Stp. Gr. Moerdijk

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Stp. Gr. Moerdijk

Bericht door Remco de Goede »

Heren/dames,

Weet iemand toevallig in welke nederlandse kazemat een aantal duitse leuzen staan.

In een van de bunkers een een leus : Bunker Fallschirmjager rgt 1 en 5.1704 Flak 1 geschutz te vinden. Is dit een van de bunkers aan de Noordkant van de brug (kant van Dordrecht) en waar? vlak voor de brug met de flakbedding op het dak, of een van de bunkers in de rij langs de dijk?

Hoor graag.

Groet

Remco
Joop Schreuder †

Re: Stp. Gr. Moerdijk

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Remco,

Deze leuzen staan aan de binnenzijde van de Nederlandse groepsschuilpaats die schuin tegenover de VIS met FLAK bedding in het talud van de spoordijk staat.
Onduidelijk is of deze leuzen alleen door de "overwinnaars of bewoners" zijn aangebracht of ook voor de opnamen van de propagandafilm Sprung in der Feind.

Het is link om de lokatie te bezoeken. Treinen rijden met hoge snelheid vlak langs opstelling. Treinmachinisten waarschuwen gelijk de spoorwegpolitie als ze je zien.

Groet,

Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stp. Gr. Moerdijk

Bericht door Remco de Goede »

Joop,

Bedankt! Die moet ik wel kunnen vinden, zal wel zorgen dat ik binnen zit als er een trein langs komt. En als ze me wel zien ben ik weg voor de spoorwergpolitie er is :) Ben benieuwd wie de teksten geplaatst heeft.
Joop Schreuder †

Re: Stp. Gr. Moerdijk

Bericht door Joop Schreuder † »

Remco, op zondag rijden er weinig treinen :lol:

Succes,

Joop
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stp. Gr. Moerdijk

Bericht door Remco de Goede »

Joop Schreuder schreef:Remco, op zondag rijden er weinig treinen :lol:

Succes,

Joop
Tnx! Als je zondag een trein hoort toeteren op de Moerdijkbrug weet je hoe het komt :ugeek:
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Stp. Gr. Moerdijk

Bericht door Danny »

Dat ziet er wel leuk uit. Alleen oorlogse graffiti ghehe
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stp. Gr. Moerdijk

Bericht door Remco de Goede »

Heb m gevonden hor! Die treinen denderen idd erg dichtbij langs!
De 622 aan de dordrecht kant (die van de motorclub) is trouwens ook open (linker deur) maar van binnnen ziet hij er beroerd uit, helemaal uitgefikt. Echter wat wel apart was waren de ingangsverdedigingen. Zulke grote gaten heb ik nog nooit gezien (bij een bunker ;) ). Zal straks even een fototje uploaden.
Joop Schreuder †

Re: Stp. Gr. Moerdijk

Bericht door Joop Schreuder † »

Remco,

Goed dat je niet tot halfom gehakt ben vermalen :D

Die afwijkende afmeting van de ingangsverdediging is mij nooit opgevallen :roll: . Ben jij ook in de 621 aan de andere kant van de brug wezen kijken of het daar ook zo is?
De bunker is een tijd in gebruik geweest door de NAM (springstofopslag voor seismisch onderzoek) en er heeft een champignonkweker in gezeten. Best mogelijk dat er toen iets is aangepast.
Het kan ook te maken hebben met het feit dat de ingang behoorlijk hoger ligt dan het vloerpeil in de bunker, zodat men schuin omhoog moest kunnen schieten.
In de tijd dat ik bij de exploitatie betrokken was (oefenruimte popgroepen :geek: en het motorcluppie :twisted: ) is er inwendig niets gesloopt en behalve het aanbrengen van elektra en een kachel niets
gewijzigd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stp. Gr. Moerdijk

Bericht door Remco de Goede »

Joop,

Aan de andere kant ben ik wel eens geweest en daar was dit niet het geval. Op Goerree zijn ook wel een aantal bunkers met een grote ingangsverdediging maar dit heb ik echt nog nooit gezien. Ik zou zeggen oordeel zelf. Tevens bevinden zich er ook vreemde haken/beugels in de ingangsverdediging. Maar wellicht zijn deze na-oorlogs.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
jan lugtmeijer †

Re: Stp. Gr. Moerdijk

Bericht door jan lugtmeijer † »

Heeft het niet te maken met het naderhand inbouwen van het staal?
En om ver genoeg omhoog te kunnen schieten moest de plaat schuin ingebouwd worden, daardoor werd het gat ook groter.
eingangsverteidigung.jpg
eingangtekst.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Stp. Gr. Moerdijk

Bericht door Nathan »

Leuk documentje Jan. Ik heb alleen legio voorbeelden gezien van bunkers met een getrapte ingang waar de plaat recht ingebouwd is. Dus de eigen voorschriften werden weer eens niet altijd nageleefd. Wbt de 622, het lijkt er op dat de platen nooit geplaatst zijn, of dat ze na de oorlog verwijderd zijn en alles weer netjes is gestucd. De vreemde beugels lijken me ophangpunten voor ramen oid??? Aangezien de bunker als oefenruimte en motorclubhuis heeft gediend. Joop, kan jij dat bevestigen of ontkrachten?

Remco, de grote gaten die jij op Goeree bedoelt komt omdat daar de 422P01's ingebouwd zijn. De echte grote jongens zeg maar. Wbt de grote van de gaten in de 622 ligt het er maar net aan welke plaat er gebouwd/geplanned is. Als je een MG plaat neemt zal je een groter gat hebben dan bij een kleinere Gewehrschartenverschluss.

Groeten, Nathan
Joop Schreuder †

Re: Stp. Gr. Moerdijk

Bericht door Joop Schreuder † »

Nathan,

In de periode dat het oefenruimte was waren de gaten dichtgemaakt (geklampt) met houten schotten en glaswol ertussen.
Tijdens de Laveloosperiode waren de gaten open teneinde de kratten bier en fris makkelijk te kunnen transporteren :lol:

Wat eventueel nog zou kunnen is dat de bevestigingsbeugels recent zijn aangebracht, de bunker is in gebruik geweest door de aannemer van de HSL.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stp. Gr. Moerdijk

Bericht door Remco de Goede »

De beugels bevinden zich ook bij de ingangen van de bunker, bovenaan en onderaan de trap, dus weet niet hoe en wat. Maar het lijkt er inderdaad op dat er nooit pantserplaten geplaatst zijn. Vreemd dat deze bunker zo afwijkt van de 621 aan de overkant.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Stp. Gr. Moerdijk

Bericht door Ruud »

Nathan schreef: Remco, de grote gaten die jij op Goeree bedoelt komt omdat daar de 422P01's ingebouwd zijn. De echte grote jongens zeg maar. Wbt de grote van de gaten in de 622 ligt het er maar net aan welke plaat er gebouwd/geplanned is. Als je een MG plaat neemt zal je een groter gat hebben dan bij een kleinere Gewehrschartenverschluss.

Groeten, Nathan

De toegepaste plaat werd bepaald door de functie van ruimt waarin de ingangsverd. was gesitueerd. Een personeelsverblijf kreeg (volgens voorschrift!) een plaat met een grote opening zodat deze tevens dienst kon doen als ventilatieopening. Andere ruimte dus de plaat met kleinere opening ofwel de zogenaamde MG-plaat.
De schuine geplaatste plaat werd idd toegepast, hiervan zijn wel voorbeelden te vinden ... kom ik weer op 'mijn' probleem, ik sleep het foto-ding nooit mee.
De beugels lijken mij idd om een kabelhaspel oid in te hangen, iig niet Duits. Het lijkt mij vrij zeker dat de ingangsverd. nog geplaatst moest worden (mooi voorbeeld van het later plaatsen van pantsermateriaal is de bunker van Bunkerbehoud in zeeland).
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
jan lugtmeijer †

Re: Stp. Gr. Moerdijk

Bericht door jan lugtmeijer † »

Ruud schreef: Het lijkt mij vrij zeker dat de ingangsverd. nog geplaatst moest worden (mooi voorbeeld van het later plaatsen van pantsermateriaal is de bunker van Bunkerbehoud in zeeland).
g,Ruud
Daar heb ik de foto van de schuin ingebouwde plaat ook genomen die ik samen met het document heb ingescand :D
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”