L 422 in Woerden

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

L 422 in Woerden

Bericht door jopaerya »

Hallo

Is er iemand die mij kan helpen aan informatie over de L 422 in Woerden , tekeningen , foto's , alles is welkom .

Groeten Jos
Rob Mans

Re: L 422 in Woerden

Bericht door Rob Mans »

Hoi Jos,

Drie jaar geleden ben ik is wezen kijken in Woerden en op zoek gegaan naar de twee L422-gers. Een is zeker niet meer aanwezig. Een bewoner aldaar wist me dat te vertellen en wees aan waar de bunker had gestaan. Die andere zou bij een school moeten staan. Deze ligt pal tegen een nieuwbouwwijk aan en kreeg toen wel het sterke vermoedden dat de bunker daarvoor het veld heeft moeten ruimen.

Groetjes,
Rob
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: L 422 in Woerden

Bericht door Remco de Goede »

BRV doosje 965. Helaas geen copietje hier :( Maar als ik weer eens ga wil ik wel even copytje voor je maken.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: L 422 in Woerden

Bericht door jopaerya »

Bedankt Rob en Remco voor jullie informatie .

Groeten Jos
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: L 422 in Woerden

Bericht door bunkerpictures »

Woerden is een teleurstelling, ben er 3 of 4 jaar geleden al mee bezig geweest. Die bij de school, een middelbare bij het station, zou al ergens rond 1955 gesloopt moeten zijn en mogelijk een restant onder het voorplein liggen maar verder niets te zien. De andere zou in het stadspark aan het water met de molen gelegen hebben en waar nu iets van een lagere school staat maar ook hier niets meer. Een Woerdenaar gesproken die ik goed ken en die zijn hele leven al in Woerden woont maar die kan ook niets meer aanwijzen.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: L 422 in Woerden

Bericht door Remco de Goede »

Jos,

Ik heb van de week in het NA even gekeken bij de tekeningen van Woerden. Dit is het enige wat er aanwezig is mbt Woerden. Het is een tekening die ik in delen gefotografeerd heb. Wat het precies betreft kan ik niet echt opmaken uit de tekening. Op de overzichtstekening word gesproken over de HBS (vd valk Bouwmanweg) volgens het boek van Rolf zou hier een L422 gestaan hebben, maar de tekening lijkt er niet erg op.

Groot formaat tekeningen via PM verkrijgbaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: L 422 in Woerden

Bericht door Danny »

Lijkt meer op een vreemde 622...
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: L 422 in Woerden

Bericht door jopaerya »

Remco , je bent geweldig ,als je vrouw was kreeg je een kus . :D

Groeten Jos

Edit = de bunker is een L 422A zonder flakbettung 11.10 bij 11.10 klopt als een bus .
luchtkastelen 40-45

Re: L 422 in Woerden

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Jos en anderen,

:?: voordat er gezoend gaat worden.... verzin eens een goede reden voor twee Luftwaffe Flak-bunkers zonder Flak-bedding in een provinciestadje? Wat zat er in die aangrenzende gebouwen in Woerden dat zo belangrijk was dat ze er zulke heftige bunkers bij moetsen bouwen? En waarom een L422 en niet een meer gangbaar model?

Groet, René D.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: L 422 in Woerden

Bericht door jopaerya »

Hallo René

De L 422A met 2 nooduitgangen en een zelfs een overdekte gang naar een H.B.S. school moet wel een hoofdkwartier zijn ,
de vraag is aleen was dit een uitwijkhoofdkwartier of was dit een gewoon hoofdkwartier , als het een uitwijkhoofkwartier
zou zijn denk ik dat het voor de Luftgau Holland was . Een andere mogelijkheid is een hoofdkwartier voor een van de
Flakregimenten . Voor de keus van dit type kan ik je geen logisch aantwoord geven maar ja zo is onze hobby , één vraag
beantwoord gelijk weer 2 nieuwe vragen .

Het probleem is dat er over de Luftwaffe Flak in Holland erg weinig bekend is , maar ik ben nog steeds aan het zoeken .

Groeten Jos
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: L 422 in Woerden

Bericht door AvB »

BRV heeft de plek van de tweede L 422A verkeerd aangegeven. De bunker lag onder de Kon. Wilhelminaschool, is naar horen zeggen doorgebruikt door de BB en pas eind jaren 80/begin jaren 90 gesloopt voor nieuwbouw van de school. Ik zal later twee krantenartikels toevoegen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ergo
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2017, 22:50

Re: L 422 in Woerden

Bericht door Ergo »

Als ik als Woerdenaar zijnde ook nog een duit in het zakje mag doen (en voor zover deze info al niet bekend is bij deze en gene):

De bunker was naast de oude Wilhelminaschool (dateerde van ca. 1928) gebouwd en was er, zoals te zien is op de BRV-tekening, ook mee verbonden.
Om en nabij 1956 is er een sporthal overheen gebouwd en begin mei 1957 is de bunker in gebruik genomen als commandopost van de BB.
In 1967 is de bunker "verbouwd" (o.a. qua installaties) en daarna (tot midden jaren '80?) gebruikt als commandopost voor de BB èn noodbestuurspost voor de gemeente.(totale bezetting ca. 18 personen)

Het schoolgebouw is in de tweede helft van de jaren '70 vervangen door nieuwbouw en de sporthal en bunker zijn om en nabij augustus 1990 gesloopt (mede vanwege ongelijke zettingen van bunker en sporthal) en vervangen door nieuwbouw.

V.w.b. de andere bunker, die op het voorplein van de HBS, deze is inderdaad in 1956 al gesloopt.

Groet, Erik

Bronnen: eigen waarnemingen en verder het (online) bouwvergunningen- en krantenarchief van het RHC Rijnstreek en Lopikerwaard.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: L 422 in Woerden

Bericht door ducatim901 »

Dit geeft het verzet aan op een kaart uit '43.
Groeten JK
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ergo
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2017, 22:50

Re: L 422 in Woerden

Bericht door Ergo »

Waarvoor hartelijk dank, interessant. Blijkbaar was de bunker bij de vm. HBS nog niet aanwezig anders had er rechtonder ook een markering gestaan.

In het boekwerk “50 jaar H.B.S. in Woerden” van Dr. C.J. van Doorn uit 1969 (Stichts-Hollandse Bijdrage nr. 12.) vallen overigens de volgende “algemene beschouwingen” te lezen betreffende deze bunker.

M.b.t. de bouw:
“In de tweede helft van de oorlog, ik meen in 1943 of 1944, werd een grote bunker op het schoolterrein gebouwd in de hoek onmiddellijk rechts van de ingang. Hij was bestemd als schuilbunker voor een centrale post met telefoonverbindingen, maar heeft eigenlijk nooit als zodanig dienst gedaan.
Tijdens de bouw was het een ontzettende chaos op het voorterrein: stapels heipalen en alle mogelijke andere rommel; de uitgegraven grond uit de bouwput reikte ter hoogte van de eerste verdieping; een heimachine stond dagenlang te bonken. De heipalen stonden vrijwenaast elkaar om de enorm dikke bunkerwanden te kunnen dragen. Na voltooiing werden rode baksteentjes om de kolos heen gemetseld en een paar schoorstenen er bovenop, waardoor het gevaarte veel weg kreeg van een vriendelijk vierkant huisje met een plat dak.”

En m.b.t. de sloop:
“Verder werd in het najaar van 1956 nog het bunkermonster terzijde van de ingang in wekenlange arbeid met ontelbare springladingen dynamiet vernietigd, tenminste voorzover het zich bovengronds bevond. Voor de schooljeugd was de bunker na de bevrijding overigens een objekt van veel vermaak geweest. Vaak klommen er een stuk of wat jongens op, waarbij anderen bok stonden. Bovenop was het een wildernis; pruiken hooigras hingen over de randen. Toen de twee houten deuren het zoetjesaan begaven, konden ze ook door de gangen naar binnen. Er stond water in, maar dat mocht niet hinderen; de board- of triplexbekleding van de wanden werd voor een groot deel opgestookt en zo kronkelden soms rooksliertjes uit
de schoorsteentjes. Het gebeurde allemaal een beetje stiekem, maar toch niet onopgemerkt, evenmin overigens als het vuurtje stoken langs de droge spoorwegbermen.
Enkele jaren geleden kwam, tijdens een gesprek met een oud-leerling uit die tijd, ook de bunker nog eens op de proppen en zijn ogen begonnen te glinsteren. ‘Tjonge, jonge’ wat heb ik dáár een schik gehad! ‘ was het slot van zijn verhaal”

Groet, Erik
ivovanheeswijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2023, 05:15

Re: L 422 in Woerden

Bericht door ivovanheeswijk »

Gegroet allen,

Als docent geschiedenis aan het Minkema College in Woerden doe ik in mijn vrije tijd historisch archief onderzoek naar de Duitse invloed op het Minkema College (de vroegere HBS) tijdens de bezetting. Na het lezen van enkele archiefstukken in het RHC en het boekje van Van Doorn kwam ik erachter dat er een bunker heeft gestaan op het schoolterrein.

Vervolgens vernam ik via dit forum dat er al meerdere personen de afgelopen jaren onderzoek hiernaar hebben gedaan, waarvoor hartelijk dank!
Mijn doel is uiteindelijk om er achter te komen in hoeverre die Duitse invloed reikte, zowel op het onderwijs als op het gebouw en terrein van het schoolgebouw zelf en dat zou ik weer vervolgens willen vertalen naar lesmateriaal voor in de klas.

Graag zou ik dan ook met jullie in contact willen komen om hier meer over te weten te kunnen komen, dan wel onze krachten te bundelen voor wie geïnteresseerd is.

Hopelijk tot horens!

Met vriendelijke groeten,

Ivo van Heeswijk
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”