Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Discussies over de tweede wereldoorlog.
Plaats reactie
Vin1

Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Bericht door Vin1 »

Hallo,

Ik heb een oude foto van schiphol van mei 1940 bemachtigd, en er staan herkenbare huizen op de foto.
Ik hoop dat iemand deze herkent en dat de precieze locatie van deze foto opgelost kan worden.
Met een beetje geluk staan deze huizen er nog?

Het betreft deze foto:

Afbeelding

Detail van de huizen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Bericht door Martijn »

Na enig speurwerk op internet meen ik een antwoord te hebben op je vraag. Ik heb een redelijk aantal foto's nodig maar zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik heb onderstaande foto gevonden. Het is een ingestortte Bessonneau tenthangaar. Op de achtergrond (in de rode cirkel) denk ik de schuur te herkennen die op jouw foto ook staat.
Schiphol_004a.JPG
Op de volgende foto is deze tent in betere staat te zien. Hierop staat tevens de Fokker-hangaar.
Schiphol_003a.JPG
De hangaar is ook op de volgende foto te zien. De tent-hangaar staat er niet op ('nog niet' of 'niet meer'), maar ik heb de globale lokatie aangegeven met een groene cirkel. Tevens aangegeven (tussen de rode lijnen) de weg die vanaf de andere kant van het kanaal naar het kanaal toe loopt, en het kanaal raakt waar dit een kleine knik maakt.
Schiphol_002a.JPG
De foto's hierboven zijn allen van voor WO2. Schiphol is in die tijd een aantal keer het doelwit geweest van bombardementen. Hierbij is veel verloren gegaan. De volgende foto is van na WO2. Ook hier de weg die naar het kanaal loopt (tussen de rode lijnen) en de lokatie van de Fokker-hangaar (groen). Afgaande op deze lokaties schat ik in dat de plaats van de schuur van jouw foto (en mijn eerste foto; in de rode cirkel) in de lichtblauwe cirkel moet zijn.
Schiphol_009a.JPG
Op deze foto is al te zien dat er op die plaats weinig tot niets meer over is van de 'originele' bebouwing. Ik denk dat de huizen op jouw foto aan de dijk langs het kanaal hebben gestaan. Voor de duidelijkheid: de foto's zijn allen van het gebied dat tegenwoordig beter bekend staat als Schiphol-oost. Het platform daar ligt op ongeveer dezelfde plaats als het 'originele' Schiphol-platform.
Tot slot nog een recentere foto. De eerder genoemde weg weer tussen de rode lijnen; de globale lokatie van de Fokker-hangaar in groen; de lokatie van jouw foto in lichtblauw.
Schiphol_010a.JPG
Van de huizen op jouw foto zal dus niets meer terug te vinden zijn.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groeten,

Ps: de foto's zijn afkomstig van urbannebula.nl (behalve de laatste; deze komt van Bing maps)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Vin1

Re: Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Bericht door Vin1 »

Hoi Martijn,

Wederom een knap staaltje speurwerk. Ik verbaas mij er over hoe jij hier toe komt hoor! :shock:
Ik denk inderdaad dat je gewoon gelijk hebt. Alles klopt wat je zegt. Maar ja, je moet het maar zien en op weten te sporen!
Bedankt in elk geval! Ik ben blij dat ik de locatie weet. Ook al had ik gehoopt dat de bebouwing er nog wel zou staan, maar dat is helaas niet meer zo :cry:

Nogmaals bedankt! ** Respect ** ;)
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Bericht door Martijn »

Graag gedaan. Met Google en een beetje tijd kom je al een heel eind. ;)
Het is altijd leuk dit soort dingen uit te zoeken, zeker als je zo af en toe nog iets bruikbaars tegenkomt.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Vin1

Re: Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Bericht door Vin1 »

Lijkt zo makkelijk, maar je moet wel weten waar je moet beginnen...... :oops:
Een aantal van mijn foto's los ik zelf ook op met Google, maar sommige zoals deze vond ik toch wat te lastig.

Nogmaals bedankt en misschien weer tot een volgend onderzoek. Dan hoop ik weer op je meedenken ;)
Vin1

Re: Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Bericht door Vin1 »

Nog een vraagje trouwens. Volgens een oude plattegrond die ik gevonden heb, zou het oude stationgebouw/verkeerstoren schuin voor de fokker hal moeten staan? Als je uitgaat van jou een na laatste kaartje, dan onder de groene cirkel en dan iets naar rechts.

Alleen ik zie dit hier niet echt in op de luchtfoto van jou. Weet jij hier meer over?

Edit: Ik zag net dat die foto van na WO2 is. Dus niet vreemd dat dit gebouw niet meer zichtbaar is. Deze is namelijk in 1943 verwoest bij een bombardement. Alleen op het kaartje er boven zou deze dan wel moeten staan want dat is een kaart van voor WO2?
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Bericht door Martijn »

Op urbannebula.nl staat ook deze foto. Het is het platform met de Fokker-hangaar duidelijk herkenbaar. Het stationsgebouw staat daar rechts van, bij de hoek van het platform. De hangaar met ""Schiphol" op het dak noemde men, meen ik, de Bravo-hangaar. Deze staat op de plaats waar eerst de tent-hangaar van mijn eerste foto stond. De hangaar die daar achter staat was de Charlie-hangaar.
Schiphol 012.JPG
Op de volgende foto staan de Fokker-hangaar en de C-hangaar ook. Ook het stationsgebouw is al aanwezig. Op de plaats waar op de eerste foto de B-hangaar staat, is nog de ovale plek op de grond zichtbaar op de plaats waar de tent-hangaar gestaan heeft.
En natuurlijk helemaal links bovenin fort Schiphol.
Schiphol 005.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Vin1

Re: Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Bericht door Vin1 »

Inderdaad ja. Het klopt toch.
Die andere foto's van jou waar ik op doelde, moeten dan van voor 1928 zijn.
Bedankt voor de info weer ;)
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Bericht door Martijn »

Volgens de site waar is ze vanaf heb gehaald is de eerste foto (met de ingestortte tenthangaar erop) van 1927. De 2e is van 1926; de 3e van 1924.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Vin1

Re: Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Bericht door Vin1 »

Precies, voor 1928 inderdaad ;)
Age_Muhl

Re: Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Bericht door Age_Muhl »

Als extra wat info mbt het vliegtuig op de foto.

Het betreft een KLM DC-2 (PH-AKR "Rietvink") die na de aanval op Schiphol in de handen van de Duitsers is gevallen. Het toestel was op dat moment compleet oranje met, zichtbaar op de foto's, in grote letters HOLLAND op de romp. Dit omdat er eerder een Nederlandse DC-3 (PH-ASM "Mees") door de Duitsers was beschoten.

De PH-ASM is op 26-09-1939 boven Helgoland beschoten door een Duits Marine vliegtuig. 65 treffers met 1 dode als gevolg. Het vliegtuig is na de beschieting, zonder te landen, doorgevlogen naar Schiphol. Aangenomen is dat de bemanning van het Duitse vliegtuig dacht een vijandelijk toestel te hebben aangetroffen. Om verdere beschietingen te voorkomen is toen besloten alle DC-2 en DC-3 toestellen van de KLM oranje te schilderen.

De PH-AKR heeft nog gevlogen onder Duitse registratie (D-AIAS) voor Lufthansa. Onbekend wat hierna met het toestel heeft plaatsgevonden.

In het Aviodrome te Lelystad staat een C-47 in de oranje uitvoering.
Vin1

Re: Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Bericht door Vin1 »

Bedankt voor je aanvulling. Altijd leuk om te weten.
Ik had zelf ook wel wat gevonden via google, maar niet zo uitgebreid.

Nogmaals bedankt.
Age_Muhl

Re: Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Bericht door Age_Muhl »

Graag gedaan.
dweb6

Re: Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Bericht door dweb6 »

Martijn schreef:Volgens de site waar is ze vanaf heb gehaald is de eerste foto (met de ingestortte tenthangaar erop) van 1927. De 2e is van 1926; de 3e van 1924.
Hoi martijn
ik haak effe in als net nieuwe op dit forum
jammer dat het niet eerder zag!Ik heb dus wat in te halen
inderdaad leuk speurwerk. ik vul effe aan vanuit onze plaatselijke bronnen

Die tent hangar was een tijdelijk oplossing voordat die grote hangar C (frans ontwerp Besonneau) gebouwd kon worden.
Die hangar C is tijdens de bouw nog deels omgewaaid! Erachter zie je het oudste gebouw daar; de boerderij Kraaieveld Die luchtfoto toont dus ggen oorlogsschade maar stormschade. in mei 1940 bleef de afgebouwde hangar C redelijk heel zoals de meeste. Het waren de geallieerden die veel stuk gooiden. Die schuur in de rode cirkel was inderdaad het gevraagde huis; de chr school die in 1927 gebouwd werd. Na 1940 gebruikten de duitsers de school als brandweer kazerne

groet
dweb6

Re: Oude foto Schiphol. Wie herkent deze huizen?

Bericht door dweb6 »

tja ik moet gelijk iets rechtzetten. Die tenthangar was juist de Bessonneau. Die stond er van 1926 tot 1929 voor de KLM
Plaats reactie

Terug naar “De Tweede Wereldoorlog”