Fort Douaumont bij Verdun

Algemene discussie over Franse fortificaties
Plaats reactie
Wilco Vermeer

Fort Douaumont bij Verdun

Bericht door Wilco Vermeer »

Gebouwd in 1885 en daarna diverse malen gemoderniseerd, was de omgeving van dit fort het toneel van zware gevechten in met name 1916.

Afbeelding
(c)Wilco Vermeer

Afbeelding
(c)Wilco Vermeer

Afbeelding
(c)Wilco Vermeer

Afbeelding
(c)Wilco Vermeer

Afbeelding
(c)Wilco Vermeer

Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fort Douaumont bij Verdun

Bericht door ducatim901 »

Dag Wilco,
Douaumont daar zijn we vlak bij geweest maar nog niet gezien.
Ik heb wel eens foto's gezien dat er koepels plat op de grond lagen gegoten in blokken beton.
Zou dit een Duits geintje geweest zijn of misschien een Frans schietterrein om de koepels te testen?
Kan ook Fort Vaux zijn maar ik heb dit fort ook nog nooit gezien....
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Annelies

Re: Fort Douaumont bij Verdun

Bericht door Annelies »

Ha Jack,

Zou je die foto's nog ergens kunnen vinden? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Ik heb zowel Fort Douaumont bezocht als Fort Vaux maar ik kan me even niet voor de geest halen wat jij bedoelt.

Overigens liggen er nogal wat forten om Verdun, dus het kan ook bij een ander fort zijn.
Wilco Vermeer

Re: Fort Douaumont bij Verdun

Bericht door Wilco Vermeer »

De koepels zijn wel 'intrekbaar'. Ze kunnen naar beneden gedraaid worden met een mechanisme, waardoor het lijkt alsof ze in het beton zitten. Mogelijk wordt dat bedoeld? Maar dat kan ik eigenlijk alleen aan de foto's zien.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fort Douaumont bij Verdun

Bericht door ducatim901 »

Het waren geen koepels die bij het fort zelf hoorden, eerder koepels die in de Maginot gebruikt werden.
De koepels lagen op z'n kant en de onderkanten waren in beton gegoten.
Echt een opstelling om eens flink op te gaan schieten om te zien of de weerstand van de koepels voldoende was.
De foto's staan denk ik ergens op mijn kapotte HD, en deze is nog niet gefixed als er al wat valt te maken.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Wilco Vermeer

Re: Fort Douaumont bij Verdun

Bericht door Wilco Vermeer »

Okay, jammer want het lijkt me wel interessant om ze eens te zien.
Annelies

Re: Fort Douaumont bij Verdun

Bericht door Annelies »

ducatim901 schreef:Het waren geen koepels die bij het fort zelf hoorden, eerder koepels die in de Maginot gebruikt werden.
Dan is dat of in de jaren 30 of de jaren 40 geweest. Ik dacht dat het echt met WOI te maken had :-)
Was het echt in de buurt van Verdun?
Ik weet redelijk van wat er in Verdun en omstreken (Argonne, St Mihiel) in WOI gebeurd is, maar wat er daar in WOII heeft plaatsgevonden eigenlijk niets. Interessant om eens in te duiken!

Gr.
Annelies
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Fort Douaumont bij Verdun

Bericht door svdb10 »

ducatim901 schreef:De koepels lagen op z'n kant en de onderkanten waren in beton gegoten.
Op basis van deze omschrijving zie ik twee mogelijke kandidaten:

Fort Vaux bij Verdun; hier ligt op de saillant de 75mm hefkoepel in stukken uiteen. Verhaal gaat dat de koepel was ondermijnd door de Fransen om in geval van nood te kunnen vernietigen. Tijdens de slag om Verdun sprong deze lading als gevolg van de Duitse beschieting. Foto's: http://maginot60888.blog4ever.com/blog/ ... _vaux.html

Fort Loncin bij Luik; Hoofdkwartier van de Belgische verdediging van de stelling van Luik in 1914. Tijdens de Duitse beschieting raakte een granaat het munitiemagazijn, waarop het middendeel van het fort de lucht in ging. Door de schokgolf die door de gangen raasde, werden enkele koepels uit hun schacht geblazen, om op de kop te landen. Daar liggen deze nog steeds als monument voor de gevallenen. http://maginot60888.blog4ever.com/blog/ ... auche.html

Misschien herkent Jack één van de locaties?

Een wat minder waarschijnlijke kandidaat (want volgens mij héél bekend) is het Ourage de Ferté (Maginot linie) met de bekende beelden van de scheefgezakte (a.g.v. Duitse springladingen) AM koepel. http://www.ouvragelaferte.fr/photos.html

Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
bennyfort

Re: Fort Douaumont bij Verdun

Bericht door bennyfort »

Beste forumleden,
ik ben pas terug van een achtdaagse fietsreis naar Verdun en de Franse Ardennen.
Interesse in WOI dreef me die richting uit.
Uiteraard kon fortenbezoek niet achterwege blijven.
maar wat ik in Fort Douamont heb gezien tart alles...

Wee degene die over-enthousiast een verlaten fort (er zijn er genoeg ginder) binnenwandelt en dit op nietsvermoedend op zijn weg ontmoet!

Vooral omwille van het feit dat dieptes en ik niet zo goed samengaan!
Omschrijving:
een put drie meter in het vierkant,
sporten bevestigd in de hoeken om erin af te dalen
er lag een rooster over, maar mij krijg je daar met geen stok op!

terplaatse niet veel wijzer geworden ivm met deze put/koker.

Weten jullie soms raad?
Afbeelding

Uploaded with Upload foto's direct naar het forum. Image hosters zijn niet toegestaan!
mvg
bennyfort

ps: verslag van deze reis is in de maak vor m'n fietssite, als dit af is plaats ik de link nog.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Fort Douaumont bij Verdun

Bericht door svdb10 »

Hallo Bennyfort.

Bedankt voor jouw foto. Is al weer aantal jaren geleden dat ik voor het laatst de forten rond Verdun bezocht heb, maar blijft indrukwekkend wat zich daar heeft afgespeeld!

Vwb jouw vraag:
Tijdens de slag om Verdun bleek dat de forten het vrij redelijk uithielden onder de Duitse beschietingen, in tegenstelling tot eerdere ervaringen (Luik, Namen, Maubeuge). Echter, de bevoorrading bleek in het ontstane kraterlandschap, waarbij de linies vlakbij of zelfs over de forten heenliepen, een gigantisch probleem te zijn. Zo zijn er verwoede gevechten geleverd op maar vooral IN het fort Vaux, zonder dat de duitsers erin slaagden het fort te veroveren. Door de beschietingen was wel een scheur in de watertank gekomen, en dat heeft de bezetting uiteindelijk de das omgedaan; omdat de duitsers inmiddels het terrein achter het fort in handen hadden, was het onmogelijk de dorstige Franse troepen van nieuwe voorraden (water!) te voorzien.

Na de slag is men begonnen om diep onder de belangrijkste forten onderaardse gangen te graven. Enerzijds om de bezetting een veilige plek te bieden om tijdens beschietingen te schuilen, maar anderzijds werden er ook 1-2km lange verbindingsgangen aangelegd naar het terrein achter de forten. Ik vermoed dat jouw put leidt naar dit onderaardse stelsel.

NB. Je ziet hier duidelijk al duidelijk de contouren ontstaan van de latere maginotlinie: bovengronds alleen de gevechtsfuncties van het fort (kazematten, hefkoepels). Tientallen meters onder het fort de verblijfsruimte & voorraden en een onderaardse verbinding naar een ingang een flink stuk in het achterland.

PS. Benieuwd naar je overige foto's! Goed te horen dat er meerdere mensen zijn die hun fietshobby weten te combineren met historische vestingwerken. Wel telkens flink stukje klimmen vanuit het maasdal :D
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “Frankrijk”