'Werkzeugkasten' boerderijbunkers 1940-45, herbestemming & g

Discussies over de tweede wereldoorlog.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

'Werkzeugkasten' boerderijbunkers 1940-45, herbestemming & g

Bericht door Rene Ros »

[Ik zie momenteel geen toepasselijker forum dan deze. Valt me nu pas op dat de fora voor Duitse werken beperkt is tot de Atlantikwall. RR]

Bron: persbericht Stichting Militaire Traditie

In de jaren 1940-45 bouwde de Luftwaffe tientallen vliegvelden in het bezette Nederland. Op dit moment komt een aanzienlijk deel van dit erfgoed op de markt door reorganisaties bij Defensie. Het herbestemmingsvraagstuk van dit "besmette erfgoed" dient zich aan. Wat is dit voor architectuur? Moeten we het behouden? Wat is de commerciele waarde van deze verscholen nederzettingen? Deze vragen waren voor Stichting Moderne Traditie reden genoeg om een symposium te te organiseren en aanstaande 12 juni is het zover.

Zie http://www.motra.eu/" target="_blank voor meer informatie en beeldmateriaal
pauldijkstra

Re: 'Werkzeugkasten' boerderijbunkers 1940-45, herbestemming & g

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Rene,

Misschien moet inderdaad het een en ander op het forum anders ondergebracht worden, en moet er onderscheid gemaakt worden tussen Luftwaffe-Bau, de bouwperiode en de bouwsterkte. Het lijkt mij handig dat de beheerders van het forum zich hier eens over buigen om tot een goede onderverdeling te komen.

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: 'Werkzeugkasten' boerderijbunkers 1940-45, herbestemming & g

Bericht door maarten-stahlbeton »

Zo hé, dat lijkt me een heel interessant symposium. Ik zou hier heel graag heen willen, maar waarom het echter 175 euro moet kosten :?: Helaas een beetje onbetaalbaar voor mij....
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: 'Werkzeugkasten' boerderijbunkers 1940-45, herbestemming & g

Bericht door wattman »

Ik net terug van het symposium in Arnhem en het bezoek aan het Fliegerhorstcomplex Kop van Deelen.

Ik zal nog een verslag van deze happening plaatsen. Hiervan alvast een plaatje van gebouw 14 (Lazaret), en een bunker (type mij onbekend).

Hendrik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 'Werkzeugkasten' boerderijbunkers 1940-45, herbestemming & g

Bericht door ducatim901 »

Ha die Wattman,
De onderste is een telefoonbunker, één van de standaardtypen, meestal werd er één gebouwd maar soms ook twee, Bergen heeft er denk ik twee en ook Deelen heeft er naar ik heb gehoord twee.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: 'Werkzeugkasten' boerderijbunkers 1940-45, herbestemming & g

Bericht door wattman »

Hallo Jack,

Ik zit net te kijken op http://www.luchtkastelen40-45.nl" target="_blank , en als ik het zo zie is het een "Gefechtsstand für Fliegerhorstkommandant", http://www.luchtkastelen40-45.nl/_sgg/m7m2s4_1.htm" target="_blank . De bunker heeft nameliijk zeer smalle openingen aan zijkant en bij de toegangstap.

De telefoonbunkers liggen dan waarschijnlijk bij de toegang van het complex. In elk geval ligt daar een bunker bedekt met aarde.

groet,
Hendrik
Plaats reactie

Terug naar “De Tweede Wereldoorlog”