Fl 354B

De Stützpunktgruppe Delfzijl
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Fl 354B

Bericht door maarten-stahlbeton »

Dit kwam ik tegen in de Bauforschrittmelding van november 44.

Het is te zien dat de geplande Fl 320a na juli 44 snel uit de planning is gehaald. Het viel me ook op dat de Fl 354 van Farmsum als een Fl 354B met 2200 cbm staat omschreven. Volgens de typeheft heeft een 354a 1400cbm en een 354b 1800cbm. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de BRV van deze bunker want volgens dezelfde meldingen zouden de Fl 354 van Norderney, Borkum en Wangerooge allemaal (in?) B zijn geweest, en in Willemshaven-Cuxhaven nog eens 3x Fl 354A & 2x Fl 354B. Overigens zijn de cbm's van de A versie 4100.

Wellicht dat het idd voor de Baustärke staat en zijn de hoeveelheden te verklaren door de opgebouwde torens??

Ook viel me de benaming Kernwerk op kunnen we hieruit, gezien de gebouwde werken, concluderen dat Schw.Fl.Bat. Delfzijl na de verklaring tot Festung tot Kernwerk is gepromoveerd?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Annelies

Re: Fl 354B

Bericht door Annelies »

Ha Maarten,

Dit heb ik nog nooit eerder gezien, kun je eens uitleggen wat dit precies is?
En waar staat cbm voor?

gr.
Annelies
pauldijkstra

Re: Fl 354B

Bericht door pauldijkstra »

Annelies,
Volgens mij gewoon een andere benaming voor m3 of kubieke meter (hoe je het ook schrijft).
Groeten,
Paul
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Fl 354B

Bericht door a.weijerman »

dacht ook inderdaad in kubieke meter toen ik het las...
jan lugtmeijer †

Re: Fl 354B

Bericht door jan lugtmeijer † »

even google-en:

Die Abkürzung CBM steht für Kubikmeter (m³), nicht mehr gebräuchlich und ungültig
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fl 354B

Bericht door ducatim901 »

Even uit mijn hoofd, de Fl 354B van Delfzijl heeft muren van 3 meter dik, aangezien het best een forse bunker is kan dit het verschil maken.
Kan me niet herrinneren dat het dak ook in drie meter was maar dit zou een mogelijkheid zijn die nog wat extra kuub op kan leveren.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Fl 354B

Bericht door maarten-stahlbeton »

ducatim901 schreef:Even uit mijn hoofd, de Fl 354B van Delfzijl heeft muren van 3 meter dik, aangezien het best een forse bunker is kan dit het verschil maken.
Kan me niet herrinneren dat het dak ook in drie meter was maar dit zou een mogelijkheid zijn die nog wat extra kuub op kan leveren.
Hoi Jack,

Dan zou de B dus niet voor Baustärke staan? Wellicht een nahverteidigung en/of sehrohr optie als bij de 100/500 serie? Waar blijven al die Groningers nu?? :D

Hier overigens de bijbehorende legenda.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Fl 354B

Bericht door ErwinZ »

maarten-stahlbeton schreef: Waar blijven al die Groningers nu?? :D
Genieten van het mooi weer!?

Vanavond post ik een tekening van de betreffende bunker!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Fl 354B

Bericht door Ties »

Ik heb van dit soort dingen geen verstand, zo lang heb ik deze liefhebberij nog niet :D
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Fl 354B

Bericht door ErwinZ »

Bij Delfzijl waren 3 clusters van zware bunkers.

Bij de dijk de M.Fl.B. "Badhuis Batterij"
Bij de Wettersteinstraat. Dit is misschien de "Kernwerk"
Bij Farmsum lag de UGRUKO.

Bijgevoegd de UGRUKO van Farmsum. Dat zou de FL 354B moeten zijn dan. Muren en dak zijn 2mtr.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Fl 354B

Bericht door Ties »

Was die bij Farmsum geen FL354A?
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Fl 354B

Bericht door maarten-stahlbeton »

Het ontwerp komt overeen met de Fl354a, echter is de aggregaatruimte iets opgeschoven en niet betreedbaar vanuit de gassluis waardoor er een extra ruimte is gecreeerd. De toren was niet vanuit de bunker te betreden en komt me eigenlijk wel een beetje hobby-bob over, niet echt te vergelijken met bv een Fl 245.

De buitenste maten komen wel overeen met de Typenheft, 15 bij 19 meter. Ik kan op de BRV de dikte van de muren niet zo goed lezen 2.5 en het dak 2,75?

Ik meen me te herinneren ooit in Wilhelmshaven(?) nog een Flagruko/Ugruko van de Fl serie in A ergens op een site gezien te hebben. Kan hem nu echter niet zo snel even terugvinden. Ben eigenlijk wel benieuwd of die werkelijk in A is gebouwd en een toren heeft.

Mbt. tot de Stp.Gr. Delfzijl ben ik het niet helemaal met je eens, maar daar kom ik vanavond of morgen nog wel even op terug, na een dagje zonnen 8-)
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Fl 354B

Bericht door Ties »

Ik zag laatst inderdaad ook een foto van de FL354 in Wilhelmshaven, hier stond geen observatietoren op.
Die hier in Farmsum had een trap voor de bunker langslopen om bij de toren te komen(staat in het filmpje die ik in dit topic heb gepost), misschien dat je daar nog wat uit wijs kan maken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Fl 354B

Bericht door ErwinZ »

De muren en dak waren zoals al eerder gezegd 2mtr.

Hier de FL 354 van Willemshaven:
http://www.luftschutzbunker-wilhelmshav ... lotz1.html" target="_blank
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fl 354B

Bericht door AvB »

maarten-stahlbeton schreef:Het ontwerp komt overeen met de Fl354a, echter is de aggregaatruimte iets opgeschoven en niet betreedbaar vanuit de gassluis waardoor er een extra ruimte is gecreeerd. De toren was niet vanuit de bunker te betreden en komt me eigenlijk wel een beetje hobby-bob over, niet echt te vergelijken met bv een Fl 245.
Fl 245 is een machinebunker for Flakstelling.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Delfzijl”