Andalusïe – Castillo de Sabiote en El Cubete (Carmona)

Algemene discussie over Spaanse fortificaties
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Andalusïe – Castillo de Sabiote en El Cubete (Carmona)

Bericht door svdb10 »

Op mijn vakantie in Andalusïe bezochten wij ook de op enkele kilometers van elkaar gelegen stadjes Úbeda en Baeza. Beiden staan op de Unesco werelderfgoedlijst, en zijn volgebouwd met kerken en gebouwen uit de late middeleeuwen en renaissance. Prachtig! Helaas voor mij waren deze stadjes echter niet (meer?) voorzien van interessante 16e eeuwse bastions of stadsmuren (renaissance vestingwerken hebben altijd al in mijn belangstelling gestaan).
Mijn oog viel echter wel op een poster van een dorp dat zo’n 8km buiten Úbeda lag. Dit dorp (Sabiote) was de woonplaats van Francisco de los Cobos, die secretaris onder keizer Karel V was. Hij heeft het plaatselijke kasteel tussen 1537 en 1543 laten verbouwen. Als bouwmeester voor de verdedigingswerken wordt Benedetto di Ravenna genoemd.
De hoektorens van dit kasteel zijn een soort tussenvorm tusen middeleeuwse muurtoren en (vroeg-italiaans) bastion. Boeiend! Ik heb gelezen dat dit kasteel beschouwd wordt als de eerste toepassing van bastions in Spanje.
Helaas werd het kasteel uiteraard nét verbouwd, dus ik heb mij moeten beperken tot een rondje buitenom. :(
(2012-05-02) (017) Castillo de Sabiote (remodelado en 1543 por Andrés de Vandelvira)-015.jpg
(2012-05-02) (018) Castillo de Sabiote (remodelado en 1543 por Andrés de Vandelvira)-016.jpg
(2012-05-02) (019) Castillo de Sabiote (remodelado en 1543 por Andrés de Vandelvira)-017.jpg
(2012-05-02) (020) Castillo de Sabiote (remodelado en 1543 por Andrés de Vandelvira)-018.jpg
(2012-05-02) (021) Castillo de Sabiote (remodelado en 1543 por Andrés de Vandelvira)-019.jpg
Enkele dagen later bezochten wij Carmona. Dit stadje ligt enkele kilometers boven Sevilla. Het plaatselijke kasteel (Alcázar del rey Don Pedro) is tegenwoordig in gebruik als luxe hotel. Net buiten de hoofdgracht van dit kasteel ligt een ronde artillerietoren uit 1486-88. Ik heb later nog getracht extra informatie over deze toren of de bouwmeester (Francisco Ramírez de Madrid) proberen te vinden, maar zonder veel succes.

Overigens heeft Carmona ook resten van Romeinse muren (incl stadspoort) en een indrukwekkende middeleeuwse poort/donjon (Porta de Sevilla), maar die vallen buiten dit forum (te oud!)
(2012-05-05) (015) - Carmona - Alcázar del rey Don Pedro - El Cubete (1486-1488)-020.jpg
(2012-05-05) (016) - Carmona - Alcázar del rey Don Pedro - El Cubete (1486-1488)-021.jpg
Volgende stop: Cadíz!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “Spanje”