Marine Flak Batterie Termunten

De Stützpunktgruppe Delfzijl
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door ErwinZ »

+AW+ schreef:But are you sure that booth "red" bunker are 668 (ST Bauweise)
or are they like the one you post in the Feldm. thread with 60cm Walls?
Deze 3 zijn correcte 668's. De dunwandige onderkomen uit het andere topic was ingegraven in de dijk meer westelijk en staat niet op het kaartje wat ik poste.

De rode gebouwen waren manschap onderkomens en 1 ervan een garage. Er was nog een cluster barakken westelijk in de stelling. Ik heb eigenlijk geen idee waar de Russen inzaten.
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door +AW+ »

duracel konijn schreef: The last Question i did not understand wat you mean.
... "Het lossen van schepen werd uitgevoerd door Russische krijgsgevangen die gestationeerd waren op Fiemel in barakken."
Are these the Big Barakken next the 668?

Nice Infos about the Schwfr. but I just start my work in these Area and dont know all these places by name.
Please let me know the 4 Scheinwerferstellungen for Termunten. (Had the Battery a WN/Stp or BP number?)

greetz

Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door duracel konijn »

Delfzijl was a Stützpunktgruppe, and Fiemel part of it.
I never heard about wn/bp numbers, i'd like to know why not?, or i just never heard of it
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door ErwinZ »

+AW+ schreef:... "Het lossen van schepen werd uitgevoerd door Russische krijgsgevangen die gestationeerd waren op Fiemel in barakken."
Are these the Big Barakken next the 668?
Waarschijnlijk niet.
+AW+ schreef: Nice Infos about the Schwfr. but I just start my work in these Area and dont know all these places by name.
Please let me know the 4 Scheinwerferstellungen for Termunten. (Had the Battery a WN/Stp or BP number?)
Otterdum (200cm) is zeker. Woldendorp waarschijnlijk en de rest is onbekend.
Termunten #28, Delfzijl #29, Wierhuizen #30, Farmsum #31 hoorden bij Bat. Delfzijl.
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door duracel konijn »

Ik had ook begrepen dat sommige zoeklichten, meerdere batterijen bedienden!
groeten moet er vandoor.
Erwin nog mail gekregen!
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door +AW+ »

ErwinZ schreef:De rode gebouwen waren manschap onderkomens en 1 ervan een garage.
Hi,
what "red" building do you mean for "Mannschaftsunterkunft"?
This one with red Metselwerk... the BRV call it "Muni Unterstände" but they did´nt look like one?!
greetz
Alex
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door ErwinZ »

+AW+ schreef:what "red" building do you mean for "Mannschaftsunterkunft"?
This one with red Metselwerk... the BRV call it "Muni Unterstände" but they did´nt look like one?!
Waarom zou daar munitie inliggen als er al een FL317 stond? Na de oorlog is men begonnen met het opruimen van munitie en mijnen. Dit werd gedaan door NSB'ers die gevangen zaten in 'kamp Fiemel'. Geruimde munitie werd opgeslagen in 1 van de FLAK beddingen, de FL317 en in enkele van de rode gebouwen. Ik denk dat daarom het BRV heeft gedacht dat het voor munitie was.
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door duracel konijn »

De fl317 was toch speciaal voor de 12,8flak.
Ze hadden vast nog wel meer munitie nodig, er stond namelijk nog veel meer!.
En extra munitie is ook niet gek!.
Als hier de soldaten sliepen , waarom dan al die barakken bouwen.
En? het verzet wist ook al dat deze bouwsels voor munitie waren?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
Riccardo75
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 jul 2008, 09:07

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door Riccardo75 »

ErwinZ schreef:
+AW+ schreef:what "red" building do you mean for "Mannschaftsunterkunft"?
This one with red Metselwerk... the BRV call it "Muni Unterstände" but they did´nt look like one?!
Waarom zou daar munitie inliggen als er al een FL317 stond? Na de oorlog is men begonnen met het opruimen van munitie en mijnen. Dit werd gedaan door NSB'ers die gevangen zaten in 'kamp Fiemel'. Geruimde munitie werd opgeslagen in 1 van de FLAK beddingen, de FL317 en in enkele van de rode gebouwen. Ik denk dat daarom het BRV heeft gedacht dat het voor munitie was.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door Ruud »

Riccardo75 schreef:
ErwinZ schreef:
+AW+ schreef:what "red" building do you mean for "Mannschaftsunterkunft"?
This one with red Metselwerk... the BRV call it "Muni Unterstände" but they did´nt look like one?!
Waarom zou daar munitie inliggen als er al een FL317 stond? Na de oorlog is men begonnen met het opruimen van munitie en mijnen. Dit werd gedaan door NSB'ers die gevangen zaten in 'kamp Fiemel'. Geruimde munitie werd opgeslagen in 1 van de FLAK beddingen, de FL317 en in enkele van de rode gebouwen. Ik denk dat daarom het BRV heeft gedacht dat het voor munitie was.
Zonder te oordelen over het (gigantische) werk dat het BRV heeft verzet, en we nu dankbaar gebruik van maken (afhankelijk van het gebruik is de Boswachterij is er wat minder blij mee, oke) ..... heeft het BRV zo nu en dan wel een steekje laten vallen. Zo ook met het benoemen van bunkers. Lag er munitie in dan werd het idd al snel een munitiebunker. Een bedding werd als snel een geschutsopstelling. Maar zou houden we zelf ook nog wat uit te zoeken en met de kennis die we nu (forum) bezitten is het betrekkelijk eenvoudig om de functie van een werk te achterhalen, het duwtje in de rug van BRV is soms natuurlijk wel heel erg makkelijk. Nee, ik weet het niet voor Termunten, maar het verhaal van de NSB is een heel goede verklaring, ik ga hier zondermeer in mee!
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Riccardo75
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 jul 2008, 09:07

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door Riccardo75 »

Is er verder wat bekend van stelling wybelsum en knock? weet dat er batterie stellingen hebben gestaan.
vergeet niet dat delfzijl en omstreken een deel waren van flak emden, kunnen we dit niet aanvullen met de rest van afdeling

Op 24 augustus 1939 betrok de Marineflakabteilung 236 de stellingen rond Emden.
In de maanden die dat jaar nog resteerden werden vier flakbatterijen operationeel.
Een Flakbatterij bestond uit 4 grootkaliber kanonnen (8,8cm, 10,5cm of 12,8cm).
De bezetting van Delfzijl begon op 11 mei 1940, en kort daarop werden er
flakbatterijen bij Delfzijl, Nansum, en Termunten gepland. De batterij Delfzijl werd
op 1 juni 1940 gereed gemeld. Op 20 juli 1940 werd het eerste Britse toestel door de
batterijen van Emden neergehaald. Er zouden nog veel volgen.


Het laatste schot werd op 4 mei om 22:40 gelost vanuit de batterij Wybelsum

wie o wie :)
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door ErwinZ »

De Pruissen hadden al een fort gebouwd bij Knock ter bescherming van de havenmond van Emden. Het zal meer een aarden wal zijn geweest dan een volwaardig fort. Op deze locatie is waarschijnlijk de Flak batterie later ook gebouwd. Knock ligt precies tegenover Delfzijl aan de andere zijde van de Eems. De preciese lokatie van het fort en/of de batterij heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Batterij Wybelsum was gelegen bij het dorp Wybelsum wat tussen Knock en Emden ligt. Ook hier weet ik niet de preciese lokatie van.

Maar deze discussies horen hier niet echt thuis denk ik.
Gebruikersavatar
Riccardo75
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 jul 2008, 09:07

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door Riccardo75 »

ErwinZ schreef:De Pruissen hadden al een fort gebouwd bij Knock ter bescherming van de havenmond van Emden. Het zal meer een aarden wal zijn geweest dan een volwaardig fort. Op deze locatie is waarschijnlijk de Flak batterie later ook gebouwd. Knock ligt precies tegenover Delfzijl aan de andere zijde van de Eems. De preciese lokatie van het fort en/of de batterij heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Batterij Wybelsum was gelegen bij het dorp Wybelsum wat tussen Knock en Emden ligt. Ook hier weet ik niet de preciese lokatie van.

Maar deze discussies horen hier niet echt thuis denk ik.
mischien slim op dit topic vervolg op afedleing duitsland teposten, kijken als we wat wijzer kunnen worden. en of, iemand informatie hiervan heeft?
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door Ties »

Leuke foto van Batterie Termunten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Termunten

Bericht door ErwinZ »

Dat is een 10.5 van Delfzijl :)
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Delfzijl”