Rotterdam

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Joop Schreuder †

Re: Rotterdam

Bericht door Joop Schreuder † »

Ik hou het op een "BB" onderkomen voor 4 man, zoals ook geplaatst bij oa de Luchtwachttorens. Bijvoorbeeld voor een meetploeg die op een nabijgelegen hoog object explosiedetectie en fall-out metingen moest verrichten en daarna zien te overleven.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door maarten-stahlbeton »

Deze zijn vandaag op AHF gepost. Schijnt in Rotterdam te zijn. Herkent iemand de locatie wellicht?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door ErwinZ »

Houten frame met stenen voro gewicht? Lijkt me voor training. Was er een Luftwaffe school in Rotterdam?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door AvB »

De verkoper zegt Rotterdam maar het komt uit een serie waar ook in Rotterdam in zit. Ik herken de gebouw op foto 2 op de achtergrond niet als Rotterdam rond 1940.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door Remco de Goede »

Vandaag vond ik bij toeval (tijdens een plaspauze in de berm) een stukje Duitse Waalhaven geschiedenis. Lag op een hoop oud ijzer en afval om opgehaald te worden.

Sorry voor de slechte foto.
Heb m maar in mn kofferbak gegooid om te voorkomen dat hij met het vuilnis meeging. Ik doe er niks mee dus al iemand interesse heeft (musea gaan voor privepersonen) laat maar weten. Hij is wel krom zoals op de foto te zien maar wel compleet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door AvB »

Leuk. Ik zou het aan Museum Rotterdam 40-45 Nu (wie die naam heeft verzonnen) geven. http://www.40-45nu.nl/
Lijkt me de meest logische plek.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Rotterdam

Bericht door WimVe »

Ik weet niet echt war dit te plaatsen:
Film over oud Rotterdam met op 11:28 een stukje voor het forum.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door AvB »

11:28 is het eind van de film? :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door WimVe »

AvB schreef:11:28 is het eind van de film? :)
ggrrmmbbl, nou vooruit 4:35 dan.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door AvB »

Mooi ja die Flakposities!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door WimVe »

Iemand die weet wie/wat er in de villa Welgelegen, Parklaan 15 I, 3016 BA, Rotterdam tijdens de oorlog ?
Villa is door de duitsers ingenomen en gebruikt.

Ortskomandant zat iets verder richting euromast, dacht ik.
BunkerOwner

Re: Rotterdam

Bericht door BunkerOwner »

WimVe schreef: 20 apr 2017, 09:41 Iemand die weet wie/wat er in de villa Welgelegen, Parklaan 15 I, 3016 BA, Rotterdam tijdens de oorlog ?
Villa is door de duitsers ingenomen en gebruikt.

Ortskomandant zat iets verder richting euromast, dacht ik.
Liggen ook bunkers in die villla-tuinen.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door WimVe »

BunkerOwner schreef: 20 apr 2017, 13:45
WimVe schreef: 20 apr 2017, 09:41 Iemand die weet wie/wat er in de villa Welgelegen, Parklaan 15 I, 3016 BA, Rotterdam tijdens de oorlog ?
Villa is door de duitsers ingenomen en gebruikt.

Ortskomandant zat iets verder richting euromast, dacht ik.
Liggen ook bunkers in die villla-tuinen.
Guido,

Bij de Ortskomandant (laatste in de rij, ri euomast) wel ja maar welke andere tuinen en villa's bedoel jij en heb je daar "bewijs'" van ?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam

Bericht door AvB »

Wim, heb de topics samengevoegd. Zie voor een kaart met alle functies.
viewtopic.php?f=45&t=982&hilit=rotterdam#p10096

Feldgendarmerie zat volgens deze kaart in Villa Welgelegen.

Er is nog maar een bunker in dit gebied en dat is de commandobunker achter Villa Rozenlust. Deze huidige villa is herbouwd in de jaren 80. Het oude pand was een stuk kleiner.
Nicht ärgern - Nur wundern!
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Kralingse Bos – Duits radiohuisje (?)

Bericht door M.S.Laarman »

Van de week kwam historicus Dik Vuik bij mij langs. We werken samen met een aantal WO2 projecten. Hij kent mijn interesse voor de stad tijdens WO2, en vertelde me het volgende; ik citeer uit zijn tekst:

'In het Kralingse Bos staat op het terrein van de gemeentewerf een bakstenen huisje achteraan het werfcomplex, dat door medewerkers al geruime tijd wordt aangeduid als het ‘Duitse radiohuisje’. Het huisje zou in de Tweede Wereldoorlog door Duitsers zijn gebouwd en zijn gebruikt voor een radio-installatie. Bij een bezoek blijkt achter de bakstenen een circa 20 cm betonnen muur schuil te gaan. De voordeuren zijn van zwaar staal. Het dak is van binnen uit niet goed te zien, er zijn platen tegen het plafond geplaatst waardoor het oorspronkelijke dakmateriaal niet meer is te zien. Langs de muur zijn restanten te zien van 5-6 elektriciteitskabels, aan elkaar vast maar nergens meer aan verbonden.
Boven op het dak is een vreemd uitsteeksel te zien, dat een behuizing lijkt te zijn geweest van iets.'

Nu staat in verzetsrapporten dat op die locatie een munitiedepot van de Wehrmacht zat. Dat kan dus kloppen met een Duitse oorsprong. Het wordt genoemd in een rapport van de KP, datum onbekend maar waarschijnlijk 1945: Munitieuitgifte, Kralingsche weg 39, Theehuis. (tegenwoordig boshut de Big)
Een ander rapport uit 2 december 1944: Kralinger hout. In het zuidwestelijk gedeelte ervan bevinden zich opslagplaatsen (vlak ten oosten van de vijvers) voor munitie, art., mijnen e.d. Momenteel is daar echter geen munitie aanwezig. Het terrein is afgezet en wordt bewaakt door 2 schildwachten aan de XX Kralingse weg. Onder de voetpaden zijn landmijnen aangebracht.

Afijn, vanmorgen zelf even gaan kijken en foto's mogen maken. Zie de bijlages.

Kent iemand dergelijke gebouwtjes? Kan het een aggregaat gebouw zijn, zoals ook bij Bergen op Zoom nog aanwezig is, in dat geval voor een Knickebein K5 installatie? Wat is de vreemde constructie op het dak?

Het zou in mijn ogen wel een kleine sensatie zijn als er nog een gebouwtje opduikt in Rotterdam van Duitse oorsprong, zoveel zijn dat er niet meer anno 2017.

Maurice
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”