Armband Binnenlandse Strijdkrachten?

Discussies over de tweede wereldoorlog.
Plaats reactie
Juttertje

Armband Binnenlandse Strijdkrachten?

Bericht door Juttertje »

Onlangs heb ik van de grootvader van mijn vrouw een armband gekregen, met het verhaal erbij dat deze door zijn vader gedragen was na de oorlog, was wat onduidelijk of het die nu bij het verzet of de BS zat....
Naar mijn weten zou dit in Amsterdam of omgeving moeten zijn geweest, dacht dat Opa daar iig altijd gewoond heeft....

Nu ben ik wat wezen kijken op het net of ik wat kon vinden, maar wat ik tegenkwam leek niet echt op wat ik hier voor me heb liggen,

De armband is ongeveer een cm of 8 breed, half zwart en half oranje,
er staat geen tekst op of stempel ofzo, dat is wat is voorderest wel overal zag bij BS-armbanden op het net...
Duidelijk zichtbaar zijn de markeringen (gaatjes) waarmee de armband met spelden om de arm was bevestigd, verder is er niets aan te zien.
De stof is glad en glanzend, beetje waar ook de lintjes van medailles wel van gemaakt worden.

Misschien iemand hier die er meer verstand van heeft, mocht je iets weten, dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Armband Binnenlandse Strijdkrachten?

Bericht door PdK »

Hé Juttertje

Het toeval is dat ik zo'n band ooit heb ingescand. Deze is geweest van een oud BS'r in de omgeving Hoek van Holland. Daar heeft hij nog in de oorlog de oproep gekregen paraat te staan, gezien de bevrijding nabij was. Na de bevrijding heeft hij samen met Duitse soldaten in de Festung Hoek van Holland diverse bunkers en toegangen moeten bewaken.

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Juttertje

Re: Armband Binnenlandse Strijdkrachten?

Bericht door Juttertje »

Hoi Peter,

Sorry voor mijn late reactie, had jou reactie niet gezien door andere posts na deze.

Maargoed, de armband die jij laat zien is eigenlijk ook wat ik ongeveer had verwacht toen mij werdt verteld over de armband, nu had ik hem in handen, maar vond deze dan ook erg afwijken, na nog wat navraag bij opa, bleek dat het geen BS was maar de Hulp politie, let wel, dit wat dus NA de oorlog (tijdens de oorlog was de HP er ook, maar toen waren het NSB-ers) Volgens opa heeft zijn vader tijdens de bezetting in het verzet gezeten.

Inmiddels nog wat meer leuks mogen ontvangen, stamkaart en distributie bonnen..... toch leuk dat opa aan het opruimen is gegaan,

Mvg,

Bas
nico

Re: Armband Binnenlandse Strijdkrachten?

Bericht door nico »

Ik zou de armband wel eens willen zien, ik denk dat ik precies dezelfde heb, zwart met oranje en dan ook het woord oranje op het oranje deel. Naar ik weet waren die binnenlandse strijdkrachten armbanden uit het westland. De hulppolitie vielen iook onder de binnenlandse strijdkrachten in de eerste maanden na de oorlog.
jantje beton

Re: Armband Binnenlandse Strijdkrachten?

Bericht door jantje beton »

de beschreven armband behoorde tot de hulppolitie van Amsterdam en is over een periode van ongeveer één jaar gedragen waarna het werd afgeschaft .
De armband is ook alleen in Amsterdam gedragen en nergens anders.
Door het tekort aan agenten werd dit in het leven geroepen om hoofdzakelijk zwarthandelaren op te sporen.
Plaats reactie

Terug naar “De Tweede Wereldoorlog”