Bilthoven

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Klasio †

Re: Bilthoven

Bericht door Klasio † »

Hallo Rob,

Bedankt voor plaatsen van de tekening, geeft een beter beeld van deze zo'n Mannschaftsunterstand. Ik ben dit ontwerp niet in mijn spulletjestegen gekomen, maar dat wil niet zeggen dat ie mogelijk ook niet ergens anders gebouwd is. Probleem met dit soort FA bunkers is dat er een enorme variatie in ontwerpen is.

Groeten, Klaas
Rob Mans

Re: Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

Kan iemand mij vertellen wat de functie van dit gebouw zou geweest kunnen zijn? Er is hier bitter weinig over bekend. Het is gebouwd in een T-vorm en waarschijnlijk heeft dit gebouw in relatie gestaan met het twee jaar geleden gesloopte gebouw dat de vorm had van een U. Dit gebouw, dat door de lokale bevolking "het U-vormig gebouw" werd genoemd, had op elk hoekpunt een mast staan. Een en ander hierover heb ik al is verteld in dezelfde topic "Bilthoven". Misschien dat Klasio wat over kan vertellen.... ;)
01.JPG
02.JPG
05.JPG
06.JPG
Groetjes,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Bilthoven

Bericht door Sebastiaan »

Doet me een beetje denken aan de Duitse barakken die ik in Wassenaar heb gezien. Misschien dat het iets in die richting is?

Gr. Sebastiaan.
IMG_6334.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Bilthoven

Bericht door Klasio † »

Hoi Rob,

Duitse T-vormige gebouwen zijn in Nederland vooral bekend van het standaard Auswertungs-gebouw zoals dat in de Luftwaffe Jägerleitstellingen (Y Verfahren) werd gebouwd. Een bekend voorbeeld hiervan is het Auswertung gebouw te Schagen van de Jägerleitstellung Sneeglöckchen. Zie http://home.quicknet.nl/qn/prive/jw.dra ... euwklokje/ (maar niet alles voor waarheid aannemen op deze site...)

Het gebouw te Bilthoven mag hier dan een beetje op lijken, maar het is uitgesloten dat de Bilthoven een Y-Jägerleitstelling heeft gestaan. Maar waarvoor was het gebouw dan wel... In het boek 'Die deutschen Funknachrichtenverfahren bis 1945' van Trenkle staat op pagina 151 een foto van een gelijksoortig T-gebouw in de buurt van Berlijn, dat door de Abwehr als 'Zentral- und Empfangsgebäude' werd gebruikt. Zie bijlage voor foto. Over dit gebouw is een discussie geweest op het Lostplaces-forum. Hier kreeg ik o.a. de volgende reacties:

"Hi Klaas, I didn't think that this building with the T-Hut was build espacially for the Abwehr etc. - in my opinion it bears a standard element type for official buildings like schools, little town halls etc., in the standards of the 30's. I begun in 2000/01 to collect further material of building standards of bulidings in the 3rd Reich for a doctors thesis (use of this buildings in the FRG), but did't went on... - and on many photos there are similar bulidings to that, but non of the Abwehr...."

"I'm not sure if this is a standard building - or a military building at all. It might simply be a house that has been "in the wrong place at the wrong time" - like the one in Wohldorf which housed the Überseefunkzentrale of the Abwehr. If it should really be a standard building - and be it just one derived from Kaserne buildings - it might have looked different in other parts of Germany. Think of the Luftwaffe Kaserne buildings: They sure are kind of similar, but always bear a "local touch", using regional materials and style details."

Het lijkt er dus op dat dit soort T-gebouwen als Duits architectuurontwerp dus veel voorkomend is en o.a gebruikt is voor scholen, gemeentehuizen, kazernegebouw et cetera. meer specifiek zijn voor T vormige gebouwen dus ook functies als Y-Jägerleit-Auswertung en Zentral- und Empfangsgebäude bekend.

De functie van dit gebouw te Bilthoven kan dus van alles geweest zijn (behalve Jägerleit Auswertung). Gezien de masten bij het U-vormige gebouw lijkt een functie als radiozendstation een mogelijkheid, maar dat is zuiver speculatief en niet gebaseerd op feiten.

Heb je (of iemand anders) mogelijk een (BRV?) tekening van de indeling van dit T-gebouw en het U-Gebouw? Wat Is de functiebenaming van de BRV voor deze gebouwen?

Groeten, Klaas


Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan lugtmeijer †

Re: Bilthoven

Bericht door jan lugtmeijer † »

Plattegronden T- en U-gebouw Bilthoven:
tgebouwbilthoven.jpg
ugebouwbilthoven.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bilthoven

Bericht door ducatim901 »

Kunnen het misschien Wirtschaftsgebaude zijn voor de troepen die het hoofdkwartier verdedigden.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Rob Mans

Re: Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

Hoi Klaas,

Hier de tekening van BRV. De T en het U-vormig gebouw worden beiden genoemd als "woonschuilplaats". Maar ja, BRV zit of zat er wel eens vaker naast met het toekennen van een bepaalde functie. Een hele poos geleden heb ik is een dokumentaire gezien over het Duits architectuur in de dertiger jaren. Daar kwamen ook de T-vormige gebouwen in voor. Er was zelfs een speciale naam voor dit soort gebouwen.....weet alleen niet meer hoe deze heette. De meeste van deze gebouwen hadden voor de oorlog inderdaad een civiele functie. Mijn gevoel zeg me wel dat het T-gebouw in Bilthoven wel een militaire functie heeft gehad, maar wat voor.....In eerste instantie heb ik weleens gedacht dat het gebouw onderdeel was van de toendertijd gelegen Flakbatterij in het Heidepark, dat er niet zover vandaan lag. Om het terrein van het Heidepark liggen diverse manschappenonderkomens, waarbij ik concludeerde dat het T-gebouw niet gebruikt zou kunnen zijn als onderkomen voor deze Flakbatterij. Daarom zie ik eerder de link met het U-vormige gebouw met zijn 4 masten.
00.JPG
Groetjes,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rob Mans

Re: Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

ducatim901 schreef:Kunnen het misschien Wirtschaftsgebaude zijn voor de troepen die het hoofdkwartier verdedigden.
JK
Hey jack,

Nee lijkt me niet, omdat de afstand van het voormalig Hauptquartier 88.Armeekorps naar dit gebouw te ver is....1,5 km. Binnen en net om het gebied van het hoofdkwartier heen, liggen verschijnende manschappenonderkomens waar je gerust vanuit kan gaan dat dit de onderkomens waren van de verdedigende troepen van het Hauptquartier.

groetjes,
Rob
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bilthoven

Bericht door ducatim901 »

Ha die Rob,
Ik ga er van uit dat niet ieder Duitse soldaat zo maar binnen Gef.Std. van het 88 leger kon komen.
Voor het zelfde geld was er ook een een opfris mogelijkheid voor soldaten die van het front in het oosten kwamen, deze konden in tijd van een luchtlanding op het hoofdkwartier bv bijspringen voor de verdediging, OK het is zomaar een gokje niks historisch onderbouwd ofzo.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bilthoven

Bericht door maarten-stahlbeton »

kick!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Rob Mans

Re: Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

Er is niet zo'n goed nieuws te vermelden over Bilthoven.
Het gaat over de sanitatsunterstand van het Hauptquartier 88 armeekorps aan de Tollenslaan. Afgelopen jaren zijn er in en om het bunkercomplex een aantal villa's gebouwd. Nou heeft een van de bewoners een sloopvergunning aangevraagt voor de sanitatsunterstand en gekregen. Wat hij met de grond na de sloop van de bunker wilt doen is niet duidelijk omdat die het niet wil toelichten. De stichting Menno van Coehoorn had een rechtzaak gestart tegen de verstrekking ervan, maar trok het bezwaar uiteindelijk in. Er bleek geen enkele juridische grond te zijn waarop de vergunning geweigerd kon worden. Op dit is Menno van Coehoorn bezig, doormiddel van een procedure, om te proberen het gehele complex een monumentenstatus te geven.
DSC_0070.JPG
Groetjes,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bilthoven

Bericht door Remco de Goede »

Ik dacht dat de dochter van Brugman een van de huizen daar gekocht had, mag hopen dat die er niet achter zit :(
Rob Mans

Re: Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

Hoi Remco,

De dochter van Hans Brugman heeft die brunnenstand in d'r tuin staan, die loopt zeker geen gevaar ;)

Groetjes,
Rob
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bilthoven

Bericht door Remco de Goede »

Rob,

Gelukkig :) , is het niet wat voor jou om brugmans huis tzt over te nemen incl SK (en inhoud) ;)
Rob Mans

Re: Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

Remco de Goede schreef:Rob,

Gelukkig :) , is het niet wat voor jou om brugmans huis tzt over te nemen incl SK (en inhoud) ;)
Zou het graag doen Remco en ik denk dat Hans Brugman daar ook geen probleem mee heeft. Moet ik eerst maar is gaan praten met m'n werkgever :mrgreen:

Groetjes,
Rob
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”