R661 Unterstand für Verwundetensammelstelle

De Stützpunktgruppe Delfzijl
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

R661 Unterstand für Verwundetensammelstelle

Bericht door ErwinZ »

De R661 Unterstand für Verwundetensammelstelle van Batterie Termunten.

Uitgevoerd met de in Groningen welbekende Gründungsplatte.

Het grootste verschil met een R622 is dat de gassluis groter is met schuine hoeken zodat een brancard er beter door heen kan. Kenmerkend voor de R661 in Termunten is dat beide gassluizen deze functie hebben. Bij de eenzijdige versies is de hoek van de uitgang aan de buitenzijde ook afgeschuind. Dit is waarschijnlijk om van buiten af te laten zien welke van de 2 ingangen geschikt is voor brancards. Omdat dat bij deze versie niet van toepassing is heeft deze bunker bij de uitgang / ingang geen schuine hoeken.

Ook opmerkelijk zijn de 4 Funkgeräte en de periscoop. Nu is er helaas geen inventarisatie lijst. Maar ik vermoed dat deze bunker een dubbelrol zou krijgen als commando bunker voor Stützpunkt Termunten.

Het is een van de weinige grote bunkers rondom Delfzijl zonder flankerende muren met observatie Tobruk. Wat het vorige punt over een mogelijke rol als commando bunker weer tegenspreekt.

Meest gecamoufleerde bunker in de stelling. Niet alleen werden er ramen ook beschilderd maar er werd ook een schuin dak gecreëerd met houten palen en daarover heen camouflage netten.
R661-blauwdruk.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: R661 Unterstand für Verwundetensammelstelle

Bericht door tim »

hoi Erwin, misschien dat de buitenhoeken van de toegangen niet afgeschuind zijn omdat in beide toegangen de ingangspartij vergroot is uitgevoerd en het dus niet uitmaakte welke toegang werd gebruikt.. Al lijkt het me wel logisch dat er een in, en een uitgang was om chaos te voorkomen. Zal wel met bordjes zijn aangegeven
is er een standige flakleitstand gebouwd op de batterij?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: R661 Unterstand für Verwundetensammelstelle

Bericht door ErwinZ »

tim schreef:hoi Erwin, misschien dat de buitenhoeken van de toegangen niet afgeschuind zijn omdat in beide toegangen de ingangspartij vergroot is uitgevoerd en het dus niet uitmaakte welke toegang werd gebruikt..
Ehm ... dat zeg ik :P

Maar nee, geen leitstand. Meet apparatuur stond in de oude 10,5 ringstanden.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: R661 Unterstand für Verwundetensammelstelle

Bericht door Ties »

Is niet de meest gecamoufleerde bunker in de stelling. Enkele andere bunkers waren ook op die manier gecamoufleerd zo ver ik kan af leiden van foto's.
Een grijs verleden...
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Delfzijl”