Slag om het Mark kanaal nabij Oosterhout

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Plaats reactie
Lars
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2017, 18:13

Slag om het Mark kanaal nabij Oosterhout

Bericht door Lars »

Ik ben hier nieuw en hoop veel van jullie te kunnen leren.
Ik ben een onderzoek gestart naar de sporen van onze bevrijders die een belangrijke rol hebben gehad in de slag om het Mark kanaal in oktober 1944 en de bevrijding van mijn woonplaats Oosterhout (NB).
IK zie op oude bomen vele honderden kogel inslagen en de uitwerkingen van scherf en granaat splinters, verder kom ik oude schuttersputten tegen en vrij recent heb ik mijn tweede (vermoedelijk Duitse) mortierput gevonden. Binnen een stellingengebied met restanten van loopgraven zie ik boven het zand nog twee betonversperringen uitsteken met op de top een stuk verbogen ijzer (hijsoog ?) Ik heb het vermoeden dat ik hier te maken heb met drakentanden/tetraëders/hocker hindernis ?
Wat zijn de afmetingen van de Duitse mortierputten ?
Mijn bedoeling is als volgt:
Ik wil de route van onze bevrijders vanaf Breda richting Teteringen, de boszuiveringen en uiteindelijk de slag om het Mark kanaal in beeld brengen waarbij ik de schot schades op de bomen laat opnemen in een wandel route met informatie borden en foto's van onze bevrijders (toen en nu).
De restanten van de versperringen (2 van beton), de 2 mortierputten en de resten van de schuttersputten en loopgraven moeten dan worden opgenomen in dit geheel zodat een logisch en goed te volgen verhaal ontstaat om daarmee onze bevrijders te eren en dit voor toekomstige generaties te behouden en over te dragen. Ik hoop dit klaar te krijgen voor okt 2019, de 75 jarige herdenking. Iedereen die hierin kan mee denken, tips heeft of wil helpen met veld onderzoek, bronnen onderzoek, etc is van harte welkom.

Met vriendelijke groet,
Lars van Lier
Joop Schreuder †

Re: Slag om het Mark kanaal nabij Oosterhout

Bericht door Joop Schreuder † »

Beste Lars,

Als jij de locatie van de door jou gevonden betonnen restanten aangeeft kan ik eens een poging wagen in de luchtfotobestanden. Een echte Hocker anti-tankversperring zie je niet over het hoofd.
Voor wat betreft het duiden van huidige restanten van niet-duurzame veldversterkingen (loopgraven, schuttersputten etc) is de hoogtekaart van Nederland een goed hulpmiddel:
https://app.map5.nl/nltopo/#rd/relief_s ... 2/405246.6
Gratis met vervelende blokjes in beeld maar tegen betaling halen ze die weg.

Succes!
Greetz,

Joop
Lars
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2017, 18:13

Re: Slag om het Mark kanaal nabij Oosterhout

Bericht door Lars »

Bedankt voor je reactie Joop !

Ik ga foto's maken en de locatie bepalen.

Met vriendelijke groet,

Lars
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Slag om het Mark kanaal nabij Oosterhout

Bericht door ErwinZ »

Je kan hier ook kijken of er lucht foto's zijn van jouw gebied: http://www.rafluchtfoto.nl/ Voor schuttersputjes heb je wel hoge resolutie foto's nodig dus dat kan vrij prijzig worden. En als je het nog heel bont wil maken kan je altijd nog naar Schotland: http://ncap.org.uk/
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”