Fort Schoten

Algemene discussie over Belgische fortificaties
Plaats reactie
Weikich

Fort Schoten

Bericht door Weikich »

Ik herinner me iets van het Fort van Schoten nabij Antwerpen dat dit een uitwijkpost was voor de kriegsmarine? Heeft iemand hier meer info over?

In elk geval wel mooie Fresco's daarbinnen, hier een kleine impressie:
001.JPG
002.JPG
003.JPG
004.JPG
005.JPG
006.JPG
007.JPG
008.JPG
009.JPG
010.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Weikich

Re: Fort Schoten

Bericht door Weikich »

011.JPG
012.JPG
013.JPG
014.JPG
015.JPG
016.JPG
017.JPG
018.JPG
019.JPG
020.JPG
Voor de enige ingang van het fort is er een modern militair pompstation gebouwd, het fort zelf word beheerd voor vleermuizen en als natuurgebied, dus hier zeker in de wintermaanden rekening mee houden! De enige toegang tot het fort is al zwemmend over de vesting-gracht bij warme temperaturen. Let op, deze is best wel breed in vergelijking met andere forten!

Ik ben echter niet zeker wie het fort tegenwoordig beheerd, ik denk natuurpunt. Op het internet is er ook amper iets te vinden van dit prachtige fort!

Vandaar, kan er iemand iets meer vertellen over de functie van dit fort tijdens wereldoorlog 2? klopt mijn "herinnering" dat dit een uitwijkpost was voor de bevelvoering van de Kriegsmarine?

Groetjes
den Bunkerfreak.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Weikich op 29 jul 2013, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fort Schoten

Bericht door AvB »

Prachtig hoor. Die Duitse teksten lijken me uit de Eerste Wereldoorlog komen?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Weikich

Re: Fort Schoten

Bericht door Weikich »

Dat dachten wij eerst ook Arthur, maar die speciale deuren in dit fort dateren uit de aanpassingen tijdens het interbellum, welke pas in 1936 - 1939 uitgevoerd werden. Die teksten staan boven die "nieuwe" deuren, dus die kunnen pas na 1939 geschilderd zijn... WO2 dus 8-)
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Fort Schoten

Bericht door tim »

die ruimte met die evangelische teksten lijkt me een kapel.. 8-)
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Weikich

Re: Fort Schoten

Bericht door Weikich »

Inderdaad Tim, tijdens de dienst moest je stil zijn, vandaar de tekst: "seid töter des wortes und nicht hörer allein".

Die "Ruhe!" staat niet nabij die kapel, "Ruhe!" staat boven een grote munitiekamer helemaal rechts in het keelfront (enkele honderden meters daar vandaan). dus daar zal het wel iets anders geweest zijn dan een kapel ;)
Plaats reactie

Terug naar “België”