Poste d'Alerte

Algemene discussie over Belgische fortificaties
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Poste d'Alerte

Bericht door AvB »

rony schreef:Andreas,

De fotoos zijn gemaakt in Duitsland een stukje over de grens in munstereifel
misschien een duitse PA ?
Gr
rony
Dan is het een Duitse bunker ja. Misschien kan het topic worden gesplitst, om verwarring the voorkomen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Oli

Re: Poste d'Alerte

Bericht door Oli »

Dag allemaal !

Eerste, excuseer mijn nederlands, ik ben franstaliger :) Ik schrijf met veel fouten... ;)

Ik zoek sinds sommige manden een vreemd ding dat ik niet begrijp. Want dit Post is over de PA denk ik dat ik een oplossing zal vinden ! Ik ben een tekenaar en ik begin een stripverhal (juist een project, nog niet een volle) die tijdens de WW2 zich af speel. En het verhal begin in de buurt van Moresnet, rond de "Viaduc de la Gueule", de eerste dagen vaan de oorlog.

Mijn vraag is de volgende : Germans troops komt in Belgïe de 10/05/1940 aan 4u30. De grens met Duitsland is aan 5km van Moresnet en zijn viaduct door. De "Cyclistes-Frontières" ("Fietser grens" ?) bliezen het viaduct op 7u. 5km in 2u30 ? De viaduct door was een beetje belangrijk... En de eerste troepen komt aan Battice rond 12u. Wat hebben de troepen van duistland tijdens die 2u30 gedaan ????? En wanneer zijn ze in Moresnet aangekomen ? Wat is er tijdens dit tijd gebeurd ?

Ik zoek dit oplossing sinds een heeeeeeeeeeeeeeeel lange tijd :) Als iemand de aantwoord heeft zal ik heeeeel blij zijn !

Groeten,

Oli
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Poste d'Alerte

Bericht door MM 305 »

Beste Oli,

ik ga eens voor U nakijken of ik hierover informatie heb. Bij de Rue d'Aix was vroeger een Poste d'Alerte, daar zaten de manschappen die het viaduct van Moresnet hebben gedynamiteerd.
Bij Rue Langhaag en Rue du Village ligt een mooi gerestaureerd kasteeltje, daar hebben tijdens de beschietingen van de forten van Battice en Aubin-Neufchateau de Duitsers huisgehouden.

Met vriendelijke groeten,

Andreas
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Poste d'Alerte

Bericht door ducatim901 »

Dag Oli,
Ik heb helaas geen antwoord voor je maar je bericht is goed leesbaar.
Groeten en Jack.
Oli schreef:Dag allemaal !

Eerste, excuseer mijn nederlands, ik ben franstaliger :) Ik schrijf met veel fouten... ;)

Ik zoek sinds sommige manden een vreemd ding dat ik niet begrijp. Want dit Post is over de PA denk ik dat ik een oplossing zal vinden ! Ik ben een tekenaar en ik begin een stripverhal (juist een project, nog niet een volle) die tijdens de WW2 zich af speel. En het verhal begin in de buurt van Moresnet, rond de "Viaduc de la Gueule", de eerste dagen vaan de oorlog.

Mijn vraag is de volgende : Germans troops komt in Belgïe de 10/05/1940 aan 4u30. De grens met Duitsland is aan 5km van Moresnet en zijn viaduct door. De "Cyclistes-Frontières" ("Fietser grens" ?) bliezen het viaduct op 7u. 5km in 2u30 ? De viaduct door was een beetje belangrijk... En de eerste troepen komt aan Battice rond 12u. Wat hebben de troepen van duistland tijdens die 2u30 gedaan ????? En wanneer zijn ze in Moresnet aangekomen ? Wat is er tijdens dit tijd gebeurd ?

Ik zoek dit oplossing sinds een heeeeeeeeeeeeeeeel lange tijd :) Als iemand de aantwoord heeft zal ik heeeeel blij zijn !

Groeten,

Oli
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
fortaandenvechten

Re: Poste d'Alerte

Bericht door fortaandenvechten »

Oli schreef:Dag allemaal !

Eerste, excuseer mijn nederlands, ik ben franstaliger :) Ik schrijf met veel fouten... ;)

Ik zoek sinds sommige manden een vreemd ding dat ik niet begrijp. Want dit Post is over de PA denk ik dat ik een oplossing zal vinden ! Ik ben een tekenaar en ik begin een stripverhal (juist een project, nog niet een volle) die tijdens de WW2 zich af speel. En het verhal begin in de buurt van Moresnet, rond de "Viaduc de la Gueule", de eerste dagen vaan de oorlog.

Mijn vraag is de volgende : Germans troops komt in Belgïe de 10/05/1940 aan 4u30. De grens met Duitsland is aan 5km van Moresnet en zijn viaduct door. De "Cyclistes-Frontières" ("Fietser grens" ?) bliezen het viaduct op 7u. 5km in 2u30 ? De viaduct door was een beetje belangrijk... En de eerste troepen komt aan Battice rond 12u. Wat hebben de troepen van duistland tijdens die 2u30 gedaan ????? En wanneer zijn ze in Moresnet aangekomen ? Wat is er tijdens dit tijd gebeurd ?

Ik zoek dit oplossing sinds een heeeeeeeeeeeeeeeel lange tijd :) Als iemand de aantwoord heeft zal ik heeeeel blij zijn !

Groeten,

Oli
dat is mischien een van de mysterieuze dingen van de oorlog die niemand ooit te weten zal komen.

en nu in het frans voor de makkelijkheid.

et maintenant en français pour la commodité.

c'est peut-être l'une des choses mystérieuses sur la guerre que personne n'a jamais connaître la volonté de venir. en dat met mijn twee jaar frans. :D et deux ans avec mon français. :D
Laatst gewijzigd door fortaandenvechten op 28 apr 2011, 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Poste d'Alerte

Bericht door ducatim901 »

Een cursusje Nederlands ipv twee jaar Frans voor fortaandenvechten was beter geweest.........;-)
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
fortaandenvechten

Re: Poste d'Alerte

Bericht door fortaandenvechten »

ducatim901 schreef:Een cursusje Nederlands ipv twee jaar Frans voor fortaandenvechten was beter geweest.........;-)
JK
nou ik zit nog op school enneh. ik gebruik vaak spellings cotrole. ik heb nu geen office meer dus dat lukt niet echt.



met vriendelijke groet

Robin(voormalig fortwestervoort.)
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Poste d'Alerte

Bericht door WimVe »

fortaandenvechten schreef:
ducatim901 schreef:Een cursusje Nederlands ipv twee jaar Frans voor fortaandenvechten was beter geweest.........;-)
JK
nou ik zit nog op school enneh. ik gebruik vaak spellings cotrole. ik heb nu geen office meer dus dat lukt niet echt.
met vriendelijke groet
Robin(voormalig fortwestervoort.)
Dus toch .......
Maar uh Robin, mischien een typefout gemaakt ?

Vroegr, ja ik wordt oud, was er geen spellingscotrole en moest je alles uit je hoofd leren.....
Maar als je nu eens begint met aan het begin van elke zin een hoofdletter te plaatsen. Voor firefox heb je een spellingscontrole "ad on". Laad daarin, engels, nederlands, duits en frans en eke getypte tekst kun je kontroleren.
Oli

Re: Poste d'Alerte

Bericht door Oli »

Hartelijk bedankt voor uw reactie ;-)

Ik weet dat het heel vreemd is, maar voor mijn verhaal, dat better zou zijn als ik dat eindelijk maag weten !
Bedankt Andreas voor uw informatie. Dat is al een geod begin :)

Ik zal nog zoeken...
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Poste d'Alerte

Bericht door rony »

Dag Oli,

De duitse toepen zijn voor de grens gebleven met uitzondering van de verkenners die
te voet of per fiets in burgerkledij of in hollandse uniformen de grens overgestoken zijn.
Het doel van deze mannen was vooral de belgische bruggen die de duitse toepen nodig
hadden te ontdoen van de ontstekers , zodat ze niet konden springen
Deze eenheden waren hier zelfs al op 9 mei dus één dag voor de oorlog uitbrak.
Een andere prioriteit was de buitenste fortengordel rond luik, met als grootste fort
Eben -Emael , dat aangevallen is met duitse zweefvliegtuigen in opperste geheimhouding
gehouden , zodat het een verassingsaanval was , dit moest eest gebeurd zijn vooralleer
de duitse grondtroepen massaal de belgische grens zouden overschrijden, dit was om
4.30 uur belgische tijd.

Gr
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
Jake
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2014, 13:55

Re: Poste d'Alerte

Bericht door Jake »

MM 305 schreef:En dan nu nog 2 oude fotos. Locatie is mij niet bekend.
Hallo MM305,

de bovenste foto is gemaakt in Rocherath 1939 -Poste d'Alerte (PA 29)

Groeten Jake
Rudy J14
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2009, 13:15

Re: Poste d'Alerte

Bericht door Rudy J14 »

Er is een hele tijd geleden een boek over dit onderwerp verschenen.
Maar helaas heeft de schrijver zijn strijd voor het behoud van deze poste alerte uiteindelijk verloren.
http://www.info-lux.com/index.php?optio ... 2:portrait

groeten Rudy
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Poste d'Alerte

Bericht door MM 305 »

Bedankt voor de tip Rudy.

Met vriendelijke groet,

Andreas
Rudy J14
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2009, 13:15

Re: Poste d'Alerte

Bericht door Rudy J14 »

MM 305 schreef:Bedankt voor de tip Rudy.

Met vriendelijke groet,

Andreas
Dat is graag gedaan Andreas.
En misschien wist je het al,maar er is er onlangs ook nog eentje over het cointet-element verschenen.

Groeten Rudy
Plaats reactie

Terug naar “België”