Batterie de la Galline

Algemene discussie over Franse fortificaties
Plaats reactie
wr1944
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2013, 02:01

Batterie de la Galline

Bericht door wr1944 »

In de jaren 80 kwam ik veel in Zuid-Frankrijk tijdens vakanties. Ik begon toen een beetje interesse te krijgen voor verdedigingswerken in het algemeen en forten in het bijzonder. En veel verlaten forten in de regio liggen er verlaten bij en zijn meestal open en bloot. Zo stuitte ik op een fort in de buurt van Port Vendres, aan de Middellandse Zee even boven de Pyreneeen. Het fort Batterie de la Galline was gebouwd tussen 1885 en 1886, de valbrug was gedeeltelijk opgeblazen en het meeste ijzerwerk was verwijderd of weggeroest. Ik heb er rondgelopen en dia's gemaakt. Het had een schiterend uitzicht over de zee en de bergen. Door de jarenlange verwaarlozing waren er wat delen ingestort en had vandalisme ook z'n tol geeist.
Een jaar later kwam ik er weer en las ik bij toeval een artikel in een lokale krant over een project waarbij een leegstaand complex van de Gendarmerie (een leger-aangelegenheid) voor een frank was verkocht aan een persoon die het had opgeknapt en er een appartementencomplex van had gemaakt waarbij de buitenkant in de originele staat was hersteld. Met dat bericht in m'n hoofd heb ik het fort uitgebreid gefotografeerd en opgemeten. Dit leek me prachtig als tweede huis en later als onderkomen na m'n pensionering. Ik toog naar het gemeentehuis en vond uiteindelijk iemand die interesse toonde en naast Frans ook wat Engels sprak. Ik zou een plan gaan opstellen voor de restauratie en opsturen en dan zouden we verder praten.
En toen kreeg ik een relatie. Die liet ik vol trots "mijn" fort zien en ze wilde er niets van weten. De wegen er naar toe waren veel te bochtig en smal, het lag helemaal buiten de bewoonde wereld en het was veel te primitief. Dat betekende einde oefening. Jaren later ben ik er nog eens langs geweest. Een lokale wijnboer gebruikt als opslag en het geheel is omgeven met prikkeldraad. Ook zijn er wat muren ingestort zodat het einde van het fort als zodanig nabij lijkt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Batterie de la Galline

Bericht door AvB »

Prachtige plek, en een mooi verhaal. Stiekem toch een droom van velen op dit forum, een eigen fort of bunker. :) Jammer dat je het project nooit hebt kunnen afronden. Heb je haar niet meer kunnen overtuigen?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Batterie de la Galline

Bericht door rony »

Ik had voor het fort gekozen. Er zijn veel meer vrouwen dan forten. ;)
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Batterie de la Galline

Bericht door Remco de Goede »

Heel gaaf Fort! Jammer dat je droom niet is doorgegaan, hopelijk is je droomvrouw er nog wel ;)
wr1944
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2013, 02:01

Re: Batterie de la Galline

Bericht door wr1944 »

De dame in kwestie was van Italiaanse afkomst, Palermo op Sicilie, met het bijbehorende temperament. Daar valt weinig aan te overtuigen. En toen de relatie na 15 jaar eindigde was het fort ook al aardig aan het vervallen.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Batterie de la Galline

Bericht door Remco de Goede »

Zonde ;)

Heb ik dit verhaal trouwens wel eens eerder gelezen op een ander forum?
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Batterie de la Galline

Bericht door rony »

Remco de Goede schreef:Zonde ;)

Heb ik dit verhaal trouwens wel eens eerder gelezen op een ander forum?
Remco, verklaar u nader.
I'll Come Back.
Gr
rony.
wr1944
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2013, 02:01

Re: Batterie de la Galline

Bericht door wr1944 »

Remco de Goede schreef:Zonde ;)

Heb ik dit verhaal trouwens wel eens eerder gelezen op een ander forum?
Dat is heel goed mogelijk. Dat zou het forum van de HBP geweest kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Batterie de la Galline

Bericht door Remco de Goede »

Dat dacht ik al ;)
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re:

Bericht door BetonBijter »

Eigenlijk op zoek naar andere info, kwam ik dit vergeelde topic tegen.
Fort de la Galline is gebouwd in de jaren 1883-1886 als onderdeel van een lange reeks gebouwde verdedigingswerken
volgens de ontwerpen van generaal Séré de Rivières (1815-1895).

In 2014 is het fort aangekocht door de gemeente Port-Vendres. Die heeft het vervolgens in beheer gegeven van een
vereniging genaamd 'La Galline' die zich ten doel stelt dit historische erfgoed te restaureren en te exploiteren.

De restauratie is nog gaande maar opgeknapte delen van het fort worden al wel gebruikt voor culturele activiteiten
zoals exposities en concerten, promotie van lokale en regionale producten en aandacht voor ecologische vraagstukken.
Aan de militaire historie van het bouwwerk wordt slechts summier aandacht besteed.
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Plaats reactie

Terug naar “Frankrijk”