(strand)verdediging Gran Canaria

Algemene discussie over Spaanse fortificaties
Plaats reactie
Joop Schreuder †

(strand)verdediging Gran Canaria

Bericht door Joop Schreuder † »

Vanwege het fijne weer de afgelopen periode onze vakantie omgegooid van Rugen/Peenemunde naar Canarische eilanden. Vrouw blij, geen bunkers en andere verdedigingswerken deze keer....
Komen we op het strand van ons hotel in San Augustin en wat ligt daar te pronken in de blauwe lucht en stralende zon.... Langs de gehele kust liggen deze werken, wat verder in het (hoge) achterland liggen grote opstellingen voor kustgeschut. Vrouw minder blij... Heb mij daarom wijselijk nog niet verdiept in het hoe en waarom van deze werken, iemand een idee?

Greetz,

Joop
Bunker st Augustin Gran Canaria 1.jpg
Bunker San Augustin Gran Canaria01.JPG
Bunker San Augustin Gran Canaria02.JPG
Bunker San Augustin Gran Canaria03.JPG
Bunker San Augustin Gran Canaria04.JPG
Bunker San Augustin Gran Canaria05.JPG
Bunker San Augustin Gran Canaria06.JPG
Bunker San Augustin Gran Canaria07.JPG
Bunker San Augustin Gran Canaria08.JPG
Bunker San Augustin Gran Canaria09.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: (strand)verdediging Gran Canaria

Bericht door svdb10 »

Hallo Joop.
Tijdens het Franco regime zijn er in Spanje vele bunkertjes gebouwd in gebieden die als kwetsbaar voor een invasie werden gezien (oa Canarische eilanden, straat van Gibraltar, Pyreneeen). Hoewel Spanje geen bondgenoot was van Nazi-Duitsland, had men op zijn minst sympathie voor het regime (en Duitsland had een belangrijke rol gespeeld bij de oveerwinning van Franco's troepen tijdens de Spaanse burgeroorlog), zodat een geallieerde invasie niet helemaal uit te sluiten was. Voor zover ik weet betreft het veelal relatief dunwandige bunkertjes, met vaak meerdere schietgaten.

Voor wat betreft kustbatterijen is in ieder geval op Tenerife nog het een en ander te zien. Van Gran Canaria weet ik het niet. Er is in ieder geval één batterij gebouwd (Las Palmas de Gran Canaria), bewapend met 6x canon de costa 150/45 Munaiz-Argüelles (modelo 1903) (bron: http://vam.org.es/blog/xpost.php?id=artilleria.)

In onderstaande link worden véél meer kustbatterijen genoemd op Gran Canaria, maar het is mij niet helemaal duidelijk of dit een plan was dan wel daadwerkelijk gerealiseerd (document is in het spaans, maar bevat allerlei tabellen en plattegrond van het eiland).
link: dialnet.unirioja.es/servlet/fichero_articulo?codigo=2864402

Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: (strand)verdediging Gran Canaria

Bericht door svdb10 »

Aanvulling:
Bij een bezoek aan Spanje loont het de moeite om vóóraf op www.castillosnet.org te kijken; deze site heeft naast (héél veel) kastelen en middeleeuwse torens ook oog voor bunkers en forten.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: (strand)verdediging Gran Canaria

Bericht door svdb10 »

Zit nog even verder te zoeken (had diverse interessante links verzameld voor mijn eigen bezoek aan Spanje dit voorjaar) en kom allerlei interessante info tegen.

Overzicht kustbatterijen op Gran Canaria in in WOII:

Artilleria:

Regimiento mixto de Artilleria n. 8.Coronel Luis Elorriaga Sartorius.Las Palmas.

-Agrupacion de Campaña.La Isleta.
I Grupo de Campaña.Galdar

1 bateria de 155/13 Schneider, 1 bateria de 105/22 Vickers, 1 bateria de 105/11 Schneider

II Grupo de Campaña.El Carrizal

3 baterias de Krupp-Ansaldo de 77mm

III Grupo de Campaña ,expedicionario del regimento de artilleria n. 46 de Vitoria.La Isleta.

3 baterias de 75/28 Schneider

-Agrupacion de Artilleria de Costas.La Isleta.

Grupo Norte:

Bateria Roque Ceniciento. 4 piezas Ordoñez de 210/35.Alcance 8.400 metros

Bateria de la Esfinge. 3 piezas Munaiz-Arguelles de 150mm.Alcance 13.700 metros

Bateria de el Vigia. 4 piezas de 152,40 Vickers , alcance 21.000 metros

Grupo Centro:

Bateria de Guanarteme. 3 piezas Arisaka de 107mm

Bateria de Arenales.3 piezas de 150mm Ordoñez m.1885. 8.000 metros

Bateria de San Francisco. 4 piezas de 150mm Odoñez m.1885.8.000

Bateria de Santa Isabel.4 piezas de 150mm mod.1885 Ordoñez.8.000
metros
Bateria de San Juan. 4 obuses de 210/35 Ordoñez. 8.400 metros

Bateria de las Mesas. 3 cañones Krupp 150/40.14.400 metros

Grupo Sur:

Bateria de Melenara.3 cañones Krupp de 170/40. 19.800 metros

Bateria de Gando. 2 piezas de 152,4 Vickers. 21.000 metros

Bateria de Arinaga.3 cañones Munaiz-Arguelles de 150mm.13.700 metros

Bateria de Punta Camellos. 2 piezas 240mm Ordoñez. 11.000 metros


Piezas de Campaña en funcion de artilleria auxiliar de costas movil:

-El Carrizal, 4 obuses Skoda de 149/12
-El Carrizal, 6 cañones Skoda de 76,2

Piezas fijas en defensa de playas:

-5 St,Chamond de 76/35,4 cañones Putilov de 152mm, 17 cañones skoda de 76,2.

Artilleria Antiaerea:
3 baterias del Grupo de artilleria antiarea independiente de Canarias.

-2 baterias de 75/14, 8 piezas
-1 bateria de 76/55, 3 piezas.

16 ametralladoras de 20mm, Breda y Oerlkon y 12 ametralladoras de 7,92mm Maxim.,unidades de infanteria.

Bron: http://www.elgrancapitan.org/foro/viewt ... =12&t=4264 (8 pagina's met oa diverse foto's)
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Joop Schreuder †

Re: (strand)verdediging Gran Canaria

Bericht door Joop Schreuder † »

Sander,

Bedankt voor je uitvoerige reactie. Heb oa tijdens een jeepsafari een kustbatterij en wat klein spul bezocht. Vanwege de temperatuur (40 graden, uiteraard weer een mini-hittegolfje als ik op expeditie ga) niet verder gezocht en ben onder water de vissen gaan pesten. Weet nu wat ik gemist heb... kan ik de volgende keer gebruiken want ik ga zeker nog een keer terug. Het weer is schitterend daar en ik wil ook nog een aantal duikstekken verkennen...

Normaal gesproken zoek ik inderdaad vooraf uit welke verdedigingswerken in de buurt van een reisbestemming zijn. Had voor Rugen/Peenemunde een een behoorlijk dossier incl. te bezoeken lokaties gemaakt. Echter dikke week van tevoren plannen omgegooid en last minute geboekt naar Gran Canaria. Geen tijd meer om nog iets op te zoeken en te verzamelen.

Wordt vervolgd dus. Volgend jaar weer Malta en daarna Lanzarote/Gran Canaria... nogmaals dank voor de info!

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: (strand)verdediging Gran Canaria

Bericht door Remco de Goede »

Joop,

Beetje off topic maar ik vond de duikplekken op Gran Canaria/Lanzarote tegenvallen.
Joop Schreuder †

Re: (strand)verdediging Gran Canaria

Bericht door Joop Schreuder † »

Remco,

off topic, er liggen nog een paar wrakken die ik wil bezoeken. Vergeleken met oa. de Carribean en de Rode zee is de algemene flora en fauna veel minder spectaculair maar er zijn zeker wel mooie themaduiken te maken (wrak, rifmuur ed). Geldt ook voor Malta, ga daar eens naar de Bleinheim, de Maori, de Imperial Eagle of de Um El Faroud. En in Cyprus de Zenobia..... Overigens is er bij Cyprus meer variatie in flora en fauna, er komt nogal wat broed door het Suezkanaal.

Greetz,

Joop
Plaats reactie

Terug naar “Spanje”