Basaltschotter

Algemene discussie over Duitse fortificaties
Plaats reactie
BunkerOwner

Basaltschotter

Bericht door BunkerOwner »

Waarom is men 'Basaltschotter' gaan gebruiken in bunkers?
Dit moet een beschermende rol hebben op één of andere wijze.

Voorbeeld: de bunker van Göring in Wolfschanze...
Querschnitt.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Basaltschotter

Bericht door rony »

Dat was gedaan om de trillingen bij een bombardement zoveel mogelijk te minimaliseren.
I'll Come Back.
Gr
rony.
BunkerOwner

Re: Basaltschotter

Bericht door BunkerOwner »

Hmmmm, ok dan.
Thanks Rony.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Basaltschotter

Bericht door WimVe »

Lijkt mij ook het beste antwoord. Hoewel ik persoonlijk denk dat gewoon niets, lucht dus, beter werkt.
Schokgolven gaan toch een beetje beter door basaltkeien dan lucht.
BunkerOwner

Re: Basaltschotter

Bericht door BunkerOwner »

Ik kan de gedachte niet geheel volgen omdat de bunkers die de Duitsers net na de oorlog (jaren '50) bouwde, en die direct-hits moesten opvangen, of enorme klappen, een bunkerwerk in een bunker hebben. Het 'bunker in een bunker' principe. Deze staan dan echter volledig op enorme springveren (de vloer van de 'binnenbunker'.

Dus of men kwam erachter dat basalt qua 'schok-absorptie' niet heeft gefunctioneerd, of het had een totaal ander doel.

Daarvoor- en daarna werden alle apparaten, systemen en zelfs elk klemmetje voor een kabel, 'schokbestendig' gemonteerd op rubber en/of springveren.

Het verschil tussen een wand basalt en springveren is mij net (veel) te groot om het een zelfde functie te geven?
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Basaltschotter

Bericht door rony »

Guido we zitten wel begin 40 en basalt was er genoeg in Duitsland, daarentegen bunkers
op springveren, ik denk niet dat ze dat kenden.
Keien zullen het niet geweest, eerder een dikke laag fijne basalt.
I'll Come Back.
Gr
rony.
BunkerOwner

Re: Basaltschotter

Bericht door BunkerOwner »

Ha Rony,

Dat is waar.
En de kennis die men heeft opgedaan tussen 1940 en zeg 1950 is natuurlijk al gigantisch.

De techniek om een interne box/bunker op springveren te zetten (of losstaand alle systemen intern) is wel als eerste in Duitsland toegepast, maar inderdaad minstens tien jaar later pas.

Mij lijkt het verschil in effect tussen de twee echter zo groot dat het bijna niet een zelfde taak kan hebben gehad. Al kan ik me ook niets anders bedenken. Dacht eerst dat het te maken had met het later plaatsen van de dikste (2e) betonlaag.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Basaltschotter

Bericht door WimVe »

De ontwikkeling van bommen en granaten was voor 1940 tussen 1940 - 1945 en daarna natuurlijk ook enorm.
Waren eerst bemetselde bogen nog "bomvrij" op het einde kwam men erachter dat de grondbeweging meer of net zo veel schade toebracht.
Anekdote: Guido, ooit vertelde je mij dat die doos te Goes wel 3meter heen en weer kon. Ik zei toen tegen je, staande in de gang van max 1,5m breed, dat we dan toch een probleem hadden.

Zerschellerplatten zijn ook zo'n ontwikkeling. In Hanstholm is dit gecombineerd met veel grote basalt blokken tegen de zijkant van de geschutsbunkers aan. Afgedekt met een betonplaat.
Ook de duitse teksten dat je niet tegen de wanden aan moet leunen als de bunker onder vuur lag zegt genoeg.
Joop Schreuder †

Re: Basaltschotter

Bericht door Joop Schreuder † »

Wellicht is er een verklaring te vinden in het verschil van dichtheid tussen beton en basalt.

Het golffront van een schokgolf met een korte golflengte (explosie: granaatinslag in- of bominslag vlak naast of bovenop de bunker) beweegt zich door een materiaal voort met een bepaalde, voor dat materiaal specifieke snelheid. Als de schokgolf een materiaal met een andere dichtheid tegenkomt zal de voortplantingssnelheid veranderen. Ook zal een deel van de golf worden teruggekaatst en een ander deel zal van richting veranderen (wordt afgebogen). Dit proces herhaalt zich weer bij de volgende overgang tussen materialen van verschillende dichtheid. Gevolg is dat een behoorlijk deel van de totale schokgolf energie het inwendige van de bunker niet zal bereiken. Een halve meter basalt tussen homogeen beton zal hieraan zeker bijdragen. Lood of kwik ook maar dat is tamelijk omslachtig.
In de tekening van de Luftschutzraum zie je dit terug in de basaltlaag en de luchtspleet tussen de bunker en de scherfwand voor de ingangen.

Een "bunker in een bunker" is een latere en peperdure oplossing, deze werd aangezwengeld door het geweld van schokgolven met een lange golflengte in de ondergrond bij kernexplosies. De uitdaging hierbij is de benodigde flexibiliteit bij de fysieke in- en uitgangen en de verbinding van de buizen, kabels en leidingen. Dit weet ik uit ervaring :ugeek:
Deze techniek op een kleinere schaal is tijdens de koude oorlog ook gebruikt voor het creëren van afluisterveilige ruimten ;) .


Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Basaltschotter

Bericht door ErwinZ »

Basaltschotter is een materiaal en niet zozeer een techniek. Het kan ook uit ander materiaal bestaan zoals b.v. kalksteinschotter. Dit werd gebruikt als spanningsabsorberende tussenlaag. Bij hoge druk op muren, en dat hoeft niet persé van inslagen te zijn, worden de krachten verdeeld. Waarschijnlijk is dit gedaan vanwege de extreme dikte van de muren. (Ik vermoed dat dit object vroeg in de oorlog is gebouwd?) En mochten er scheuren ontstaan aan de buitenmuur dan dringen deze niet helemaal door tot de binnenmuur van de ruimte.

Als bijkomend voordeel zal het ongetwijfeld trillingen verminderen maar dat is niet het doel van deze laag. Trillingen houd je alleen tegen bij een zwevende constructie waarbij de connecties met de buitenmuur (de ingangen b.v.) altijd de bottleneck zijn. Dat zie je ook terug bij zwevende muziekzalen waar extra aandacht wordt besteed om de ingangen extra geluiddicht te krijgen. Aangezien de hele noordkant op de tekening vast zit aan de buitenmuur houdt je de trillingen niet tegen.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Basaltschotter

Bericht door WimVe »

ErwinZ schreef:.....Aangezien de hele noordkant op de tekening vast zit aan de buitenmuur houdt je de trillingen niet tegen.
Klopt maar het is de vraag of de plattegrond klopt. Ga zoeken op het interweb en je vind ook een identieke plattegrond van de Bormann bunker te Wolfsschanze. Daar is de onderbreking wel doorgezet tot en met de "gang".
Foto's (internet) van de Göringbunker suggereren ook dat de spleet doorloopt tot in de gang.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Basaltschotter

Bericht door rony »

Erwin jij denkt teveel in de tegenwoordige tijd.
Vandaag de dag is een raket bouwen niks, in die tijd een hele opgave.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Basaltschotter

Bericht door ErwinZ »

Spanningabsorberende lagen zijn al zo oud als de weg naar Rome. Letterlijk. De Romeinen gebruikten het al bij hun wegenbouw om de krachten te verdelen over een grotere oppervlakte. Denk ook aan spoorlijnen.

Dat de laag op de tekening doorloopt tot aan de corridor geloof ik graag. Maar de bunker wordt daar niet gescheiden. Er is alleen een gang ingetekend, die heeft uiteraard een bodem en een dak.

Volgens mij is de Duitse term voor een dergelijke sleuf; zwischenschicht.
Plaats reactie

Terug naar “Duitsland”