Rotterdam

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
jasper j
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 mar 2009, 20:39
Locatie: Fijnaart

Rotterdam

Bericht door jasper j »

Vraagje staan er in en rondom rotterdam nog duitse bunkers of is alles gesloopt?
Heb graag wat meer info over de exacte locaties en de doeleinden van deze werken.

mvg
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door Remco de Goede »

Jasper,

Er schijnt nog wel een VF te staan ergens in de buurt van de Maastunnel als ik me niet vergis. Kan zo snel even geen foto's vinden. Maar volgens mij heb ik wel eens fotos van Arthur (http://www.bunkersite.com" target="_blank) gezien. Verder kwam ik onlangs een tekening van een aantal bunkers op het quarantaine eiland in de Heijsehaven (Waalhaven) tegen. Maar voor zover ik heb kunnen zoeken was ook hier niks meer te vinden, maar moet nog eens goed gaan zoeken. Verder resteert er zo goed als niks.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door AvB »

Achter villa Rozenlust aan de Parklaan ligt nog een Vf bunker met ramen.
Het pand wordt nu door een advocaat gebruikt en de bunker dient als opslag van archieven.
Op de strook groen in de parklaan lagen diverse bunkers en ook in andere tuinen in het Scheepvaartkwartier lagen
enkele bunkers. Helaas zijn deze allemaal gesloopt.
Verder zou er nog ergens een luchtafweer bedding moeten liggen maar dat weten anderen misschien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door AvB op 04 mar 2009, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Joop Schreuder †

Re: rotterdam

Bericht door Joop Schreuder † »

Beste Jasper,

Er zijn nog wel beton- en andere werken in Rotterdam stad over, maar het is zoeken geblazen. Ik heb van het centrum in ieder geval een kaartje waar de (voormalige) bunkers op staan, ook de bunker waar Atrhur naar verwijst.

In de omgeving van de havens en in Zuid is nog het een en ander terug te vinden, meestal in de vorm van gebouwtjes enzo. Echte dikke bunkers zijn er niet meer. De Schnellbootbunker in de Waalhaven met de twee brandstofbunkers is in de jaren 60 gesloopt, evenals de Luftschutzbunkers. De 8 grote munitiebunkers achter het Quarantaine Station zijn in de jaren 70-80 allemaal gesloopt.
De vele betonnen werken, behorende bij de vier grote flakbatterijen zijn al vrij vlug na de oorlog gesloopt cq onder het zand (Spaanse polder) verdwenen.

In ieder geval succes bij je zoektocht en als je wat tegenkomt hou ik me aanbevolen...

Greetz

joop
Bunkers Rotterdam Centrum kroon april 1945.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door AvB »

Volgens deze kaart moet het dus de Kampfkommandant commandobunker zijn.
Is dit een verzetskaart Joop? In hoeverre kloppen de locaties?
Mooi kaartje, ik ga in het weekend even wandelen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Joop Schreuder †

Re: rotterdam

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Arthur,

Dit is een verzetskaart met als thema de lokaties van Duitse werken, gevorderde panden en de Duitse functies. De uitwerking van de infanteristische verdediging is niet nauwkeurig.
Ik heb van een andere kaart, die als thema de infanterie verdediging heeft, de betonwerken overgezet op mijn tekening. Zie onderstaade.
Oordeel zelf zou ik zeggen. Voor zover ik vanaf de luchtfotos heb kunnen nagaan klopt een en ander wel.
Greetz

joop
Alle Bunkers Rotterdam Centrum.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: rotterdam

Bericht door PdK »

Ik heb me nooit eerder verdiept in Rotterdam, maar kwam wel ooit tekeningen tegen. Gelukkig gescand. Nu beginnen ze door dit toeval erg interessant te worden.

Nummer 36(?) op de verzetskaart
Rotterdam_Luftschutzbunker_Ortskommandantur (brv).jpg
Iets verderop aan de Blokmakersstraat 44. Doucheruimtes in een school. Bestaat deze nog?
Rotterdam_Waschbecken_Schule_Blokmakerstraat (brv).jpg
Opnieuw iets verder aan de Koushaven/IJselhaven. Waar een waterbergplaats was/is gesitueerd. Kijkend op google earth lijkt er nog de zelfde of een vervanging te staan?
Rotterdam_Trinkwassertanks (brv).jpg
Untitled-1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: rotterdam

Bericht door Joop Schreuder † »

Hee Peter,

Moerdijk/Dordrecht, Rotjeknor en omgeving hebben mijn speciale aandacht, vandaar.

Je tank is een mooie, het is de watertank van DWL Rotterdam die drinkwater en demiwater tbv vulling van stoomketels leverde aan schepen in het Rotterdamse havengebied. (ook nu nog, zij het deels geprivatiseerd). Vanuit de tank werden de waterboten geladen die het water naar de schepen brachten. Was een mooie vraag geweest voor de Quiz....
Tank DWL Rotterdam.jpg
De Luftschutzbunker zou inderdaad nummer 36 kunnen zijn, de tekening geeft aan dat er nog een bunker haaks op staat, heb jij daar gegevens van? Mooie tekeningen overigens.
Bunker kievitslaan.jpg
Greetz

Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: rotterdam

Bericht door Joop Schreuder † »

Peter, dat er van de wasbakken nog iets te vinden zal zijn kan je vergeten. Het blijkt om het voormalige scheepsinternaat te gaan dat na een aantal eerdere verbouwingen en leegstand onlangs helemaal is verbouwd tot Hindoe basisschool de "Shri Saraswatie School .

Joop.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: rotterdam

Bericht door PdK »

Ha Joop,

Ah alleen wasbakken, ik dacht ook even douches te zien. Het is in ieder geval iets dat het gebouw er nog staat.

Wat betreft die tank, interessant! En deze is in gebruik genomen door de Duitsers, of hebben hun eigen nog geplaatst?
En inderdaad een goede voor de quiz, had ik ook eens wat kunnen winnen!

Voor de rest heb ik helaas geen gegevens van de luftschutzbunker..
Joop Schreuder †

Re: rotterdam

Bericht door Joop Schreuder † »

Peter, dit kwam ik tegen op http://deoudrotterdammer.nl/brieven/pages/oorlog.php" target="_blank" target="_blank

"J.A. Couvee
71 Kingsclaire Street
Campbelltown 2560
NSW Australië

De waterboten

Gedurende de Duitse bezetting was de gehele vloot van waterboten gevorderd. De Maas 5 en 6 waren in Rotterdam voor de stad. De Maas 3 lag in Hoek van Holland en verder was er een in Den Helder en een in Frankrijk. Ik werkte op de Maas 6 onder kapitein Willem Jager en ging ’s avonds naar school. Opeens werd ik overgeplaatst naar Hoek van Holland om op de Maas 3 te gaan onder kapitein Willem Visser. Dat bracht, met het oog op school, toch wel wat problemen met zich mee.

In Hoek van Holland leek het wel of ik in een heel andere wereld terechtkwam. Wij voorzagen geen schepen van water maar het eiland Rozenburg. Onder de vlag van het Rode Kruis lagen aan de steiger het kerkschip De Hoop en een tweepijps sleper, waarschijnlijk van Leen Smit. In de berghaven lagen twee schepen van de reddingsmaatschappij en het vuurschip Maas"

Het eiland Rozenburg...... Kernwerk Hoek van Holland??

Joop
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: rotterdam

Bericht door jopaerya »

Hallo

Met opruimen van mijn afbeeldingen bestand kwam ik deze nog tegen , voor de liefhebber .

Groeten Jos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door tim »

hoi jos, leuke info.
weet jij ook een datum?
ik denk ergens rond einde 44?
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: rotterdam

Bericht door jopaerya »

Hallo Tim

Ik zou het echt niet weten , maar ik denk ook eind 1944 .

Groeten Jos
Mark89

Re: rotterdam

Bericht door Mark89 »

Heeft iemand nog fotomateriaal van de Schnellbootbunker en de twee brandstofbunkers aan de Waalhaven? Op internet is er over dit onderwerp jammerlijk weinig te vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”