LS Bunker Brentanostrasse

Algemene discussie over Duitse fortificaties
Plaats reactie
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

LS Bunker Brentanostrasse

Bericht door M.S.Laarman »

Ik ben dol op oud papier..

Hannover is in WO2 een zwaar gebombardeerde stad geweest. De sporen daarvan vind men nog altijd terug, hetzij door verwoeste gebouwen die nooit meer zijn opgebouwd, hetzij door ruïnes die als monument zijn blijven staan. En dan zijn er natuurlijk nog de blindgangers die nog regelmatig gevonden worden.
Als klein historisch item ontving ik onlangs de hier getoonde Platzkarte voor meneer en mevrouw Ritter. Dit gaf hun toegang tot de Luftschutz Hochbunker aan de Brentanostrasse. De bunker bestaat nog steeds, samen met nog enkele tientallen. De bunker bood een relatieve veiligheid tegen de geallieerde bommenregen. Hoewel er wel enkele voltreffers waren op bunkers met doden tot gevolg, waren ze over het algemeen genomen toch een veilig onderkomen. Zonder dergelijke LS bunkers had het aantal burgerslachtoffers vele malen groter geweest.

Meer informatie over de bombardementen:
http://digital.haz.de/bomben/

Foto van de bunker via http://www.luftschutzbunker-wilhelmshav ... nover.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door M.S.Laarman op 13 nov 2017, 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: LS Bunker Brentanostrasse

Bericht door M.S.Laarman »

deze moest er nog bij..

Hmm, soms doet afbeeldingen toevoegen het niet, hoe ik het ook probeer! Te groot is het niet..
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: LS Bunker Brentanostrasse

Bericht door tim »

Interessant om te lezen.. mn opa heeft als ptt'er in Hannover gezeten als dwangarbeider (reichspost), in een lager aan de farwalderplatz of strasse?

Heel veel ellende meegemaakt door bombardementen op de stad.. veel wilde hij er niet over praten, maar hij heeft wel eens verteld dat ze de gekookte lijken uit de (schuil?) kelders van de getroffen huizen moesten halen :cry:
Ik vraag me af of hij als zwangarbeiter ook gebruik mocht maken van de luftschutzbunker.

Hij had het over 115 bombardementen in de periode dat hij daar zat.. in hoeverre dat klopt weet ik niet.

Wat hij ook vertelde dat een café waar hij binnen wilde lopen twee ingangen had, 1 voor gewoon volk en 1 voor officieren.
Toen hij in zn PTT uniform de gewone ingang binnenliep werd hij door een officier teruggeroepen en de officieren ingang binnengeleid!
Die Duitsers waren gek op mooie uniformen :idea:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: LS Bunker Brentanostrasse

Bericht door rony »

Soms lukt het niet om afbeeldingen toe te voegen.
Bij mij lukt het al een week of 3 niet meer.
Gewoon niks maar dan ook niks, niks.
I'll Come Back.
Gr
rony.
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: LS Bunker Brentanostrasse

Bericht door M.S.Laarman »

Tim,

Interessante reactie. Zover ik weet mochten buitenlandse dwangarbeiders wel in de LS Bunkers. Ik vond daar dit over:

https://www.geschichtsspuren.de/forum/z ... 19908.html

Dwangarbeiders werden inderdaad veel ingezet bij het blussen en bergings,- en reddingswerkzaamheden na bombardementen. Niet de fijnste klusjes..

125 is het aantal wat de site noemt, opa zat aardig in de buurt met 115. Ook een reden voor de vele aanvallen was dat Hanomag (voertuigen) en Continental (banden) er fabrieken hadden. Gedeeltelijk staan die panden er nog.

Ben je al eens op zoek gegaan naar de plekken waar je op gezeten heeft? Hannover is een interessante stad.

Maurice
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: LS Bunker Brentanostrasse

Bericht door tim »

Ik ben gister wat aan het zoeken geweest, en het lager aan de vahrenwalderplatz behoorde blijkbaar tot continental.. nou heb ik mn opa nooit over continental gehoord, maar hij heeft wel verteld dat hij voor hanomag heeft moeten werken.
Volgens hem in de munitieproductie..

Ik ben er zelf nooit geweest, maar mn oom is ooit in de 70er jaren met hem terug geweest naar de stad. Er was geloof ik niet veel meer te herkennen destijds (best begrijpelijk na 125 luchtaanvallen).

Ik merk dat ik het toch graag wil uitzoeken maar wat moet ik doen en waar moet ik zijn om uit te zoeken wat de man allemaal meegemaakt heeft.
Zouden alle dwangarbeiders niet een verklaring hebben moeten afleggen bij terugkomst in Nederland?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: LS Bunker Brentanostrasse

Bericht door tim »

Moet zijn vahrenwalderstraße
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: LS Bunker Brentanostrasse

Bericht door ErwinZ »

tim schreef: 14 nov 2017, 08:08 Zouden alle dwangarbeiders niet een verklaring hebben moeten afleggen bij terugkomst in Nederland?
In principe wel. Of iedereen dat gedaan heeft is natuurlijk iets anders. Neem even contact op met het Nederlandse Rode Kruis, zij beheren het grootste oorlogsarchief in Nederland. O.a. van terugkerende dwangarbeiders.

https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederl ... gsarchief/

Mijn opa heeft het b.v. wel voor elkaar gekregen om Nederland weer binnen te komen zonder verklaring. Echter is er wel na-oorlogse correspondentie gevonden met het Rode Kruis. Dat was voor ons in ieder geval een mooie verrassing.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: LS Bunker Brentanostrasse

Bericht door tim »

Thanks Erwin, ga ik doen!

Ik heb een noodpaspoort van hem, volgens mij van het Amerikaanse Rode kruis..
Zn echte paspoort hebben de Duitsers waarschijnlijk vernietigd of het is misschien verloren gegaan door een luchtaanval.. toen hij eind van de oorlog vastzat in een politiecel met een aantal anderen gingen de Duitsers er vandoor.. na 2 dagen zijn ze door de Amerikanen bevrijd.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: LS Bunker Brentanostrasse

Bericht door M.S.Laarman »

Jaa, eindelijk kon ik het documentje plaatsen waar het allemaal om ging!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: LS Bunker Brentanostrasse

Bericht door tim »

Mooi document man!
Je kon dus niet zomaar elke willekeurige LS raam binnenwandelen..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Duitsland”