouflage aan op te hangen.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Haacht in de KW-linie.

Haacht was een belangrijk knooppunt van wegen in de KW linie. Vanuit Haacht lopen wegen rechtstreeks naar Leuven, Mechelen en Brussel. Om die reden werd het in de KW linie stevig verdedigd. Het begon met een inundatie, die een paar honderd meter breed was. Aan de westkant liep de antitankmuur, die plaatselijk zo'n 2,50m hoog was en de doorbraak van vijandelijke tanks moest afstoppen. En ook als keerdam voor de inundatie diende.


Afbeelding

Op het bijgevoegde 'opgeleukte' kaartje kun je de structuur van de linie nog eens goed zien. De voorste linie met gevechtsbunkers (H), daarachter de 2e linie (P), en rond Haacht een antitank centrum met 8 bunkers Ha1 t/m Ha8. Op dit moment bevinden die 8 bunkers zich in de buitenwijken van het plaatsje, maar in 1940 stonden ze in het vrije veld. Alle bunkers zijn nog aanwezig, voor zover ik weet. Ik heb ze nog niet allemaal persoonlijk gefotografeerd, maar er wordt aan gewerkt. Merkwaardig is dat de bunkers van alle antitank centra met de klok mee waren genummerd. Ik ontdekte pas later dat de bunkers in Haacht tegen de klok in zijn genummerd. Vermoedelijk iets te doen met het feit dat Haacht als eerste anti tank centrum is gebouwd.

Uit dit gebied nog 2 plaatjes

De H6 in de eerste lijn

Afbeelding

En de P38 in de tweede lijn

Afbeelding

Verder hebben we gisteren de fietsroute weer gereden, om hem voor de officiële opening op zondag 20 september nog eens te controleren en om te zorgen dat we route goed kennen. Ik fiets hem de komende week ook nog een keer in mijn eentje. Op 20 september wordt de route officieel 'ingefietst' in Wespelaar. Ondergetekende zal als een van de gidsen optreden.

Verder hebben we gisterenmiddag in Leuven uitgebreid over de website gesproken, en het ontwerp bekeken, ziet er goed uit. Er zit een mooie kaart in, waarop alle bunkers op Google Maps verschijnen. Als je op het symbooltje klikt, krijg je een foto te zien, en een paar bladen met informatie van iedere bunker, maar ook van allerlei andere objecten.

De site gaat in september on line, maar we zullen nog wel tot december bezig zijn om het geheel te vullen. Dus de informatie zal in stukken en brokken verschijnen.

Op de terugweg in Haacht zag ik dat er een aantal lieden bezig was met een re-enactment van een Amerikaans/Britse eenheid uit ongeveer 1945. Een indrukwekkende hoeveelheid wapentuig, moet ikzeggen.

Afbeelding


Ik houd je verder op de hoogte van de ontwikkelingen.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door ducatim901 »

Ron,
Je moet moet volgend jaar maar eens naar War & Peace show in Beltring gaan, daar hebben ze pas indrukwekkend oorlogstuig!
Wel leuk om te zien, op de camping tijdens D-Day dit jaar waren ook hele campementen.
Een van onze (toen ontmoette) Engelse kennissen lokte het na het zien van al het oorlogstuig de opmerking uit dat er meer jeeps in Normandie waren dan in WO II.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Minerva TT

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Minerva TT »

Hallo allemaal ,

Hier de eigenaar van bunker L23 ( zie ook bericht van RonER van 26/01/2009).

Als jullie nog foto's willen van bunker P23 kan ik die U bezorgen omdat die net naast mijn broer zijn eigendom staat.
Mooi verdoken bij de buurman vanachter in de tuin.

Ook ben ik destijds foto's gaan nemen van een afbraak van een bunker op de Mart ( Rijmenam) .
Mogelijk nr P27?!

In Putte is er de vereniging " KAMP 44" die ook veel gegevens hebben van de KW Linie.
Een paar jaar geleden hebben zij in Peulis een avondwandeling opgezet ( Dag van de geschiedenis) waarbij ze uitleg gaven en een mooie tentoonstelling hadden in onze Gildenzaal.
Mijn bunker L23 was toen onderdeel van deze wandeling.
Zelf heb ik toen veel opgestoken en een grondplan bekomen.

Hierbij nog een foto van mijn bunker met mijn nieuwste aanwinst , een Minerva TT van 1952 !!
Afbeelding
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door ducatim901 »

Leuk ding (de Minerva) en een aparte voorkant waar werd deze gemaakt?
Enne ik zou zeggen laat de plaatjes maar komen!!
Alvast erg bedankt!
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Goedenavond,

Uiteraard ben ik zeer geinteresseerd in foto's van de P23, vooral omdat we die nog nooit hebben gezien
- het is een van de weinige, die aan onze 'verzameling' ontbreekt.

Van omwonenden op de Mart hadden we al begrepen dat de P27 was afgebroken.
Ook foto's hiervan zou ik graag zien.

Als ik me goed herinner was de Minerva een Belgische uitvoering van de Engelse Landrover 88
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Gisteren de fietsroute vanuit Wespelaar nog eens een keer gefietst, deze keer samen met iemand die in de omgeving woont en het gebied goed kent. Dat gaf toch nog wat aardige resultaten.

Afbeelding
Dit is de We3, een bunker uit het Anti tank centrum Wespelaar. Ik wist dat hij daar ergens moest staan, maar had hem nog nooit gezien. Hij staat in de tuin van een huis, en is vrijwel volledig overgroeid. Niet te zien vanaf de weg, tenminste niet in de zomer.

Afbeelding
Ook de We5 had ik nog nooit eerder gezien, hoewel die vanaf de weg wel zichtbaar was, als je tenminste weet waar je moet zoeken. Hij stond achter de tuin van 2 zeer vriendelijke oude dametjes, die hun achtertuin poortje behulpzaam openden. De We 5 stond namelijk niet op hun grondgebied, maar op dat van meneer Philip een plaatselijke notabele, die er niets mee doet.

Afbeelding
Hier een kaartfragment met de locatie van de bunkers rond Wespelaar en hun schootsvelden.

Afbeelding
Op de terugweg via Antwerpen had ik nog wat tijd over om in Lier op zoek te gaan, en waarempel vond ik deze ML18 (- linie Massenhoven - Lier) in het stadspark aan de Dijle.De eerste keer dat ik hem zag. Het botenhuis van de plaatselijke kanoclub staat er tegenaan gebouwd. Let ook eens op de weer afwijkende dakconstructie van deze bunker. Ook bij deze is het dak 1m dik.


Afbeelding
Bij Fort Lier had iemand de poort uitnodigend opengezet, dus ben ik het terrein maar eens opgelopen. Het fort is in 1914 door Duitse artillerie behoorlijk beschadigd, Maar sommige gebouwen zijn nog in gebruik, oa door de politie schietvereniging en, zoals hier is te zien de radio-amateurs.


Afbeelding
En op weg naar huis noord van Lier de ML6, die gewoon vanaf de weg zichtbaar is.

Tenslotte nog voor belangstellenden. Op zondag 20 september om 14.00u wordt de fietsroute geopend c.q. 'ingefietst'. We zijn met een stuk of 6 gidsen, die in groepjes van 2 de belangstellenden langs de diverse bunkers leiden. De route is ong 10 km lang. Onderweg staan er nog wat mensen in fraaie Belgische militaire uitrusting bij een van de bunkers, en er zouden ook nog oude voertuigen meedoen.

Meer info op http://www.rld.be/nieuws/flyer%20bunker ... buiten.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Plaats reactie

Terug naar “België”