Fort Ertbrand verkocht aan natuurorganisatie.

Algemene discussie over Belgische fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Fort Ertbrand verkocht aan natuurorganisatie.

Bericht door ducatim901 »

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kape ... -a3035433/
Aan de kop te lezen wordt het mogelijk om het fort nu eindelijk eens te bezoeken.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Cobra
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jul 2016, 22:00

Re: Fort Ertbrand verkocht aan natuurorganisatie.

Bericht door Cobra »

Daar vrees ik toch voor dat dat niet zo zal zijn. Ik voorzie eerder dat de meeste openingen dichtgemetseld/afgesloten worden om een ongestoorde biotoop voor de vleermuizen te creëren. Ik heb nog op weinig plekken gezien dat wanneer natuurorganisaties zeggenschap krijgen over militair erfgoed dat dit een verbetering is geworden voor de geïnteresseerden hiervoor.
BunkerOwner

Re: Fort Ertbrand verkocht aan natuurorganisatie.

Bericht door BunkerOwner »

Dat is niet altijd met 'kwade opzet'.
In zoverre, ik kan alleen spreken over Rijksoverheid.

Ik heb twee jaar terug een bespreking gehad bij Staatsbosbeheer, die zouden bepaalde forten veel vaker open willen stellen. Het ontbreekt hen echter aan geld ervoor, vrijwilligers en aanpassingen om wat meer mensen veilig te kunnen verwerken. Men moet al bezuinigen (al is dat nu weer wat minder meen ik). Onderhoud is nu al bijna overal achterstallig (op enkele locaties na).

Maar die zien het zelf ook als 'probleem' dat ook die terreinen niet vaker bezocht kunnen worden, of je nu komt genieten van de natuur (die natuurlijk prachtig is op al die locaties) of je komt voor de vestingwerken zelf.
Cobra
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jul 2016, 22:00

Re: Fort Ertbrand verkocht aan natuurorganisatie.

Bericht door Cobra »

Kwaad opzet noem ik dat ook niet. Het is gewoon een kwestie van andere prioriteiten. Om bovenstaande voorbeeld nog eens aan te halen, daar is de prioriteit om vleermuizen een ongestoord onderkomen te verschaffen, niet om liefhebbers van vestingwerken toegang te verlenen. Maar misschien zie ik het wat te somber in en word er toch ook wat mee gedaan voor mensen met andere interesses. De tijd zal het leren.
Wout Willems
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:15

Re: Fort Ertbrand verkocht aan natuurorganisatie.

Bericht door Wout Willems »

Na aankoop van het Fort van Ertbrand is er behoorlijk veel werk geweest om het fort toegankelijk voor publiek te maken: nieuwe brugleuningen, vervangen brugdek, afdekken putten, verwijderen afval en asbest, enzovoort. Het gros van die werken is ondertussen uitgevoerd.

Ik heb dan ook het genoegen aan te kondigen dat het fort binnenkort voor de eerste keer ooit opengesteld zal worden voor het publiek, tijdens de fortengordeldag op 20 mei 2018: https://www.fortengordel.be/fort/fort-van-ertbrand/. Wegens verwachte grote toeloop zijn de rondleidingen die dag beperkt tot een 20 minuten, maar het is alvast een mooie teaser.
Omwille van de veiligheid, de bescherming van het gebouw en de kwetsbaarheid van de vleermuizenpopulatie, kan het fort niet vrij toegankelijk gemaakt worden. Wie het fort uitgebreid wil bekijken, kan in de toekomst gegidste rondleidingen volgen die geregeld in het zomerhalfjaar zullen plaatsvinden.

Het achterliggende Ertbrandbos, voordien decennialang afgesloten privéterrein, wordt vanaf 12 mei 2018 wel permanent vrij toegankelijk. Je kan dan onder meer rondom de fortgracht wandelen via de bedekte weg van het glacis.
Plaats reactie

Terug naar “België”