Radio station.

De Stützpunktgruppe Delfzijl
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Radio station.

Bericht door ErwinZ »

Op de recente lucht fotos viel mijn oog op 2 locaties.
Net ten noorden van Uitwierde staat iets naast een splittergrabe. Te scherp voor een boom denk ik, maar wat geen idee.
uitwierde.jpg
En op de Punt v. Reide waar de Batterie Termunten oorspronkelijk zou komen staat ook een dergelijk object. Zover ik weet zijn ze geheel weggegaan van die lokatie, maar het is het dichtsbijzijnde punt naar Emden.
reide.jpg
Ik denk aan radio masten die in verbinding staan met Emden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Radio station.

Bericht door Remco de Goede »

Ik heb een verzetskaart uit 43 met "alle" radio/radarsstations in Nederland, zal van de week even kijken of deze erbij staan.
Joop Schreuder †

Re: Radio station.

Bericht door Joop Schreuder † »

Erwin,

Stelling heeft alle kenmerken van een RV (Richtfunk) anlage. Deze zijn vaak door de Luftnachrichtentruppe als back-up voor de kwetsbare telefoonlijnen tussen vitale stellingen en het commando centrum ingezet.

"Standorte der Flakbatterien um Emden:
1. Nansum, 2. Delfzijl, 3. Termunten, 4. Dollart Süd, 5. Kanalpolder, 6. Dyksterhusen, 7. Pogum, 8. Petkum, 9. Borssum, 10. Kalahari (Westmole), 11. Sambesi (Ostmole?) 12. Uphusen, 13. Kapelle (Riepster Hammrich), 14. Tholenswehr, 15. Hinte, 16. Groß- Midlum, 17. Hamswehrum, 18. Constantia, 19. Larrelt4 , 20. Wybelsum und 21. Knock. Hinzu kam noch das 22. Geschütz 63, welches an der Drehbrücke im Emder Hafen stand. Damit sind 21 Standorte großkalibriger Geschütze (eine Batterie bestand aus je vier zusammengefassten Geschützen mit dem dazugehörenden Flakleitstand) für
den Bereich unmittelbar um Emden bekannt.

Auch gehörten zur Flugabwehr noch Scheinwerfer- und Horchstände mit denen die Höhe der Luftziele und deren Flugrichtung von den Flakleitständen aufgefasst werden konnten. Die 150 cm Scheinwerfer wurden zu Leuchtgruppen zusammengestellt, um mittels der Neigungswinkel der Lichtstrahlen die Höhe des Luftzieles im Luftraum über den Stellungen fest zustellen. Der Scheinwerfer Oterdum (Nr. 42) in den Niederlanden erhielt anstatt des 150 cm am 14. August 1944 einen Scheinwerfer mit einem Durchmesser von 200 cm.

Nach Erfassen eines Bomberverbandes benachrichtigten die Flugwarnkommandos die Nachtjägerleitstationen, die Flak und die Luftverteidigungszentralen der vom Angriff bedrohten Orte, an denen Luftalarm ausgelöst wurde. Die Bevölkerung hastete in die Luftschutzbunker.

Mit der Weiterentwicklung der Funkmessortung war eine verbesserte Zielauffassung möglich geworden. Die Flakleitstände arbeiteten mit dem Nahzielradargerät „Würzburg“, deren leichte Version eine Reichweite von 20 - 30km hatte und eine Entfernungsmessgenauigkeit von +/- 80 - 120 m besaß. Die Vorwarnung erfolgte im Vorfeld der Reichsverteidigung (Küste und besetzte Gebiete) und diese verfügte über „Freya“- Radargeräte, die ca. 75 km weit „sehen“ konnten. Da die schweren Bomber mit einer Geschwindigkeit von etwa 300 km/h anflogen, entsprach dieses einer Vorwarnzeit von etwa
30 Minuten für die Stadt Emden. Infolge der Düppelstörung konnten die Flakbatterien ab 1943 oft kein Zielfeuer mehr schießen, sondern nur noch einen Sperrfeuergürtel um die Stadt legen. Dieses verminderte die Trefferquote der abgeschossenen Bomber durch die Flak, auch bei Tagesangriffen, erheblich, da die Amerikaner ab November 1943 bei jeder Wetterlage und Tageszeit mit ihren Radargeräten (H2X) die Ziele anflogen.

In dem Log - Buch der Marine Batterie Nansum, welches für den Zeitraum vom 06. Oktober 1944 bis zum 28. April 1945 vorliegt, wurden als Standorte der Radargeräte für die Flak um die Stadt Emden das Südwest - Gerät, welches auf niederländischem Gebiet südlich von Delfzijl und das Nordwest - Gerät erwähnt, das ostwärts von der Batterie Uphusen im Hammrich stand. Unter anderem gab es noch die Geräte Nord und West, deren Standorte bisher nicht genau festgestellt werden konnten. Die Geräte können bei Westerhusen und bei Rysum gestanden haben".

Bron onbekend, bovenstaande tekstfragmenten zijn afkomstig uit een document dat ik ooit (2003!) van Internet heb geplukt...
Batterie Termunten dateert overigens van 1944.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Radio station.

Bericht door ErwinZ »

Hoi Joop, dat stuk komt ergens bij bunkermuseum.de vandaan.

Op de Punt v. Reide werd al gebouwd tussen Mei en November 1940. Door noodweer in de winter van '42/'43 moest men daar weg. De bouw van de huidige stelling van Termunten begon in 1943. De luchtfoto is van 6 Nov '44.

Maakte de Luftnachrichtentruppe onderdeel uit van de Marine Flak of was het een op zichzelf staande eenheid?
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Radio station.

Bericht door Remco de Goede »

ErwinZ schreef:
Maakte de Luftnachrichtentruppe onderdeel uit van de Marine Flak of was het een op zichzelf staande eenheid?
Erwin, de Luftwaffe nachrichten zijn een apart onderdeel van de Luftwaffe dus hebben niks met de Marine te maken. De Nachrichtendienst van de Luftwaffe was een zeer complex en tevens behoorlijk groot orgaan. Bij het ontstaan in 1937 bestond de dienst uit 1 officier en 20 "burgers", in 1945 bestond het onderdeel uit dertienduizend militairen/burgers die belast waren met als hoofdtaak het onderscheppen van vijandelijke berichten/signalen/bewegingen etc.

Bijgaand een organogram.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Radio station.

Bericht door Ties »

Ik was vandaag op Punt van Reide en ik heb 4 fundamenten + 2 tui blokken gevonden vlak bij het gemetselde Duitse bouwwerkje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Radio station.

Bericht door ErwinZ »

Mooie vondst. Komt de vindplaats overeen met de luchtfoto?
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Radio station.

Bericht door Ties »

Yeps!
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Radio station.

Bericht door johannes winius »

Ties schreef:...gemetselde Duitse bouwwerkje.
Foto?
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Radio station.

Bericht door Ties »

Deze
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Radio station.

Bericht door johannes winius »

Ahaa, moet ik ook maar eens gaan kijken, als het weer eens meewerkt. :roll:
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

Re: Radio station.

Bericht door Stp. Nord »

De Punt van Reide is een mooi plekje. Weet echter wel dat het 365 dagen per jaar een gesloten natuur gebied ( Besluit beperking toegankelijkheid natuurgebieden ex art. 20 Nbwet Natura 2000-gebied Waddenzee en Noordzeekustzone http://wetten.overheid.nl/BWBR0020122/g ... 16-07-2011) is met een belangrijke functie voor met name vogels. Naast bunkerliefhebber, ben ik een groot natuurliefhebber en één van de handhavers in dit gebied. Ik zou het jammer vinden om één van jullie beroepshalve tegen te komen op de Punt van Reide.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Radio station.

Bericht door wattman »

Waar is de tijd gebleven dat "art. 461" ruimschoots voldeed. :D Het favoriete artikel van mijn vader toen hij nog bij de boswachterij werkte.

Maar in verband hiermee, wat is het beleid van de beheerder van dit gebied m.b.t. vogel-annex-bunker excursies? Dit in verband met de mogelijkheid om eventueel een legaal bezoek voor de forumleden te organiseren.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Radio station.

Bericht door Ties »

Verboden toegang bordjes niet gezien, wij liepen beneden bij de dijk langs. Ben er één keer geweest. Er reden daar zelfs twee auto's rond. Ik was daar samen met m'n broer en hebben in alle rust richting Punt v Reide gelopen. Er waren zelfs mensen aan het zwemmen.
Een grijs verleden...
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

Re: Radio station.

Bericht door Stp. Nord »

@ wattman, zal je vraag eens voorleggen aan de beheerder.

@ Ties, Ik kan wel proberen om voor alles wat je schreef een verklaring te geven. Doe ik niet, want ik was niet bij! Als je nadere uitleg wil, zal ik dat in een PB doen.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Delfzijl”